D Daniel 109 skrev:
En mycket sämre olja, som visserligen duger, men i allmänhet är klart dyrare.
Det var väl det som gjorde att rak 30 var det som gällde förr, att den tidigare var klart billigare och bra nog.
Men att den är billigare gäller ju inte rängre.

• Gilla
Bhp863
  • Laddar…
E Emil1979 skrev:
Många olika bud, för mej känns det bäst att byta olja varje år om man vill att maskinen ska fungera bra övertid. Nu har jag köpt en Husqvarna olja och har bytt så det blir spännande att jämföra hur den ser ut i höst👍
Ja, det är iallafall inget att stå efter, att oljam blir svart alltså. En olja kommet alltid ta upp smuts och sot, oavsett kvalitet och viskositet. Om den inte blir svart, beror det på att det inte finns någon smuts och sot i motorn. Om det inte finns sot och smuts, så är motorn i gott skick, samt att oljan gör sitt jobb. Men, en gräsklippare går inte heller då många timmar på ett år, så det hinner knapoast smutsa ner oljan heller. Men sen är det framförallt så, att en gräsklipparmotor är så oansträngd. Den går på relativt låga och jämna varv hela tiden. Den går bara när det är varmt ute.
Men om din olja ser oanvänd ut när du byter, så betyder det att du har bästa tänkbara olja.

• Gilla
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Det var väl det som gjorde att rak 30 var det som gällde förr, att den tidigare var klart billigare och bra nog.
Men att den är billigare gäller ju inte rängre.
Rak 30 har en lite högre varmviskocitet än 10W30, trots "30" i båda sorterna.
Förr rekommenderades rak 30 istället eftersom de luftkylda motorerna hade en väldigt hög oljetemperatur.
Kan hända att man har omprövat behovet av detta på senare år. Svalare motorer med mindre intern friktion kanske..

D Daniel 109 skrev:
Nja, den skulle jag inte lägga så mycket vikt vid.

Briggs har ändrat sina rekommendationer till 10-30 förr var det en rak 30olja som rekommenderades. En mycket sämre olja, som visserligen duger, men i allmänhet är klart dyrare.
5w30 syntet är väl det som rekomenderar i nordiska temperaturer.

Diagram över oljerekommendationer för olika temperaturer, med olika oljeviskositeter angivna, såsom 5W30 och Vanguard 15W50.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.briggsandstratton.com/eu/sv_se/support/maintenance-how-to/browse/changing-the-oil.html

I en snöslunga skulle jag nog gärna ha en 5w-30. Jag har en 10w-30 i min maskin som går både som snöslunga och gräsklippare.

Huddingebo Huddingebo skrev:
Rak 30 har en lite högre varmviskocitet än 10W30,
Är det verkligen så? Jag försökte hitta grafer som visare hur det ligger till. Jag hittade inte mycket, men den här hittade jag.
Diagram över viskositet av motorolja beroende på temperatur; olika oljor som SAE 5W40, SAE 40 och SAE 5W visas. Viskositet i cSt mot temperatur i °C.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Härifrån: https://www.bcl.co.za/2023/02/07/viscosity-is-an-important-characteristic-of-engine-oil/
Den ser visserligen mer ut att vara en pedagogisk förklaring än verklig data.
Men menar du att den är fel?

Ok, kräva API service SF eller högre. Detta var något som kom på 70-talet.
Troligen fungerar Lidls ollja som är billig och lättillgänglig.

Karl webmaster Johansson Karl webmaster Johansson skrev:
Men ett svar på din fråga - jag byter motorolja i min Klippo Excellent H med GCV140 Hondamotor en gång per år. För att motorn ska få fräsch olja så byter jag olja på våren. Klipparen är från 2019 och har bara körts på akylatbensin. Ca så där 75 - 100 timmar per säsong. Oljans färg då? Svart skulle jag vilja påstå. Använder för övrigt Mobil Super 1000 X1 15W 40 som är en mineralbaserad multigradeolja enl dunken.
Bättre att byta på hösten,

• Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
Det viktiga är att man byter.

D Daniel 109 skrev:
Det viktiga är att man byter.
Min klippo är från 1977, jag har inte bytt olja på de ca 20 år jag ägt den. Skulle klipparen få länge livslängd om man bytte olja istället för att fylla på vid behov? Hur mycket längre?

Byter man på hösten byter man...

F fribygg skrev:
Skulle klipparen få länge livslängd om man bytte olja istället för att fylla på vid behov?
Motorn får rimligen det.

F fribygg skrev:
Hur mycket längre?
Ingen aning. Det kanske ändå kvittar om hjul, chassi med mera är slut innan motorn är det.

Jag har bytt ett par hjul, men chassit och motorn verkar outslitliga

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Min klippo är från 1977, jag har inte bytt olja på de ca 20 år jag ägt den. Skulle klipparen få länge livslängd om man bytte olja istället för att fylla på vid behov? Hur mycket längre?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Överlevnadsbias
Vassego.

A AG A skrev:
Ja, det är iallafall inget att stå efter, att oljam blir svart alltså. En olja kommet alltid ta upp smuts och sot, oavsett kvalitet och viskositet. Om den inte blir svart, beror det på att det inte finns någon smuts och sot i motorn. Om det inte finns sot och smuts, så är motorn i gott skick, samt att oljan gör sitt jobb. Men, en gräsklippare går inte heller då många timmar på ett år, så det hinner knapoast smutsa ner oljan heller. Men sen är det framförallt så, att en gräsklipparmotor är så oansträngd. Den går på relativt låga och jämna varv hela tiden. Den går bara när det är varmt ute.
Men om din olja ser oanvänd ut när du byter, så betyder det att du har bästa tänkbara olja.
En sökning från oljeproducenter säger...

Att motoroljan har en mycket svart färg är inte ett tecken på motoroljans dåliga tillstånd, men ett tecken på att oljan gör sitt jobb korrekt. I motorns förbränningsprocessen genereras sot och andra föroreningar som smörjmedlet måste samlas upp. Ju effektivare oljan är ju mer sot och föroreningar samlar oljan upp och ser till att dessa föroreningar hålls flytande i motoroljan.

Jag kan lägga upp en bild på min svarta Mobil Super 1000 X1 jag tappade ur min Klippo Excellent H (med Hondamotor) häromdagen så får alla se hur den såg ut efter en säsong. 👍

• Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
5w30 syntet är väl det som rekomenderar i nordiska temperaturer.

[bild]

[länk]
Karl webmaster Johansson Karl webmaster Johansson skrev:
En sökning från oljeproducenter säger...

Att motoroljan har en mycket svart färg är inte ett tecken på motoroljans dåliga tillstånd, men ett tecken på att oljan gör sitt jobb korrekt. I motorns förbränningsprocessen genereras sot och andra föroreningar som smörjmedlet måste samlas upp. Ju effektivare oljan är ju mer sot och föroreningar samlar oljan upp och ser till att dessa föroreningar hålls flytande i motoroljan.

Jag kan lägga upp en bild på min svarta Mobil Super 1000 X1 jag tappade ur min Klippo Excellent H (med Hondamotor) häromdagen så får alla se hur den såg ut efter en säsong. 👍
Detta måste vara en "sanning med modifikation". Om detta var en ren sanning, så är dagens oljor värdelösa jämfört med oljor för 20+år sedan. På alla lite äldre bilar jag har haft, har oljan blivit svart efter bara några 100mil. Numera är oftast inte oljan svart efter 1500mil ens. Trots det så håller ju motorerna 5ggr så många mil som för 30år sedan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.