B Bastens skrev:
VASAnorm och Vynckier.. de va tider det
De där pillade man med på 90-talet.

• Gilla
Bastens
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
JFB kan placeras var som helst i centralen
Jag hoppas du inte lär dina elever detta...

Det gör jag verkligen inte
Jag lär dom att om det placera JFB direkt efter HB och om de har fler JFB så ska dessa placeras på ny rad
Pcj de säkringar de skyddar ska placeras på samma rad
Det blir tydligast så ;)

Men TS är inte min elev och yror inte att denne någonsin har varit elev på någo elutbildning :cool:

• Haha
Atom
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Enligt GK100 ska den flyttad ner ett snäpp.
Inte "ska" det vore fel att tolka det så men vad tycker du själv sett till hur det är disponerat på TS bild och vad denne försöker åstadkomma?

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
E
U Uffe A skrev:
Det gör jag verkligen inte
Jag lär dom att om det placera JFB direkt efter HB och om de har fler JFB så ska dessa placeras på ny rad
Pcj de säkringar de skyddar ska placeras på samma rad
Det blir tydligast så ;)
Vi läser från vänster till höger i det här landet.

Då tycker jag det är trevligt vid nyinstallation att man startar med HB och vad gäller JFB då är det standard med en 2-3 stycken idag, att dessa är vänster om betjänade dvärgar.

Att det även ska framgå av gruppförteckningen ser jag som en självklarhet som inte behöver nämnas.

• Gilla
Johan456 och 1 till
  • Laddar…
E
GK100 GK100 skrev:
Inte "ska" det vore fel att tolka det så men vad tycker du själv sett till hur det är disponerat på TS bild och vad denne försöker åstadkomma?
Det var faktiskt inte min första tanke men sen läste jag ditt inlägg och klickade gillar. :D

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Skulle det se bättre ut om JFB placerades intill HB och säkringar till värmepumpen flyttades ner?

• Elektriskt skåp med brytare och säkringar, röd markering visar föreslagen omplacering av JFB bredvid HB och nedflyttning av värmepumpssäkringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det skulle givetvis se bättre ut om du tycker det är värt jobbet, speciellt om JFBn ska skydda alla grupper från och med första raden. Det måste som sagt vara tydligt på gruppförteckningen med vad JFBn skyddar.

• Gilla
Atom
  • Laddar…
Det måste se bra ut och framförallt rätt ut! Förteckningen är inget snack. Måste göras om! Dom som bodde här innan har ännu mindre kunskaper om el än vad jag har! Gömda dosor och kopplingar är inte kul ...

A Atom skrev:
Det måste se bra ut och framförallt rätt ut! Förteckningen är inget snack. Måste göras om! Dom som bodde här innan har ännu mindre kunskaper om el än vad jag har! Gömda dosor och kopplingar är inte kul ...
Finns ingen anledning till att krångla in den där du redan har fasskena och allt i ordning. På nedersta raden ser det både bra och rätt ut. Man får inte tappa allt och maniskt se problem där de inte finns öht eller åtminstone när det som här finns enkla bra alternativ.

• Gilla
Atom och 1 till
  • Laddar…
Kan en ny (iaf oanvänd) JFB vara överkänslig?

Den löser ut för mina små byggfläktar och kylskåpet.
Belysningen är inga problem med. Inte vanliga fläktar heller som löser ut.

Tar en fläkt med hem för att kolla. Tror felet ligger i JBF...
På "test" löser den upp som den ska.

Ny jordfelsbrytare i elskåp med anslutna kablar löser ut för vissa apparater.
Skapa konto
Elektriskt säkringsskåp med flera säkringsbrytare och kablar, möjlig felaktig jordfelsbrytare indikerad i text.
Skapa konto

Om du inte haft JFB förut så har du säkert någon överledning mellan jord och nolla någonstans. Då blir det beroende på den totala lasten om det löser.

Så är du säker på att det är just kylskåpet som är boven i dramat? Byggfläktar drar ju en del, så de låter rimligare. Riktigt gamla kylskåp kan iofs läcka så mycket att de löser ut en JFB, men det är inte bara lite moderna.

• Gilla
Atom
  • Laddar…
Byggfläkten fungerar hemma hos mig. Testade precis.

Har slagit ifrån alla säkringar i stugan (där problemet finns), utom en till ett enda uttag intill centralen. Provade båda fläktarna och kylskåpet med den. Samma. Löser ut.

Kylskåpet så fort jag kopplar in den.
Fläktarna snurrar utan att värmeslingan kopplas in. Så fort jag vrider på termostaten, löser dom ut.

Får låna en annan JFB imorgon. Är det samma, blir det huvudvärk...

Redigerat:
Du har högst troligt ett fel i anläggningen, dvs kontakt mellan jord och nolla efter JFB. ELLER så har nolla och jord bytt plats i tex ett uttag.

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.