mattiasp skrev:
Det är Skalman som byter skruvdragare. Benjamin främjar frihandel inom, främst, EU, Mats argumenterar i oändlighet och citerar gärna och jag är allmänt dryg och mästrande. Bara så att vi vet var vi har varandra... ;) ;) ;)
Jag förstår inte alls vad du menar. :D

Förresten så ser jag dig som " mätning och precision-nissen". :cool:
Du glömde ju Daniel_N, hur ska man beskriva honom tro?
"C12" borde ju räcka. ;)

Men jag blir lite förvirrad av denna tråden, är jag en miljöbov eller miljöhjälte som åker en bil från 1960?

Redigerat:
skalman1 skrev:
...
Men jag blir lite förvirrad av denna tråden, är jag en miljöbov eller miljöhjälte som åker en bil från 1960?
Det är det delade meningar om, och eventuellt ingen som kan räkna ut, eftersom förutsättningarna för frågan kan ses på olika sätt.

Om alla gjorde som du hade det inte tillverkats några bilar på de sista 40 åren. Det hade miljömässigt varit fantastiskt. Det hade spytts ut mer avgaser per mil, vilket vore ett elände. Det hade funnits färre bilar (inga tillverkade efter 1960). Troligen hade det körts mindre (eftersom bilen fortfarande är i livet och den tål inte hur många mil som helst), vilket vore jättebra miljömässigt. Så om man ser förutsättningen som "alla gjorde som du" så bör du vara en miljöhjälte.

--- Mats ---

kina33 skrev:
Det är en Bosch (tror jag det stavas)

En liten följdfråga till maskinen:
Om man köper en ny: kan man själv installera, eller är det en fackman som krävs?

Inköp: Vore enkelt om man kunde köpa på nätet och få hemlevererat.

Eftersom det redan finns en diskmaskin, borde det vara enkelt att fixa själv:
- Dra ur stick-kontakten
- Skruva loss vattenanslutningen (efter att vattnet stängts av...)
- Skruva loss utloppet
- Dra bort maskinen, ställ dit den nya och göra ovan i omvänd ordning.

Förhoppningsvis är det inte värre än så...

Mats Bengtsson skrev:
Det är det delade meningar om, och eventuellt ingen som kan räkna ut, eftersom förutsättningarna för frågan kan ses på olika sätt.

Om alla gjorde som du hade det inte tillverkats några bilar på de sista 40 åren.

--- Mats ---
Mmmmhhhhhmmmmmm, jaså du. ;)

Men jag kanske bör förvänta mig applåder när jag har fått igång min pontiac -34:a då. :)

Redigerat:
Det kan mycket väl löna sig att laga. Har lagat vår två gånger, första gången kostade reservdelen ca 200kr, andra gången kostade det inget alls då jag kunde laga den utan nya delar.

Att kasta och köpa nytt är inte heller så miljövänligt. Återvinning, nyproduktion och transporter belastar också miljön.

Var blixtrar det någonstans?

Har du någon modell-beteckning på maskinen? Antar som tidigare nämnts att det är vattenuppvärmningselementet som gått.

Jag skulle också ha bytt ut maskinen, just pga miljöskäl.
Mindre elförbrukning, vattenförbrukning på en nyare maskin, om den är en bra maskin.

Men tyvärr är ju disktiden direkt ställd mot elförbrukningen om inte maskinen är gjord för att anslutas till varmvatten (som i sin tur måste värmas på ett ekonomiskt fördelaktigt sätt såsom värmepump eller solvärme). Tillgång på (kommunalt) vatten är inget problem i Sverige. Faktum är att vi idag 2011 använder betydligt mycket mindre vatten än för säg 20-30 år sedan. Detta i sin tur medför en del lustiga problem med för dålig genomströmning i större stammar och reservoar. Den dag min trefasanslutna Miele kastar in handduken kommer jag gråta...

Jaså du phl, det är alltså dig och din Miele som Cash sjunger om. :)

[ame]http://www.youtube.com/watch?v=-MGnIdwZl-8[/ame]

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.