23 676 läst ·
117 svar
24k läst
117 svar
Är det korrekt lagd papp?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Inget rostfri slangklämma som håller tätt mot röret?F FRS05 skrev:
Nej, inte än så länge men jag har koll på det. Googlade efter stos och hittade min och såg att där brukar sitta rostfri klammer. Verkar egentligen vara för primärt plåttak min stos men den fungerar nog på mitt tak med. Verkar vara en rätt dyr stos ag fått också.maxmsm skrev:
ama är inget regelverk. Allmän material- och arbetsbeskrivning. vilket ger en generell beskrivning.kapten_krok skrev:
Hittade en väldigt bra sida (som säkert fler av er redan känner till) men där står det olika utföranden enligt AMA. Tex genomföringar, skorstensbeslagning, vinkelränna osv. Tips!
[länk]
Där hittade jag deras tilltänkta utförande av min genomföring.
Se bifogad bild.
Som jag sa tidigare har de dragit in underbeslaget 100mm under pappen, så att vatten rinner över plåten och inte tvärt om. Enligt AMA-figuren.
Men hur ska man tolka bilden, ska hela våden ligga över plåten?
Nu är ju ”sidorna” på samma våd under så att säga. Se bilden igen på hur de gjort.
Kan inte avgöra hur AMA menar faktiskt, om man ska skära ut, trycka upp underbeslaget, eller lägga hela våden över beslaget.
Ber om ursäkt för upprepning! Men förhoppningsvis är vi fler som lär oss något!
skall följa något så är det boverkets byggregler som gäller.
För att få en producents garanti gäller en sak, och ni läser i husama och den säger en annan sak va gäller då tror ni?
Tror ni att företagetsgaranti gäller om ni följer husama?
Okej förstår.K Klasklättermus skrev:ama är inget regelverk. Allmän material- och arbetsbeskrivning. vilket ger en generell beskrivning.
skall följa något så är det boverkets byggregler som gäller.
För att få en producents garanti gäller en sak, och ni läser i husama och den säger en annan sak va gäller då tror ni?
Tror ni att företagetsgaranti gäller om ni följer husama?
Vi får se vad dem säger.
Arbetet fortsätter!
Kvalitetskontroll imorgon med arbetsledare.
Hittat en brist, överlappet är endast 12cm i en skarv, ska vara minst 20cm enligt vårt avtal.
Köksfläkten har fått nytt underbeslag och papp.
Dem byggde en ny trälåda i plyfa.
I nederkanten av lådan la dem en papp som kondensskydd. Sedan monterade dem underbeslaget, 15cm uppvik.
Pappen ligger över underbeslaget i ovankant så att inget vatten rinner in i skarven.
Sedan har dem klätt hela lådan i papp som ni ser. Imorrn sätter de ett tillfälligt skydd över röret till dess att plåtisen kommer och gör sina jobb (ett tag kvar)
Kvalitetskontroll imorgon med arbetsledare.
Hittat en brist, överlappet är endast 12cm i en skarv, ska vara minst 20cm enligt vårt avtal.
Köksfläkten har fått nytt underbeslag och papp.
Dem byggde en ny trälåda i plyfa.
I nederkanten av lådan la dem en papp som kondensskydd. Sedan monterade dem underbeslaget, 15cm uppvik.
Pappen ligger över underbeslaget i ovankant så att inget vatten rinner in i skarven.
Sedan har dem klätt hela lådan i papp som ni ser. Imorrn sätter de ett tillfälligt skydd över röret till dess att plåtisen kommer och gör sina jobb (ett tag kvar)
De gjorde om lite, de var inte nöjda själva.
Väldigt tillmötesgående!
All papp är nu lagd på taket. På måndag kommer plåtslagare och ska börja spåna på nederbeslag till skorsten och vinkelrännan som ska utföras på ett lite speciellt sätt.
Alla skarvar är klistrade och spikade. De kommer även lägga i klister på alla spikskallar såklart.
Väldigt tillmötesgående!
All papp är nu lagd på taket. På måndag kommer plåtslagare och ska börja spåna på nederbeslag till skorsten och vinkelrännan som ska utföras på ett lite speciellt sätt.
Alla skarvar är klistrade och spikade. De kommer även lägga i klister på alla spikskallar såklart.
jag hoppas du inte betalar för all extra tidkapten_krok skrev:
De gjorde om lite, de var inte nöjda själva.
Väldigt tillmötesgående!