57 755 läst ·
151 svar
58k läst
151 svar
Är det farligt att jorda sig själv
I InsidersUnited skrev:
WOW! Tusen procent polyester. Den bädden skulle jag vilja se.
Skulle man kunna kalla honom för "jordgubbe"? Blir ju lite fel om det är en tjej dock, men vi chansar på att en tjej aldrig kommit på något dylikt.MariaiÖstergötland skrev:
Vore det inte smidigare att ha koppartråden från någon jordad detalj i dammsugaren? Då blir det ju en kort trådM minimunk skrev:
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 421 inlägg
Har du testat använda kollodialt silver? Jag har hört att frekvensen i omvandlaren för hyperladdningen kan upplösas vid bruk av detta.
Annars är en tänkbar orsak att dina föräldrar vaccinerade dig som barn, det är ju rent livsfarligt och attraherar farliga frekvenser och statiska laddningar.
Annars är en tänkbar orsak att dina föräldrar vaccinerade dig som barn, det är ju rent livsfarligt och attraherar farliga frekvenser och statiska laddningar.
Graden av obehaglig statisk laddning har nästan helt att göra med luftfuktigheten i rummet. I fuktig luft hinner aldrig någon märkbar statisk elektricitet byggas upp förrän den försvinner "ut i luften". Förr när man hade mycket syntetiska kläder så kunde man ofta få en stöt när man tog i dörrhandtaget på bilen. Om en plastremsa eller dylikt fastnar på händerna så är det också statisk elektricitet (kattskinn mot ebonitstav i skolan). Men om man andas på plastremsorna (fuktig andedräkt) släpper de nästan omedelbart.I InsidersUnited skrev:
Det var HELT säkert allt slippulvret som gnuggade förbi i dammsugarslangen som laddade upp dej. Massa kilovolt. Inte 220V.G groenberg12 skrev:Jag renoverade nyss en möbel som inkluderade en hel del slipande med excenterslip som jag kopplade in dammsugaren på för att minimera dammet.
Jag använde alltid handskar men trots det så fick jag stötar!
Sjukt störande, att köra utan dammsugare var inte ett alternativ och tillslut blev jag nästan rädd för att använda slipen. Antar att det var för att uttaget var ojordat eller är jag ute och cyklar?
Till en annan gång - stick en meterlång blank (=skalad) metalltråd ner i dammsugarslangen, vik den runt mynningen så du kan trä (metall)röret på den så den hänger kvar. Sen är det bara att på nåt sätt jorda metallröret mot diskbänk eller vad du har. Detta borde minska blixtarna betydligt.
Kör du utan rör, bara slang, så får du fästa nåt i den nämnda tråden att jorda med.
(Tråden i slangen "suger upp" laddningarna förutsatt att du kan leda det vidare till diskbänk e dyl)
Vik en foliehatt av vanlig aluminiumfolie och koppla en tunn flexibel kabel till ett element, vattenrör eller någon annan jordad detalj. Tänk på att ha en resistor på några K i serie på sladden så är du helt säker även om du skulle råka ta på något strömförande.
Det här påminner lite om när jag var ung och körde budbil. Under vissa perioder på året fick jag en rejäl kyss varje gång jag klev ur bilen eftersom bilen och jag blivit laddade under färd. Jag kom då på en enkel teknik:
Istället för att öppna dörren med dörröppningshantaget (plast), sätta ned foten i marken, kliva ur och sedan slå igen dörren (=urladdning när handen vidrörde dörrens metallyta) så öppnade jag dörren, tog tag i dörrens metallyta och satte sedan ned foten i marken innan jag klev ur.
Denna teknik gjorde att urladdningen skedde genom foten/skosulan vilket inte är alls lika obehagligt som när den sker genom handens nakna hud. Den här tekniken sitter fortfarande i ryggmärgen på mig.
För TS kanske enklaste lösningen är att när dammsugningen är klar kliva ur ena tofflan och aktivt jorda med foten?
Istället för att öppna dörren med dörröppningshantaget (plast), sätta ned foten i marken, kliva ur och sedan slå igen dörren (=urladdning när handen vidrörde dörrens metallyta) så öppnade jag dörren, tog tag i dörrens metallyta och satte sedan ned foten i marken innan jag klev ur.
Denna teknik gjorde att urladdningen skedde genom foten/skosulan vilket inte är alls lika obehagligt som när den sker genom handens nakna hud. Den här tekniken sitter fortfarande i ryggmärgen på mig.
För TS kanske enklaste lösningen är att när dammsugningen är klar kliva ur ena tofflan och aktivt jorda med foten?
Du kan köpa antistatisk dammsugarslang per meter hos företag som säljer industrislang, t.ex. Dunlop Hiflex, kostar ca 50:- per meterTomtom79 skrev:
Har samma problem när jag kör med grovisen på betonggolv med betongdamm på. Slipade och hade mig i somras och när jag dammsög upp det fick jag riktigt obehagliga stötar med jämna mellanrum.
Det finns ju förstås dammsugare med antistatisk slang, Boschs slang är inte svart utan blå-grön-aktig. Tyvärr så kostar slangen ett par tusen men får väl erkänna att en sådan står på önskelistan när vår gamla grovis ger upp. Får väl ta och testa det där tipset som Olle61 hade, dock känns det sådär att ha en lång koppartråd i slangen på en grovdammsugare, känns som att den kommer slitas av och/eller trassla in sig i skräpet och orsaka stopp istället.
När du är riktigt uppladdad peka på fruns näsa det gjorde jag, snacka om gnistor.M minimunk skrev:När jag dammsuger i källaren med foppatofflorna på så blir jag väldigt uppladdad. Jag gissar att dammsugarens borst mot betonggolvet skapar en statisk laddning, och eftersom jag med mina foppatofflor är isolerad så blir jag uppladdad.
Jag ogillar den känslan, och våndas över den kommande stöten som jag vet väntar så fort jag rör något annat som är ledande.
Min lösning på det hela har varit att ta en lång koppartråd (1,5mm FK i det här fallet) där jag tvinnar ena änden runt jord-flärparna som sticker ut i ett eluttag, och andra änden på koppartråden håller jag mellan min hand och dammsugarens metallrör. Jag tycker det fungerar bra, men jag oroar mig över en sak:
Kan det här vara farligt? Om det sker ett elfel i någon jordad produkt i hemmet samtidigt - Kan jag då få en stöt eftersom jag är kopplad till jorden?
Det är foppatofflorna som är problemet.
För många år sedan så förbjöd man under en längre tid användandet av foppatofflor på en del sjukhus eftersom personalen blev uppladdade vilket kunde störa dåtidens EKG/EMG/EEG/etc-mätare men även dialys/hjärt-lung/etc-maskiner. Idag har vi högre EMC-krav på sjukhusutrustning så då är det inte ett lika stort problem.
För många år sedan så förbjöd man under en längre tid användandet av foppatofflor på en del sjukhus eftersom personalen blev uppladdade vilket kunde störa dåtidens EKG/EMG/EEG/etc-mätare men även dialys/hjärt-lung/etc-maskiner. Idag har vi högre EMC-krav på sjukhusutrustning så då är det inte ett lika stort problem.