Dom dolda kommer från taket i tvättstugan som ligger precis under badrummet..krilleman_215 skrev:Jag tycker också det ser rätt ut på närbilden vid anslutningen i väggen. Men dom vita täckbrickorna monterar man väl inte i ett badrum...
Rördragningen kan man kanske önska lite mer av. Någon rörklamma på vägen uppåt hade inte varit fel.
Var är dom dolda slangarna inkopplade från tvättställ och dusch?
Ja det där var verkligen taffligt.
Vatettes produkter får dessutom inte monteras i andra märkens mutter+kona. Det korrekt hade varit att kapa direkt under befintliga kopplingar och använda muttrarna som satt på T-rören från början.
Läs under "förutsättningar":
http://www.vatette.se/fileadmin/upl...ringsanvisningar/633257_klamringskoppling.pdf
Och gänga på vinklar med lin på klämringskopplings-ände är också tveksamt. Hade varit bättre med dubbelmuttrar och vanliga vinklar!
Har du betalat fakturan för badrumsrenoveringen?
Vatettes produkter får dessutom inte monteras i andra märkens mutter+kona. Det korrekt hade varit att kapa direkt under befintliga kopplingar och använda muttrarna som satt på T-rören från början.
http://www.vatette.se/fileadmin/upl...ringsanvisningar/633257_klamringskoppling.pdf
Och gänga på vinklar med lin på klämringskopplings-ände är också tveksamt. Hade varit bättre med dubbelmuttrar och vanliga vinklar!
Nej, har inte betalat ännu.. har till onsdag på mig att bestrida.krilleman_215 skrev:Ja det där var verkligen taffligt.
[länk]
Jag skulle inte godkänt detta på flera VVS-tekniska grunder:
¤ Säkervatten säger att inga rör får komma upp ur golv förutom avlopp. Du ska ha blivit informerad angående detta. (Men VVS-firman kanske inte är ansluten till säkervatten?)
¤ Estetiskt dåligt utförd genomföring under tvättställ. (Vita täckbrickor)
¤ Rören uppåt mot tvättstället saknar klammning.
¤ Estetiskt tveksam genomöring höjdmässigt på vattenrören under tvättstället. Borde suttit högre upp
¤ Inkoppling i källaren inte godkänd enligt Vatettes monteringsanvisningar.
¤ Inkoppling i källaren dåligt utförd estetiskt. (Förgreningen borde sitta högre upp och inga rör bör vara korsade)

¤ Säkervatten säger att inga rör får komma upp ur golv förutom avlopp. Du ska ha blivit informerad angående detta. (Men VVS-firman kanske inte är ansluten till säkervatten?)
¤ Estetiskt dåligt utförd genomföring under tvättställ. (Vita täckbrickor)
¤ Rören uppåt mot tvättstället saknar klammning.
¤ Estetiskt tveksam genomöring höjdmässigt på vattenrören under tvättstället. Borde suttit högre upp
¤ Inkoppling i källaren inte godkänd enligt Vatettes monteringsanvisningar.
¤ Inkoppling i källaren dåligt utförd estetiskt. (Förgreningen borde sitta högre upp och inga rör bör vara korsade)
Såklart, men det viktiga här är ju att kunden ska skriftligen bli informerad om risken om VVS-firman är ansluten till säkervatten.nino skrev:
Värmen kanske kunde har dragits om från någon anslutningspunkt?!
Renoveringen pågick i 6 veckor, och det har varit en otroligt jobbig process då vi inte kunnat slappna av en enda dag utan varit tvungna och kliva in och rätta och ifrågasätta i nästan varje moment. Tex fick dom göra om en vägg tre ggr då rörmokaren missat sina instruktioner som vi hade med i beställningen från start. Självklart är det viktigaste för oss nu att vi inte betalar för felaktigt utförda arbeten så vi står och faller på det vid vattenskada eller försäljning, sen är det sekundärt med det estetiska. Vi har dock ingen som helst lust att riva upp allt och göra om proceduren, absolut inte med samma entreprenör iallafall och inte precis just nu. (Är höggravid och ska in på kejsarsnitt på onsdag så behöver bara få fokusera på det ett tag).
Fakturan höll sig till ordinarie offert iallafall, inga påslag trots att de jobbat säkert 100% mer timmar här än planerat.. Det har mestadels varit deras fel förståss, förutom en dörrbreddning och att dom stötte på lite problem vid fönsterbytet som innebar extra arbetstid.
Fakturan höll sig till ordinarie offert iallafall, inga påslag trots att de jobbat säkert 100% mer timmar här än planerat.. Det har mestadels varit deras fel förståss, förutom en dörrbreddning och att dom stötte på lite problem vid fönsterbytet som innebar extra arbetstid.
Alltid tråkigt med "yrkesmän" som slarvar på detta viset. Har själv råkat ut för en firma som "glömde" en massa saker som vi hade påtalat och som stod skriftligt i avtalet men som inte förmedlades till de gubbarna som skulle utföra jobbet. Sen blev det en massa tjafs om att göra om då de inte ville riva väck tätskikt osv, precis som om det skulle vara det svåraste som finns. Saker som jag hade anmärkt på:
* Kommentaren om att det är kundens fel som inte har förmedlat info till hantverkarna. Tar en firma på sig ett jobb ska det räcka att prata med dess kontaktperson, punkt. Sen är det ju aldrig fel att finnas på plats heller för att fånga upp sånt man ev. missade från början, men en skicklig yrkesman ska givetvis påtala om något verkar bli fult/dåligt, främst till sin uppdragsgivare, och även till kunden om denne är på plats. Ibland krävs det ju snabba beslut, men ett telefonsamtal tar ju inte lång tid.
* Estetiskt sett ser det förfärligt ut. Jag hade nog gjort ett bättre jobb själv, trots jag inte är examinerad rörmokare. Ser taffligt och slarvigt gjort över lag, vad är det för hantverkare egentligen? Tänker på rörgenomdragningarna, handdukstorken som borde vara centrerad över fönstret, eller sitta på väggen till höger om fönstret istället samt konstiga avstånd mellan rörklamringar, för långa rör som spretar iväg.Visste de inte från början vilka handfat, skåp som det gällde? Då förbereder man ju för det redan innan gipset ska på. Är det totalt okänt kanske man väljer en "neutral" plats och sen drar utanpåliggande rör, men nu verkade ju allt vara bestämt från början.
* Alltid svårare att ändra saker när tätskikt och ytskikt är på plats. Tyvärr får man ju idag knappt andas på tätskiktet förrän hela badrummet måste rivas ner och göras om (vilket jag tycker är fullständigt vansinnigt, varje tätskikt borde även ha ett system för godkända skarvningar), så några rör går nog inte att flytta, kanske möjligtvis lampan om man knackar ner just den klinkersplattan, skär upp väggen, flyttar flexslangen och lappar tillbaka igen. Där uppe spelar tätskikt antagligen ingen större roll.
* Kan inte förstå varför man inte får göra rörgenomdragningar i golvet för värme, finns väl manschetter som kan användas för att täta? Känns som ganska grova kostnader förknippat med att flytta värmesystemet i ett rum jämfört med att täta genomföringen? Kan man täta genomföringen för avlopp borde dessa rör inte vara något problem. Har inget med TS att göra men känns bara onödigt tillkrånglat...?
Summa summarum, bjud in företagets representant, gå igenom de punkter du har och se vad de säger. Går de med på att utan kostnad rätta tillräckligt för att du ska få sinnesro (dvs inte nödvändigtvis millimeterrättvisa) så acceptera det, om inte, bestrid fakturan och håll inne pengarna. Och försök hålla dig iskall om firman kommer med diverse hot och hårda ord (inte helt ovanligt att skrämmas, har själv råkat ut för detta flera gånger, spelade in samtalen och överlämnade till Farbror Blå).
/S
* Kommentaren om att det är kundens fel som inte har förmedlat info till hantverkarna. Tar en firma på sig ett jobb ska det räcka att prata med dess kontaktperson, punkt. Sen är det ju aldrig fel att finnas på plats heller för att fånga upp sånt man ev. missade från början, men en skicklig yrkesman ska givetvis påtala om något verkar bli fult/dåligt, främst till sin uppdragsgivare, och även till kunden om denne är på plats. Ibland krävs det ju snabba beslut, men ett telefonsamtal tar ju inte lång tid.
* Estetiskt sett ser det förfärligt ut. Jag hade nog gjort ett bättre jobb själv, trots jag inte är examinerad rörmokare. Ser taffligt och slarvigt gjort över lag, vad är det för hantverkare egentligen? Tänker på rörgenomdragningarna, handdukstorken som borde vara centrerad över fönstret, eller sitta på väggen till höger om fönstret istället samt konstiga avstånd mellan rörklamringar, för långa rör som spretar iväg.Visste de inte från början vilka handfat, skåp som det gällde? Då förbereder man ju för det redan innan gipset ska på. Är det totalt okänt kanske man väljer en "neutral" plats och sen drar utanpåliggande rör, men nu verkade ju allt vara bestämt från början.
* Alltid svårare att ändra saker när tätskikt och ytskikt är på plats. Tyvärr får man ju idag knappt andas på tätskiktet förrän hela badrummet måste rivas ner och göras om (vilket jag tycker är fullständigt vansinnigt, varje tätskikt borde även ha ett system för godkända skarvningar), så några rör går nog inte att flytta, kanske möjligtvis lampan om man knackar ner just den klinkersplattan, skär upp väggen, flyttar flexslangen och lappar tillbaka igen. Där uppe spelar tätskikt antagligen ingen större roll.
* Kan inte förstå varför man inte får göra rörgenomdragningar i golvet för värme, finns väl manschetter som kan användas för att täta? Känns som ganska grova kostnader förknippat med att flytta värmesystemet i ett rum jämfört med att täta genomföringen? Kan man täta genomföringen för avlopp borde dessa rör inte vara något problem. Har inget med TS att göra men känns bara onödigt tillkrånglat...?
Summa summarum, bjud in företagets representant, gå igenom de punkter du har och se vad de säger. Går de med på att utan kostnad rätta tillräckligt för att du ska få sinnesro (dvs inte nödvändigtvis millimeterrättvisa) så acceptera det, om inte, bestrid fakturan och håll inne pengarna. Och försök hålla dig iskall om firman kommer med diverse hot och hårda ord (inte helt ovanligt att skrämmas, har själv råkat ut för detta flera gånger, spelade in samtalen och överlämnade till Farbror Blå).
/S
steve5432 skrev:Alltid tråkigt med "yrkesmän" som slarvar på detta viset. Har själv råkat ut för en firma som "glömde" en massa saker som vi hade påtalat och som stod skriftligt i avtalet men som inte förmedlades till de gubbarna som skulle utföra jobbet. Sen blev det en massa tjafs om att göra om då de inte ville riva väck tätskikt osv, precis som om det skulle vara det svåraste som finns. Saker som jag hade anmärkt på:
Ja, i min enfald trodde jag att det var så det gick till då detta är första gången vi renoverar ngt större. Jag frågade dock inför start vad som krävs av oss (min man jobbar som projektledare och har alltid uppstartamöten med samtliga inblandade och kunden, så vi tänkte man kanske gör liknande) och fick till svar inget; nyckel och våra inköp ska vara på plats.
Jo, alla inköp var tydliga från start och fanns tillgängliga precis utanför badrummet från dag ett. Jag hade dessutom mailat bilder på alla inköp till kontaktpersonen på firman. Jag hade specifikt bett (direkt till rörmokaren och via mail till kontaktpersonen för att förankra) om att få handfatet i 90 cm höjd eftersom vi är långa i familjen. Vi fick ändå standard 87 cm (det kvittar, men ändå) samt att de mjuka slangarna under handfatet skulle vara så dolda som möjligt, vilket dem inte alls är. Jag förstod från tillverkaren att de går att göra en loop på dem och att det tom är att föredra än att ha dem utsträckta.
Just nu när ilskan mer landat i besvikelse så funderar jag mer på hur jag kan göra för att acceptera det som det är... kanske byta lampa mot en avlång eller sätta upp ngt till vänster om befintlig lampa..
Tack för dina tips! Värdefullt! Och beklagar att du varit med och det själv!!