Hej!

Jag undrar varför det luktar ruttet i vårat sovrum. Det är som en avluftning eller något där. Röret går från köket in i sovrummet och sedan ner i källaren ner i golvet. 1.5 plans villa med källare. Det luktar inget i källaren. Endast där vid avluftningen. Det känns som den inte ska se ut sådär? Och varför går inte avluftningen ut i taket? Jag kan inget om detta och det har luktat 1 vecka. Mest när man spolar i köket. Mvh

• 20260614_121125.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det läcker väl helt enkelt luft från avloppsröret. Vad sitter under plasten?

Centano Centano skrev:
Det läcker väl helt enkelt luft från avloppsröret. Vad sitter under plasten?
Ska kolla det. Men varför går den inte ut på taket? Är detta vanligt på gamla hus?

Måste ju ha suttit något där förut. Enklaste kanske är att sätta en vakuum ventil för avlopp där.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
E Emanuel01 skrev:
Måste ju ha suttit något där förut. Enklaste kanske är att sätta en vakuum ventil för avlopp där.
Okej, varför tar man bort det som suttit där förut? Mvh

B
Jag tolkar det som att ni har sovrummet på entréplan, kan det ha varit en toalett eller annat avlopp på våningen ovanför som sedan tagit bort och lämnat det så där?

Vet du om det finns någon avluftning någon annanstans som går ut på taket?

B breakman skrev:
Jag tolkar det som att ni har sovrummet på entréplan, kan det ha varit en toalett eller annat avlopp på våningen ovanför som sedan tagit bort och lämnat det så där?
Ja det är på entreplan. Kanske kan vart så men det finns en toalett på övervåningen redan. Kanske har funnits något annat då förut med. Behöver jag vara orolig? Mvh

Centano Centano skrev:
Vet du om det finns någon avluftning någon annanstans som går ut på taket?
Ja det finns det. Mvh

Om det redan finns en avluftning och det inte rör sig om två separata avloppssystem skulle jag pluggat igen öppningen ordentligt där du känner lukt.

Centano Centano skrev:
Om det redan finns en avluftning och det inte rör sig om två separata avloppssystem skulle jag pluggat igen öppningen ordentligt där du känner lukt.
Det finns 2 stora stammar kan man kanske kalla det nere i källaren som går ner i källargolvet. Är det 2 separata då? Jag kan inget. Tack. Mvh

Utgå från att det är samma system. Om jag hade detta problem skulle jag plocka bort all plast och se hur de har försökt plugga avloppet och beroende på hur det ser ut; rensat bort gamla pluggen och tätat alternativt enbart förbättra befintligt tätning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.