6 623 läst ·
37 svar
7k läst
37 svar
Är det här en fackmanna mässig installation
Nu lyckades jag se på förstoringen av bilden.
Var väl inte så farligt.. har sett värre
Detta går ju relativt fort att fixa ifall dessa trådar bara går till uttaget där. Bara koppla loss, trä på slang, lägga in dom i en kanal och koppla tillbaka. Eller sätta dit en kanal som är godkänd för lös fk (är lite skeptisk till detta då du ändå behöver slang över fkn snutten i början och slutet där den kommer hänga fritt.
Detta kostar 500 - 1500kr att få fixat av en elektriker..
Var väl inte så farligt.. har sett värre
Detta går ju relativt fort att fixa ifall dessa trådar bara går till uttaget där. Bara koppla loss, trä på slang, lägga in dom i en kanal och koppla tillbaka. Eller sätta dit en kanal som är godkänd för lös fk (är lite skeptisk till detta då du ändå behöver slang över fkn snutten i början och slutet där den kommer hänga fritt.
Detta kostar 500 - 1500kr att få fixat av en elektriker..
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Ett annat sätt är ju att trä på en liten kabelmantel på trådarna en bit och in i en dosa. Därefter en EKLK till uttaget.
//Patrik
//Patrik
Tack för alla svar! Jag har kontaktat mäklaren och bett honom kontakta säljarna.... dock menade han att det är en jurist fråga om de nekar och jag är väl tyvärr inte beredd att gå hela den vägen om de inte frivilligt erbjuder sig att betala.
Jag tänkte betala för installation av diskmaskinen så min tanke är att få dit en elektriker som kan göra båda delar, på så sätt borde jag väl spara in några kronor på det totala priset
Jag tänkte betala för installation av diskmaskinen så min tanke är att få dit en elektriker som kan göra båda delar, på så sätt borde jag väl spara in några kronor på det totala priset
Moderator
· Stockholm
· 57 894 inlägg
När du pratar med mäklare och säljare så skall du vara (eller låta) tvärsäker på att detta kommer du att gå till högsta domstolen med.
Om du redan i inledningsskedet indikerar att du inser att det inte är lönt att driva, då lär du inte få ut ngt.
OM det är så att du lyckas få ur säljaren ett namn på vilken firma som gjort det här, eller ännu bättre kopia på kvitto och beställning osv. Då tycker jag att du skall gå på byggfirman ifråga, anmäl till elsäkerhetsverket. Skulle det mot förmodan vara en behörig elektriker som varit framme så bör han inte få fortsätta som behörig.
Om du redan i inledningsskedet indikerar att du inser att det inte är lönt att driva, då lär du inte få ut ngt.
OM det är så att du lyckas få ur säljaren ett namn på vilken firma som gjort det här, eller ännu bättre kopia på kvitto och beställning osv. Då tycker jag att du skall gå på byggfirman ifråga, anmäl till elsäkerhetsverket. Skulle det mot förmodan vara en behörig elektriker som varit framme så bör han inte få fortsätta som behörig.
det där stämmer aldrig i praktiken, verkar som att om man väl plockat ut sin behörighet så har man den resten av sitt liv!hempularen skrev:
för i annat fall skulle väl elektrikerna på myresjöhus inte längre vara behöriga efter den installation som forummedlemmen Deralte råkade ut för, vilket ju liknade denna installation.
pellefant>Dolt fel är enligt min tolkning något som inte kan upptäckas av fackmän vid en besiktning.
T ex om man skarvar FK i rören, förlagt FKlöst i vägg etc. Man kan ju knappast mäta upp sådant men man kan däremot inspektera dosor okulärt, kolla att jord finns framdraget och förstås megga.
Sen skall det mycket till för att lura en erfaren elektriker som vet var man letar fel så det är vettigt att besiktiga elen i samband med en vanlig besiktning precis som du säger.
Detta med diskmaskinen borde upptäckts vid en normal besiktning, man kollar normalt anslutningar till diskmaskiner och även om inte besiktningsmannen är elkunnig så borde denne reagerat.
Däremot är många felaktigheter relativt dolda för de flesta, även besiktningsmän, så det är möjligt att en tingsrätt hade sett t ex jordade uttag utan framdragen skyddsjord såsom dolt fel, det är lite därför jag gärna hade sett några rättsfall rörande just elen.
/Kent
T ex om man skarvar FK i rören, förlagt FKlöst i vägg etc. Man kan ju knappast mäta upp sådant men man kan däremot inspektera dosor okulärt, kolla att jord finns framdraget och förstås megga.
Sen skall det mycket till för att lura en erfaren elektriker som vet var man letar fel så det är vettigt att besiktiga elen i samband med en vanlig besiktning precis som du säger.
Detta med diskmaskinen borde upptäckts vid en normal besiktning, man kollar normalt anslutningar till diskmaskiner och även om inte besiktningsmannen är elkunnig så borde denne reagerat.
Däremot är många felaktigheter relativt dolda för de flesta, även besiktningsmän, så det är möjligt att en tingsrätt hade sett t ex jordade uttag utan framdragen skyddsjord såsom dolt fel, det är lite därför jag gärna hade sett några rättsfall rörande just elen.
/Kent
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 894 inlägg
I princip så skall du inte behöva vara fackman för att undersöka ett hus som del av din undersökningsplikt. Tanken är inte att det skall behöva vara en fackman inblandad.
Skälet till att man skall använda en fackman (besiktningsman) är att då har man så att säga "överbesiktigat". Genom att anlita en expert så kan ingen sedan påstå att felet X skulle du ha upptäckt om du vore kompetent.
Då hamnar elfrågor i en intressant situation, för om ett fel bara kan upptäckas genom att ex. öppna centralen, då är det ett dolt fel (om övriga kriterier som allmänt skick och ålder också kvalar in). Därför att som lekman så får du inte öppna centreln själv, du kan följdaktligen inte undersöka hur det ser ut i centralen (lagligt).
Däremot så kan din egen undersökning ge vid handen att elen ser konstig ut, eller dåligt underhållen (typ spruckna eluttag och annat som en normalhändig ser är fel). Då kan det behövas en fördjupad undersökning, som kräver proffs.
I TS fall så borde troligen en normalhändig ha sett att detta ser skumt ut.
Skälet till att man skall använda en fackman (besiktningsman) är att då har man så att säga "överbesiktigat". Genom att anlita en expert så kan ingen sedan påstå att felet X skulle du ha upptäckt om du vore kompetent.
Då hamnar elfrågor i en intressant situation, för om ett fel bara kan upptäckas genom att ex. öppna centralen, då är det ett dolt fel (om övriga kriterier som allmänt skick och ålder också kvalar in). Därför att som lekman så får du inte öppna centreln själv, du kan följdaktligen inte undersöka hur det ser ut i centralen (lagligt).
Däremot så kan din egen undersökning ge vid handen att elen ser konstig ut, eller dåligt underhållen (typ spruckna eluttag och annat som en normalhändig ser är fel). Då kan det behövas en fördjupad undersökning, som kräver proffs.
I TS fall så borde troligen en normalhändig ha sett att detta ser skumt ut.
Redigerat:
TS har knappast några utsikter att vinna någon process mot säljaren för det här. Dessutom handlar det om en liten kostnad att åtgärda. Mitt tips är att låta elektriker åtgärda, och sedan skicka en faktura på kostnaden till säljaren tillsammans med bilder och ett strängt brev. Har man tur betalar dom, annars släpp det.
Jag var i måndags och kollade elen i ett hus, då såg jag att fkn var klämd bakom ett vägguttag så en "böj" av den syntes, jag frågade byggnadsbesiktningmannen hur han gör om han ser uppenbara elfel som exvis detta. Han sa att han inte ens gör en notering om han ser en sådan sak.snickarboden skrev:Detta med diskmaskinen borde upptäckts vid en normal besiktning, man kollar normalt anslutningar till diskmaskiner och även om inte besiktningsmannen är elkunnig så borde denne reagerat.
/Kent
Jag öppnade det uttaget och då visade det sej att fkna var klämda bakom golvsockeln, dvs inget rör fram till uttaget. Då blir jag misstänksam hur resten av elen i den utbyggda/ombyggda delen ser ut, men i detta fallet så var inte husspekulanterna intresserade av huset eftersom det hade mögel/vattenskada samt fuktskada emellan platta och krypgrund. I annat fall så hade man ju behövt kolla djupare på elen.
pellefant>Som jag skrev, den som utför besiktningen _borde_ reagerat.
Jag kollar på elen i de fall jag är inblandad men jag förstör och vet att det finns en del som inte gör det, mycket beror nog på ens bredd på kunskaper.
Självfallet har TS inget att komma med vid en eventuell process, man skulle ha tittat bakom diskmaskinen vid besiktningen, precis som att man bör provköra maskiner.
/Kent
Jag kollar på elen i de fall jag är inblandad men jag förstör och vet att det finns en del som inte gör det, mycket beror nog på ens bredd på kunskaper.
Självfallet har TS inget att komma med vid en eventuell process, man skulle ha tittat bakom diskmaskinen vid besiktningen, precis som att man bör provköra maskiner.
/Kent
Nu är jag inte säker, men visst ser det ut som om kablarna har klämts mellan skåpen och diskmaskinen, precis där de kommer ur hålet på höger sida? Då kan det vara svårt att få plats med slang. Kanske måste flytta uttaget, eller?
Kopplingsdosa där rören kommer ut golvet, sedan EK(L)K (i rör) längs golvet och in i botten på skåpet bredvid och utanpåliggande i skåpet upp till uttaget?
Förresten, är det ok med FK i slang/rör bara klamrat mot väggen, eller måste man ha ytterligare ett lager på?
Kopplingsdosa där rören kommer ut golvet, sedan EK(L)K (i rör) längs golvet och in i botten på skåpet bredvid och utanpåliggande i skåpet upp till uttaget?
Förresten, är det ok med FK i slang/rör bara klamrat mot väggen, eller måste man ha ytterligare ett lager på?