Han menar att du kan se belastningen på de andra faserna också dvs du kan se om de är snedbelastade

elmont skrev:
Nej, man flyttar bara om tråden/arna på utgående grupp, sedan får man naturligtvis göra om gruppschemat.
Tänkte att det kanske var så. Då gäller det att hålla koll lite på grejerna om man har flera jordfelsbrytare, olika nollplintar och liknande.

Men fick ett bra svar på frågan.

Men på något sätt så tycker jag ändå "den gamla trådade" varianten var mer flexibel. Nu är det säkert sällan problem i vanlig hushållsel. Men om du har "exakt" antal dvärgar till antal grupper, så är du "ganska" låst. Egentligen.

Om du har några grupper som kanske "ligger" på 0.5 A, så kunde du innan lägga kanske 4 sådana på FAS 1. Och om du hade två som "teoretiskt" som ofta låg på 2.5A så kunde du lägga den på FAS2 och 3. Men om du bara har "6 platser" i centralen i skensystemet, så kommer ju "per automatik" det fördelas som "det vill". Går ju "lösa", men inte lika flexibelt kan jag tycka. Men säkert smidigt.

Redigerat:
Det första är väl att kolla så att spisen verkligen är kopplad för tre faser. Det går antagligen att välja olika.

Vidare så säger du att VP är trefas, men är kompressorn trefas? Min VP är trefasansluten men kompressorn går bara på enfas (de andra är för elpatronerna).

Det kan också vara värt att stänga av alla kända storförbrukare och se på elmätaren att det är nära noll.

osiris skrev:
Fast det hjälper ju inte, jag vet ju att L2 är den som blir varm och löser ut säkringen
Det kan ju vara bra att veta vad dom andra ligger på initialt och sedan kontinuerligt efter rokaden.

• Gilla
Himmapularen
  • Laddar…
Jonas L 84 skrev:
Det första är väl att kolla så att spisen verkligen är kopplad för tre faser. Det går antagligen att välja olika.

Vidare så säger du att VP är trefas, men är kompressorn trefas? Min VP är trefasansluten men kompressorn går bara på enfas (de andra är för elpatronerna).

Det kan också vara värt att stänga av alla kända storförbrukare och se på elmätaren att det är nära noll.
Spisen är inkopplad på tre det vet jag (var med när elektrikern gjorde det). VP är jag mer osäker på, men jag tror jag läst eller hört av installatören att kompressorn kan gå åt fel håll om den kopplas in fel - det kan väl inte hända om det går på en fas?

Du har rätt, det är bara trefasmotorer som går åt fel håll med fel fasföljd. Då återstår att kolla förbrukningen (gärna per fas) när allt du tror drar ström är av och se om det finns några överraskningar. Sen kan du sätta på ugnen på högsta effekt (snabbvärme etc.) och kolla vilka två faser den belastar (eller om det bara är en fas).

Sällanförbrukare kan också vara storförbrukare:
Strykjärn, högtryckstvätt, dammsugare t ex.
Har du otur så ligger många av de uttag du använder dessa apparater i på samma fas och sammantaget blir att räkna med.

kulle
Vattenkokare o kaffebryggare är lätt att man missar och inte räknar med, oftast 2000w på en sådan.

Fyrarättersmiddag tillagad igår men säkringen blev inte mer än svagt ljummen... Så det är nog ändå inte spisen som är största boven.

Spisar finns i två utföranden.
1 Den klassiska svenska vilka spisen med 400 V elementspänning. Den typen kräver minst två faser för att fungera. Helst ansluter man den till tre faser. Den spistypen använder inte nolla. Den är märkt 400 V 2 / 3
2 Den nyare Europa spisen som har 230 V elementspänning. Den typen kräver Nolla och minst en fas. Men ofta ansluter man den tiłl två eller tre faser i Sverige.
Den är märkt 2N , 3N 230 / 400 V , 1 N 230 V .

Just typ 2 kan man koppla om till 2 fas om en fas är hårt belastad av annat.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.