Hej alla
Vi tänkte göra om ett kök och känner att köket känns lite lantligt och en aningen daterat. Vad kan vi göra för något spännande och med en mindre budget? måla om luckorna till en härlig färg? byta ut vissa luckor till släta? måla fogarna i vitt?
Alla tips är välkomna!
Vi tänkte göra om ett kök och känner att köket känns lite lantligt och en aningen daterat. Vad kan vi göra för något spännande och med en mindre budget? måla om luckorna till en härlig färg? byta ut vissa luckor till släta? måla fogarna i vitt?
Alla tips är välkomna!
Kan du sätta fingret på vilka aspekter det är som ger dig den "lantliga" känslan? Det är ju där du behöver börja. Eller om du har bilder på kök som är den stilen du egentligen skulle vilja ha och kan identifiera vad som skiljer. Jag kollade mycket på pinterest och i kataloger när vi skulle designa vårt nya kök.
Jag upplever personligen inte detta som ett typiskt "lantkök", för det associerar jag med diskho i porslin, ljus stenbänkskiva och mässingsbeslag, så jag har svårt att säga vad det är du reagerar på. Just den här typen av raka speglar på luckorna är heller inte lantligt i mina ögon. Kaklet och dörren in till köket är kanske det mest lantliga, möjligtvis även köksblandaren men det beror på hur den ser ut på nära håll.
Det jag personligen skulle tycka är lite daterat eller kanske snarare tråkigt är de raka rostfria beslagen och de rostfria konsollerna på hyllorna. Sen skulle jag aldrig välja vita luckor för eget bruk, och jag har aldrig gillat den här stilen på omlott-kakel, som dessutom börjar kännas lite uttjatat vid det här laget. Båda har dock varit väldigt populära för inte allt för länge sedan, så det är ju en fråga om tycke och smak. Vi satte liknande vita luckor och liknande svart "kantig" bänkskiva i förra köket ca 2019, och när vi sålde huset 2020 var de stilmedvetna köparna väldigt förtjusta i köket. Fem-sex år tycker jag inte är jättegammalt. Å andra sidan var stilen mer eller mindre direkt ur mode-kökskatalogen, så jag förstår om det kan kännas lite opersonligt och "2019".
Den enklaste åtgärden är att byta beslag om du tror att det skulle hjälpa. Därefter de öppna hyllorna och blandaren, kanske även att måla fogarna som du säger. Det skulle kunna dämpa känslan av "metrokakel light". Att byta eller måla om luckorna blir dyrare, men det är ju görbart speciellt om det är något billigare standardkök som Ikea eller Epoq. Det är dock lite pyssel om du även ska byta täckskivorna. Om du vill gå upp mer i svårighetsgrad är det bänkskivan. Där ser jag inte hur diskhon sitter så det kan bli både dyrt och komplicerat beroende på vad som behöver göras, vad du väljer för bänkskiva och om du även byter diskho.
Är det här mäklarbilder? I så fall kan det helt enkelt även bli annorlunda när du inreder med egna grejer på hyllorna.
Bara så du vet så är vårt nya kök i vårt nya hus 100% personligt och mer eller mindre motsatsen till detta kantiga vita, så det är helt normalt om du inte alls håller med om det jag skriver om rostfria beslag osv. Våra gäster har diametralt olika åsikter om köket när de ser det 😄
Jag upplever personligen inte detta som ett typiskt "lantkök", för det associerar jag med diskho i porslin, ljus stenbänkskiva och mässingsbeslag, så jag har svårt att säga vad det är du reagerar på. Just den här typen av raka speglar på luckorna är heller inte lantligt i mina ögon. Kaklet och dörren in till köket är kanske det mest lantliga, möjligtvis även köksblandaren men det beror på hur den ser ut på nära håll.
Det jag personligen skulle tycka är lite daterat eller kanske snarare tråkigt är de raka rostfria beslagen och de rostfria konsollerna på hyllorna. Sen skulle jag aldrig välja vita luckor för eget bruk, och jag har aldrig gillat den här stilen på omlott-kakel, som dessutom börjar kännas lite uttjatat vid det här laget. Båda har dock varit väldigt populära för inte allt för länge sedan, så det är ju en fråga om tycke och smak. Vi satte liknande vita luckor och liknande svart "kantig" bänkskiva i förra köket ca 2019, och när vi sålde huset 2020 var de stilmedvetna köparna väldigt förtjusta i köket. Fem-sex år tycker jag inte är jättegammalt. Å andra sidan var stilen mer eller mindre direkt ur mode-kökskatalogen, så jag förstår om det kan kännas lite opersonligt och "2019".
Den enklaste åtgärden är att byta beslag om du tror att det skulle hjälpa. Därefter de öppna hyllorna och blandaren, kanske även att måla fogarna som du säger. Det skulle kunna dämpa känslan av "metrokakel light". Att byta eller måla om luckorna blir dyrare, men det är ju görbart speciellt om det är något billigare standardkök som Ikea eller Epoq. Det är dock lite pyssel om du även ska byta täckskivorna. Om du vill gå upp mer i svårighetsgrad är det bänkskivan. Där ser jag inte hur diskhon sitter så det kan bli både dyrt och komplicerat beroende på vad som behöver göras, vad du väljer för bänkskiva och om du även byter diskho.
Är det här mäklarbilder? I så fall kan det helt enkelt även bli annorlunda när du inreder med egna grejer på hyllorna.
Bara så du vet så är vårt nya kök i vårt nya hus 100% personligt och mer eller mindre motsatsen till detta kantiga vita, så det är helt normalt om du inte alls håller med om det jag skriver om rostfria beslag osv. Våra gäster har diametralt olika åsikter om köket när de ser det 😄
Hej!mrsnhp skrev:
Kan du sätta fingret på vilka aspekter det är som ger dig den "lantliga" känslan? Det är ju där du behöver börja. Eller om du har bilder på kök som är den stilen du egentligen skulle vilja ha och kan identifiera vad som skiljer. Jag kollade mycket på pinterest och i kataloger när vi skulle designa vårt nya kök.
För det första TACK för sånt utförligt svar och att du bollar över reflektioner åt mitt håll - detta hjälper oss!
Jag tror precis som du, så är jag och min sambo inte vana vid ett helt vanligt vitt kök/köksluckor. I vårt nuvarande hem har vi marinblått och älskar att det står ut!
Sedan är det definitivt detta med kaklet - det är omlott och det har mörka fogar, precis som du säger - något jag också associerar till en äldre stil. Hade du frågat mig några år sedan om vad jag tyckte om det - skulle jag älskat det! men nu är det andra tider och tyvärr sticker det mig lite i ögonen. Man kanske kan måla fogarna vita och lacka luckorna som sagt, eller ta bort kaklet och sätta dit en härlig marmorskiva av nått slag. Dyrt dock... och en del jobb... phu!
Ja, det är mäklarbilder och vi vet såklart att vi kommer kunna sätta vår egen prägel på det hela
Har bifogat bild på diskhon som är i rostfritt stål. En annan tanke jag och sambon hade är att göra en liten extension av de allra sista skåpen för att göra en variation av en köksö...
Any further thoughts, welcome
Ps!mrsnhp skrev:
Nyfiken att se bilder på ditt kök nu! ☺️
Det ser ut som att diskhon är nedsänkt eller underlimmad, och det är meckigt eftersom det kräver sådan precision. Det finns dock många på forumet som har gjort det själva med god framgång.
En strategi är att börja med en åtgärd och sedan göra nästa grej om det inte räckte. Du förlorar inte mycket på att t.ex. prova och se om det räckte att måla fogarna innan du börjar riva i kaklet.
Om ni vill lacka om till mörka luckor bör ni även lacka om täckskivorna, de kommer att sticka ut väldigt mycket annars.
Så här ser vårt kök ut 😁 https://www.byggahus.se/forum/threa...-plankhus-fran-1930-talet.495665/post-5411131
En strategi är att börja med en åtgärd och sedan göra nästa grej om det inte räckte. Du förlorar inte mycket på att t.ex. prova och se om det räckte att måla fogarna innan du börjar riva i kaklet.
Om ni vill lacka om till mörka luckor bör ni även lacka om täckskivorna, de kommer att sticka ut väldigt mycket annars.
Så här ser vårt kök ut 😁 https://www.byggahus.se/forum/threa...-plankhus-fran-1930-talet.495665/post-5411131
First of all, align the horizontal lines. Like the exhaust vent. Align it with the bottom of the cabinets. A modern style is minimalist, even in the lines. Similarly, I would raise the oven and microwave assembly to align the bottom with the countertop. I know... a bit high for a microwave. I would cover the tiles above the bottom line of the wall cabinets (red line) with white furniture board. Same thing on the other side. I would also replace the shelves with ones with concealed mounting.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Wow! We are incredibly impressed with this! Thank you for your effort and your eye! 🤩S sturnus skrev:First of all, align the horizontal lines. Like the exhaust vent. Align it with the bottom of the cabinets. A modern style is minimalist, even in the lines. Similarly, I would raise the oven and microwave assembly to align the bottom with the countertop. I know... a bit high for a microwave. I would cover the tiles above the bottom line of the wall cabinets (red line) with white furniture board. Same thing on the other side. I would also replace the shelves with ones with concealed mounting.
[bild]
So you think we should get rid of the tiles? can you specify what kind white furniture wall board you mean?
Thanks!
Removing the tiles would be very expensive. Change or repaint the grout. I'd leave five rows of tiles above the countertops. To minimize costs, cover the rest with white laminated particleboard or painted MDF. Repaint the cabinet doors or replace them with smooth ones, which would look better (and more expensive ;-( )
Jag skulle inte flytta mikron och ugnen uppåt. Köket måste vara funktionellt om man ska trivas med det. Vi satte mikron längre ner än överskåpen och är väldigt glada för det. Ingen av oss är kort, men det hade varit otympligt att använda den och svårt att rengöra den om den satt högre.
Använd åtminstone köket ett tag innan ni gör sådana strukturella förändringar.
Använd åtminstone köket ett tag innan ni gör sådana strukturella förändringar.
It looks good, but personally I’m much happier with a functional kitchen than an impractical but slightly better looking kitchen. But to each their own, I guess.S sturnus skrev:
My parents actually lowered their oven and microwave after a few years because my mom couldn’t reach to clean the microwave and lifting hot dishes from it was awkward. She is so much happier with it now because she cooks and bakes a lot and doesn’t spend much time just looking at the kitchen.
Klicka här för att svara