mezzano
Om man har kabel över i större dimension än vad som krävs, är det OK/bra/dåligt att välja istället för standarddimensionen för ändamålet?

Rent konkret pratar vi om installationskabel till spis, dvs. 3-fas, och det var tänkt att vi skulle använda FK 2,5mm2, men eftersom vi har RK4 över så vore det bra om vi kunde använda det istället, så slipper vi köpa FK 2,5.

Det är tänkt att säkras med 16A och uttaget blir ett vanligt infällt Perilexuttag av märket ABB.

Enligt en artikel verkar det vara en fördel att ha en större dimension:
Att dimensionera kablarna rätt skonar både plånboken och miljön

Vad tror ni? Blir det bra med RK4 istället för FK2,5 ?

mezzano mezzano skrev:
Om man har kabel över i större dimension än vad som krävs, är det OK/bra/dåligt att välja istället för standarddimensionen för ändamålet?

Rent konkret pratar vi om installationskabel till spis, dvs. 3-fas, och det var tänkt att vi skulle använda FK 2,5mm2, men eftersom vi har RK4 över så vore det bra om vi kunde använda det istället, så slipper vi köpa FK 2,5.

Det är tänkt att säkras med 16A och uttaget blir ett vanligt infällt Perilexuttag av märket ABB.

Det blir nog svårt att få in 5 ledare med en 6 mm RK i ett 20 mm rör.
Men skulle du lyckas med den bedriften blir det svårt att få in den under klämmorna i spisuttaget utan att klippa bort en massa kardeler.

• Gilla
mezzano
  • Laddar…
Använd alltid rätt material om du hempular, det finns inget så avslöjande som att använda fel material bara för att det finns hemma, även om det elektriskt fungerar utmärkt. Jag brukar tänka att jag sparar in massor med pengar på att göra sådant jobb själv, så då får jag finna mig i att lägga tid och pengar på att skaffa rätt grejer.

• Gilla
useless och 2 till
  • Laddar…
Rk 4 går alldeles utmärkt att använda.

• Gilla
mezzano
  • Laddar…
Artikeln är skriven av en produktchef för Nexans, alltså en kabeltillverkare, alltså de säljer kablar, gärna grova grejer!
Nu har du kabeln gratis, men annars får man själv räkna på om det lönar sig att köpa en grövre kabel.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
mezzano mezzano skrev:

Troligen blir det problem när du ska dra in dom 5 ledarna i ett rör som är avsedd för 5 st 2,5mm2 samt vid anslutningarna av uttaget som även det är avsett för 2,5mm2. Jag skulle avstå

• Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
mezzano
hertigen17 hertigen17 skrev:
Det blir nog svårt att få in 5 ledare med en 6 mm RK i ett 20 mm rör.
Men skulle du lyckas med den bedriften blir det svårt att få in den under klämmorna i spisuttaget utan att klippa bort en massa kardeler.
E elmont skrev:
Troligen blir det problem när du ska dra in dom 5 ledarna i ett rör som är avsedd för 5 st 2,5mm2 samt vid anslutningarna av uttaget som även det är avsett för 2,5mm2. Jag skulle avstå
Jag funderade också på detta men har inte hunnit prova ännu. Som tur är så är det åtminstone 20mm VP-rör vi pratar om här och inte 20mm flexslang. Slangen är ju lite trängre.
Får kanske smörja ordentligt och lägga de rakt och fint så de inte snurrar ihop sig.

Ang. att klippa bort kardeler ifall dessa inte får plats. Undrar vilket som är lämpligast? Att klippa bort tillräckligt många för att de skall gå in i hålet, eller skarva på en liten stump 2,5mm i varje ände på RK4, som sedan ansluts till perilexuttaget? Ingen snygg lösning att skarva så naturligtvis, men rent tekniskt kanske det är bättre än att klippa bort kardeler?
Fast detta problem har vi bara om vi får in 5 st RK4 i 20mm rör överhuvudtaget.

mezzano mezzano skrev:
Jag funderade också på detta men har inte hunnit prova ännu. Som tur är så är det åtminstone 20mm VP-rör vi pratar om här och inte 20mm flexslang. Slangen är ju lite trängre.
Får kanske smörja ordentligt och lägga de rakt och fint så de inte snurrar ihop sig.

Ang. att klippa bort kardeler ifall dessa inte får plats. Undrar vilket som är lämpligast? Att klippa bort tillräckligt många för att de skall gå in i hålet, eller skarva på en liten stump 2,5mm i varje ände på RK4, som sedan ansluts till perilexuttaget? Ingen snygg lösning att skarva så naturligtvis, men rent tekniskt kanske det är bättre än att klippa bort kardeler?
Om du nu tvunget ska använda dels RK och dels 4 mm2 till detta ska du skarva på korta bitar 2.5 mm2 vid anslutningen till uttaget. Allt annat är i princip dömt att misslyckas och bli dåligt. Välj någon lättanvänd klämma till skarvningen också.

• Gilla
mezzano
  • Laddar…
mezzano mezzano skrev:

Vad har du för säkringar? Har du QuickConnect kan du inte ansluta RK utan måste skarva även i den ändan

• Gilla
mezzano
  • Laddar…
O
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Artikeln är skriven av en produktchef för Nexans, alltså en kabeltillverkare, alltså de säljer kablar, gärna grova grejer!
Om jag minns rätt så är han med i ett avsnitt av elektrikerpodden och pratar om det där nya förträffliga beräkningsprogrammet. Budskapet är att om du köper en dyr kabel idag så spar du pengar i morgon, osv. Det var ett lite äldre avsnitt, men som jag minns det är det knappast något man behöver fundera över som privatperson. De typerna av förluster som han pratade om är när man större installationer i industri eller distribution.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
mezzano
E elmont skrev:
Vad har du för säkringar? Har du QuickConnect kan du inte ansluta RK utan måste skarva även i den ändan
Det är nog "dessvärre" snabbanslutning Quick Connect.

Vilket är att rekommendera egentligen? Quick Connect snabbanslutning eller skruvanslutning? Ger det ena bättre resultat / är säkrare än den andra? Eller är det enbart arbetsmetoden som skiljer?

Mikael_L
mezzano mezzano skrev:
Vilket är att rekommendera egentligen? Quick Connect snabbanslutning eller skruvanslutning? Ger det ena bättre resultat / är säkrare än den andra? Eller är det enbart arbetsmetoden som skiljer?
* För RK finns endast valet skruvanslutning att göra, samma om ledarna ev har ändhylsor på sig som man inte vill klippa.
* QC efterdrar sig självt (dvs kommer aldrig kunna börja glappa som skruv ev kan göra)
* QC kan man aldrig glömma att dra åt.
* QC sparar tid vid montaget (såpass lite att det knappast spelar roll för hempularen, och kanske inte så jätteviktigt för yrkespersonen om man bara sätter ihop en central någon enstaka gång ibland).
* Jag tror att skruv är ett bättre val om det är dålig omgivningsmiljö (tänker mest på damm, fukt, men även lite på temp)

Själv väljer jag för det mesta QC, just för att det är lite smidigare, enklare och snabbare att jobba med.
Sen kan man blanda Hagers grejer om man vill, bara se till att det är QC-fasskenan man väljer, så får man bara komma ihåg att dra skruvarna på icke-QC-prylarna.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.