S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 301 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 301 inlägg
Fast nu sitter TS i läget där kabeln kommer ut 10 CM för långt åt höger, vad är då en rimlig lösning på detta. Jag tolkade det som att du på något magiskt sätt kunde lösa detta åt TS men så var alltså inte fallet.krilleman_215 skrev:
Det är väl ingen över huvud taget som kommer påstå att "jo men så ska det vara, elen ska komma 10CM bredvid handfatet"...
Redigerat:
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 301 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 301 inlägg
Det skulle du ha varit tvungen att göra, åtgärderna som krävs för att dra om röret står verkligen inte i proportion till skadan som TS lider av att vara tvungen att ha en bredare armatur. Däremot skulle jag ha krävt kompensation på ett eller annat sätt.RoBo skrev:
Tack för era synpunkter! Tänker oxå att det blir en alldeles för stor apparat att envisas med att ha samma lampa men få den centrerad, "skadad" är redan skedd liksom. Den lilla lampan var noga utvald och kostade 1300kr så jag kommer inte köpa en ny utan hävda att det får entreprenören stå för, det kan ju inte vara för mkt begärt.
Nån önskade närbild på vattenrören under handfatet, fixar i helgen.
Yes, det är vattenrör till handdukstorken från golvet. Det är har suttit en radiator där och handdukstorken är påkopplad på samma rör. Skulle inte vara några konstigheter med det sa entreprenören, är det fel?
Nån önskade närbild på vattenrören under handfatet, fixar i helgen.
Yes, det är vattenrör till handdukstorken från golvet. Det är har suttit en radiator där och handdukstorken är påkopplad på samma rör. Skulle inte vara några konstigheter med det sa entreprenören, är det fel?
Enligt dom gällande branschreglerna så får inga rör förutom avlopp komma upp ur golv i badrum.
Om det är så att rör kommer upp ur golv så ska en avrådan skrivas och kunden godkänna detta. Alltså ska du vara tillsagd att detta är inte OK, men önskar du fortfarande att arbetet utförs utöver branschreglerna så är det OK.
Regelverket säkervatten kan alla läsa:
http://www.sakervatten.se/download/706-A3CF938BF4EA75C6B011467A51A15778/Branschregler-20161.pdf
Sidan 13 & 24 är intressanta för dig just nu.
Sidan 13:
Om VVS-företaget upptäcker att något avviker från det som beskrivs i Byggtekniska förutsättningar ska VVS-företaget underrätta sin beställare om detta.
Sidan 24:
I bad- eller duschrum ska inga rörgenomföringar finnas i golv med tätskikt förutom avlopp och golvbrunn. I plats för bad eller dusch får det endast finnas golvbrunn.
Om det är så att rör kommer upp ur golv så ska en avrådan skrivas och kunden godkänna detta. Alltså ska du vara tillsagd att detta är inte OK, men önskar du fortfarande att arbetet utförs utöver branschreglerna så är det OK.
Regelverket säkervatten kan alla läsa:
http://www.sakervatten.se/download/706-A3CF938BF4EA75C6B011467A51A15778/Branschregler-20161.pdf
Sidan 13 & 24 är intressanta för dig just nu.
Sidan 13:
Om VVS-företaget upptäcker att något avviker från det som beskrivs i Byggtekniska förutsättningar ska VVS-företaget underrätta sin beställare om detta.
Sidan 24:
I bad- eller duschrum ska inga rörgenomföringar finnas i golv med tätskikt förutom avlopp och golvbrunn. I plats för bad eller dusch får det endast finnas golvbrunn.
Jag har precis gått kursen "säkervatten" för tredje gången. Så jag vet vad jag talar om.
Intyget du ska ha skrivit på för att få ha dina värmerör upp genom golvet ser ut som följande:
Detta borde din VVS-kille informerat dig om. Men denne kanske inte är ansluten till säkervatten?
Intyget du ska ha skrivit på för att få ha dina värmerör upp genom golvet ser ut som följande:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detta borde din VVS-kille informerat dig om. Men denne kanske inte är ansluten till säkervatten?
Scannade in dokumenten lite bättre.
Har någon påtalat detta för dig? Om inte så är inte badrummet försäkringsmässigt!
Begär att det görs om enligt säkervatten och håll inne slutbetalning för din egen skull!
Jag är även väldigt nyfiken på hur det ser ut undet tvättstället där skyddsrören inte stack ut korrekt enligt bilderna. Och vad är det för vita runda saker dom monterat mot mörkt kakel? :x
Har någon påtalat detta för dig? Om inte så är inte badrummet försäkringsmässigt!
Begär att det görs om enligt säkervatten och håll inne slutbetalning för din egen skull!
Jag är även väldigt nyfiken på hur det ser ut undet tvättstället där skyddsrören inte stack ut korrekt enligt bilderna. Och vad är det för vita runda saker dom monterat mot mörkt kakel? :x
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Förutom det som andra påpekat så förstår jag inte valet av utanpåliggande rör till handfat och toastol. Ni har kopparör i allt annat varför har man då valt kromade rör där???
Jag skulle ju definitivt satt kopparör där också för att få det enhetligt.
Jag skulle ju definitivt satt kopparör där också för att få det enhetligt.
Vi var inne på kopparrör men det krävs mer underhåll och de ärgar annorlunda än de koppardetaljer vi har så det skulle ändå inte se enhetligt ut. Vi har vänner som precis bytt ut sina kopparrör till krom vara därför. Så vi har medvetet valt krom på dessa, skulle såklart varit snyggast att ha allt i samma färg men i mitt tycke kan man blanda metallfärger helt ok.oceanis skrev:
Tack, entreprenören sa ingenting om detta. Från början lämnades ju även rören till handfat och wc i golvet men där hade vi varit tydliga att vi ville ha det i vägg för att kunna städa lättare.
Tack, entreprenören sa ingenting om detta. Från början lämnades ju även rören till handfat och wc i golvet men där hade vi varit tydliga att vi ville ha det i vägg för att kunna städa lättare.krilleman_215 skrev:Scannade in dokumenten lite bättre.
[bild]
[bild]
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Vet inte om ni ser på bilden, men jag ser det skyddsröret som pexslangen ligger i. Vet också att de använde sig av manchetter. Hoppas bara de gjorde det på rätt sätt.
Logga in
Skapa konto
En fundering, kan han ha låtit rören sitta kvar i golvet för att det är en yttervägg? Tror jag snappat upp ngn stans att det inte är bra att dra vattenrör i yttervägg?
Tycker det ser rätt ut vid handfatet
Tappvatten ska man inte ha i yttervägg, vet inte hur det är med radiator vatten men jag tycker det ser bra ut vid rören till handdukstorken
Jag hade nog köpt en sprayfärg och målat dom vita brickorna i nån färg som stämmer lite bättre mot kaklet eller tagit kromade om det finns
Tappvatten ska man inte ha i yttervägg, vet inte hur det är med radiator vatten men jag tycker det ser bra ut vid rören till handdukstorken
Jag hade nog köpt en sprayfärg och målat dom vita brickorna i nån färg som stämmer lite bättre mot kaklet eller tagit kromade om det finns
Jag tycker också det ser rätt ut på närbilden vid anslutningen i väggen. Men dom vita täckbrickorna monterar man väl inte i ett badrum... 
Rördragningen kan man kanske önska lite mer av. Någon rörklamma på vägen uppåt hade inte varit fel.
Var är dom dolda slangarna inkopplade från tvättställ och dusch?
Rördragningen kan man kanske önska lite mer av. Någon rörklamma på vägen uppåt hade inte varit fel.
Var är dom dolda slangarna inkopplade från tvättställ och dusch?
Redigerat: