Om ni har en totalenprenad så är det entreprenörens ansvar att meddela sina ue vad som gäller.
Ni har beställt dolda rör av denne så är det dennes ansvar.
Inte ska ni behöva berätta för varje ue vad som ska göras.
Skulle personligen bli sjukt störd av att varje dag behöva se massor av rör om jag beställt dold dragning...
Ni har beställt dolda rör av denne så är det dennes ansvar.
Inte ska ni behöva berätta för varje ue vad som ska göras.
Skulle personligen bli sjukt störd av att varje dag behöva se massor av rör om jag beställt dold dragning...
Moderator
· Stockholm
· 56 268 inlägg
Jag har slagit samman de två dubbla trådarna med samma fråga.
Det kan ha uppstått viss röra i tråden pga. detta.
DUBBELPOSTA INTE!
/moderator
Det kan ha uppstått viss röra i tråden pga. detta.
DUBBELPOSTA INTE!
/moderator
Moderator
· Stockholm
· 56 268 inlägg
Det finns ingen anledning att du skall acceptera ett annat utförande än det du beställt. Att göra om detta i nuläget, innan det är tätskiktat är ett mindre jobb. De pexrör som kommer ut ur väggen ser fel ut, Skyddsröret skall gå ut så långt att tätskiktet kan dras upp på skyddsröret. Skyddsröret kapas efter kakling till i höjd med kaklet.
Även avloppsröret till handfatet set ut att vara på gränsen till för kort.
Som påpekats så är möjligen även toa röret för nära väggen, men det är svårt att se på bilden, vill minnas att kanten på röret skall vara 60mm från väggen (eller var det 80mm?).
När det gäller PEX rören så misstänker jag att de tänker tätskikta direkt mot PEX röret, inte mot skyddsröret, det är i så fall ett katastrofalt fel. Pexröret kommer att vrida sig lite när kopplingen spänns, varvid tätskiktet släpper, tätskiktet fyller då ingen funktion alls, på en av de känsligare delarna, vatten kan följa röret in i väggen.
På bilderna tycker jag att väggarna ser konstiga ut. Vad har de gjort med väggarna?
Även avloppsröret till handfatet set ut att vara på gränsen till för kort.
Som påpekats så är möjligen även toa röret för nära väggen, men det är svårt att se på bilden, vill minnas att kanten på röret skall vara 60mm från väggen (eller var det 80mm?).
När det gäller PEX rören så misstänker jag att de tänker tätskikta direkt mot PEX röret, inte mot skyddsröret, det är i så fall ett katastrofalt fel. Pexröret kommer att vrida sig lite när kopplingen spänns, varvid tätskiktet släpper, tätskiktet fyller då ingen funktion alls, på en av de känsligare delarna, vatten kan följa röret in i väggen.
På bilderna tycker jag att väggarna ser konstiga ut. Vad har de gjort med väggarna?
Moderator
· Stockholm
· 56 268 inlägg
Att du som beställare skulle ha ett ansvar att kommunicera med underentrprenörerna är ett skrattretande uttalande. En seriös byggfirma säger oftast tvärtom, du FÅR inte prata om lösningar med underentreprenörerna. Firman skall stå för all samordning, om man ex. ändrar en placering av något genom att prata med rörmockaren, så kanske inte snickaren sätter förstärkningar på rätt ställen osv.
Moderator
· Stockholm
· 56 268 inlägg
Tack alla för åsikter och input!
Golv och väggar ska vara byggda korrekt med våtspärrar och dyl. Har tagit lite bilder under renoveringens faser..
Nu är vi äntligen nära slutfasen, endast VVS kvar och vi vågar inte ropa hej riktigt än.
Vi tror att lampa, spegel och tvättställ kommer diffa på ca 10 cm i centrering. Lampa och avloppsrör påvisar det.. men kanske röris har nått magiskt knep att böja vattenlåset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu är vi äntligen nära slutfasen, endast VVS kvar och vi vågar inte ropa hej riktigt än.
Vi tror att lampa, spegel och tvättställ kommer diffa på ca 10 cm i centrering. Lampa och avloppsrör påvisar det.. men kanske röris har nått magiskt knep att böja vattenlåset.
Monteringen av fuktspärren kan du kolla i monteringsinstruktionerna så de gör rätt. http://www.weber.se/uploads/tx_weberproductpage/weber-tec-folie-monteringsanvisning.pdf
Men är det pex-rör vi ser sticka ut ur väggen med skyddsrören kapade jämt med väggen så går det inte att täta mot dessa som avsett.
Men är det pex-rör vi ser sticka ut ur väggen med skyddsrören kapade jämt med väggen så går det inte att täta mot dessa som avsett.
Tack alla som gett mig åsikter och kunskaper på vägen. Nu efter närmare 6 veckors renovering anses badrummet vara färdigställt. Denna långa resan och alla problem på vägen är så skönt att kunna lämna (åtgärdade) bakom sig. Däremot så har vi nu tre estetiska problem att fundera på och jag vill gärna höra vad ni tycker.
1. Notera lampans placering ovanför spegeln. För mig är det en självklarhet att den bör sitta centrerat?! Krävs det stora ingrepp att åtgärda?
2. Jag tycker handdukstorken är för högt placerad, jag har inte gett några mått men sa till rörmokaren och även till entreprenören att det nog behövdes kapas några rör för att den inte skulle hamna för högt. Och det har alltså inte kapats några rör som det är gjort nu. Ska jag leva med detta eller hur skulle ni gjort?
3. Känns inte som ett precisionsjobb avloppsingången/vattenlåset under handfatet.. är jag för petig? (bilden behöver egentligen roteras för att vara korrekt, men ni förstår säkert att avloppet går in i väggen och inte golvet...)
1. Notera lampans placering ovanför spegeln. För mig är det en självklarhet att den bör sitta centrerat?! Krävs det stora ingrepp att åtgärda?
2. Jag tycker handdukstorken är för högt placerad, jag har inte gett några mått men sa till rörmokaren och även till entreprenören att det nog behövdes kapas några rör för att den inte skulle hamna för högt. Och det har alltså inte kapats några rör som det är gjort nu. Ska jag leva med detta eller hur skulle ni gjort?
3. Känns inte som ett precisionsjobb avloppsingången/vattenlåset under handfatet.. är jag för petig? (bilden behöver egentligen roteras för att vara korrekt, men ni förstår säkert att avloppet går in i väggen och inte golvet...)
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
1. Jag hade själv sett till att montera lampan rakt ovanför spegeln - finns det ingen anledning att sätta den vid sidan om så ska den naturligtvis sitta rakt ovanför.
2. En fördel med att inte ha handdukstorken för långt ner är att längre handdukar inte hänger ner i golvet - tycker inte den sitter för högt.
3. Naturligtvis skall ju avloppet sitta rakt så att ringen täcker hålet - gör om gör rätt säger jag.
2. En fördel med att inte ha handdukstorken för långt ner är att längre handdukar inte hänger ner i golvet - tycker inte den sitter för högt.
3. Naturligtvis skall ju avloppet sitta rakt så att ringen täcker hålet - gör om gör rätt säger jag.
Lampan borde självklart vara centrerad med spegeln!
Lägg upp en bild på anslutningen av vattnet under tvättstället. Som redan nämnts ovan så ska skyddsröret ut genom vägg och tätskiktet borde vara monterat mot detta! Dom vita ringarna ser suspekta ut mot det mörka kaklet!
Är handdukstorken ansluten med rör i golv? Om ja, så är det inte tillåtet!
Vattenlåsanslutningen i vägg är lite taffligt gjord i kakelplattan. Men det går inte att ändra på nu.
Lägg upp en bild på anslutningen av vattnet under tvättstället. Som redan nämnts ovan så ska skyddsröret ut genom vägg och tätskiktet borde vara monterat mot detta! Dom vita ringarna ser suspekta ut mot det mörka kaklet!
Är handdukstorken ansluten med rör i golv? Om ja, så är det inte tillåtet!
Vattenlåsanslutningen i vägg är lite taffligt gjord i kakelplattan. Men det går inte att ändra på nu.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 301 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 301 inlägg
Hur hade du gjort det? Som jag ser det finns det inget realistiskt sätt att centrera den där armaturen, jag hade rekomenderat kunden en längre armatur så att man kan centrera den trots att kablarna inte kommer ut mitt för spegeln.NetNut skrev:
Klart det finns ett bättre sätt = Att dom olika yrkesgrupperna samtalar med varandra var dom olika sakerna kommer att hamna!SueCia skrev:
(Samma sak som yrkesstolthet)
Det är ju helt fel gjort från början. Normalt så ser man ju till att el och avlopp är centrerat i lod. Skulle inte accepterat detta.SueCia skrev:
Redigerat: