Nu börjar jag få in snitsen såpass bra att jag känner att det är ok att köpa eländigt dyra gångjärn till finbyggen. Till och med såpass snitsigt att jag insåg att jag måste göra varje uttag efter just det gångjärnet som ska sitta där, då det faktiskt kan skilja en del i bredd. Inte mycket, men för 300 spänn per gångjärn tycker jag att 0,2 mm är för mycket.
Hur som helst kommer jag behöva ett par små klaffbeslag till ett litet barskåpsliknande bygge. I mässing och i kvalitet som matchar Brussos (nästan) skitbra gångjärn. Någon idé om märke eller köpställe?
Hur som helst kommer jag behöva ett par små klaffbeslag till ett litet barskåpsliknande bygge. I mässing och i kvalitet som matchar Brussos (nästan) skitbra gångjärn. Någon idé om märke eller köpställe?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag vet inte om rubriken är riktigt rätt längre. Brussokvaliteten tappade lite för en stund sedan. De är snälla nog att skicka med en stålskruv till varje gångjärn, så att man kan förskruva innan man skruvar i de sköra mässingsskruvarna. Väldigt förvånad då jag trots förborrning drog av skallen på stålskruven.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag grävde ur skruven och fyllde gropen med kemiskt trä och ska snart göra ett nytt försök. Gångjärnet döljer gropen, men det där är inget man vill göra om det är någon som ska bedöma arbetet i närtid. Lukten avslöjar klantigheten/fusket ett bra tag.
Man kan tro att det är precis i slutet av bygget, men jag har fortfarande inte kommit på vad det är jag byggt och kan inte göra klart innan jag kommer på det. Jag återkommer snart och ber om råd i frågan.
Man kan tro att det är precis i slutet av bygget, men jag har fortfarande inte kommit på vad det är jag byggt och kan inte göra klart innan jag kommer på det. Jag återkommer snart och ber om råd i frågan.
Verktygstokig
· Halland
· 8 317 inlägg
När du grävt ur gropen skulle du kunnat fräsa ett runt hål och limma i en plugg istället? Så slipper man det kemiska 'trät'Hep skrev:
Jag grävde ur skruven och fyllde gropen med kemiskt trä och ska snart göra ett nytt försök. Gångjärnet döljer gropen, men det där är inget man vill göra om det är någon som ska bedöma arbetet i närtid. Lukten avslöjar klantigheten/fusket ett bra tag.
Om jag hade haft vett nog att bygga något lite större, eller åtminstone vridit av skallen innan jag limmat ihop allt, så hade det absolut varit det rätta sättet. Eftersom jag inte vet vad jag ska göra med det när det är klart, så hinner jag nog vädra bort skammen.
Klicka här för att svara