Hej
Är detta en godkänd installation, undrar vi?
Vi har ett nybygge sedan 2023 och vi har undrat över varför det är så dålig evakuering av oset över spisen.
Demonterat kåpan som täcker installationen nu och ser detta.
Kanalen på vår köksfläkt är 150mm. Imkanalen är 160mm.
Från fläktkanalen är en flexslang på 162mm ansluten vidare till en reduktion på 125mm innan den ansluts till imkanalen.
Flexxlangen är ganska hoptryckt.
Så mellan fläkt och imkanal är det dels en "strypning" ner till 125mm, plus att flexslangen i sig blir en "strypning då den inte är helt utsträckt. Tänker att det även uppstår en hel del turbulens på grund av det.
Någon som kan ge ett klart svar så vore jag tacksam.
 
  • Flexibel ventilationsslang ansluten mellan köksfläkt och imkanal. Slangen är hoptryckt, med metallfästen och reduktion till mindre dimension.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M McGust skrev:
Hej
Är detta en godkänd installation, undrar vi?
Vi har ett nybygge sedan 2023 och vi har undrat över varför det är så dålig evakuering av oset över spisen.
Demonterat kåpan som täcker installationen nu och ser detta.
Kanalen på vår köksfläkt är 150mm. Imkanalen är 160mm.
Från fläktkanalen är en flexslang på 162mm ansluten vidare till en reduktion på 125mm innan den ansluts till imkanalen.
Flexxlangen är ganska hoptryckt.
Så mellan fläkt och imkanal är det dels en "strypning" ner till 125mm, plus att flexslangen i sig blir en "strypning då den inte är helt utsträckt. Tänker att det även uppstår en hel del turbulens på grund av det.
Någon som kan ge ett klart svar så vore jag tacksam.
Varför har man reducerat ned till 125? Finns reducering från 160 > 150 som borde använts istället.
 
Hej och välkommen till Byggahus!
Jag skulle inte nöja mej med nuvarande utan hade valt att ta bort 160-125 reduktionen och anslutit flexslangen direkt på 160mm spiro.
 
Hej och tack för svar. Med tanke på att imkanalen är väldigt lång (7-10m) och med 4st krökar när den till slut når utsidan borde en reduktion av kanalen ställa till det ordentligt för fläktmotor.
 
M McGust skrev:
Hej och tack för svar. Med tanke på att imkanalen är väldigt lång (7-10m) och med 4st krökar när den till slut når utsidan borde en reduktion av kanalen ställa till det ordentligt för fläktmotor.
Absolut. Desto fler böjar och längd, desto sämre kapacitet i fläkten i slutändan och det är enorm skillnad mellan 125mm och 150.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.