57 755 läst ·
151 svar
58k läst
151 svar
Är det farligt att jorda sig själv
Jag renoverade nyss en möbel som inkluderade en hel del slipande med excenterslip som jag kopplade in dammsugaren på för att minimera dammet.nordmarken skrev:
Jag använde alltid handskar men trots det så fick jag stötar!
Sjukt störande, att köra utan dammsugare var inte ett alternativ och tillslut blev jag nästan rädd för att använda slipen. Antar att det var för att uttaget var ojordat eller är jag ute och cyklar?
Knyt koppartråden runt vaden och låt den släpa efter dig så får du lika bra jordning. Håller med övriga Detta är dagens tråd!!!M minimunk skrev:När jag dammsuger i källaren med foppatofflorna på så blir jag väldigt uppladdad. Jag gissar att dammsugarens borst mot betonggolvet skapar en statisk laddning, och eftersom jag med mina foppatofflor är isolerad så blir jag uppladdad.
Jag ogillar den känslan, och våndas över den kommande stöten som jag vet väntar så fort jag rör något annat som är ledande.
Min lösning på det hela har varit att ta en lång koppartråd (1,5mm FK i det här fallet) där jag tvinnar ena änden runt jord-flärparna som sticker ut i ett eluttag, och andra änden på koppartråden håller jag mellan min hand och dammsugarens metallrör. Jag tycker det fungerar bra, men jag oroar mig över en sak:
Kan det här vara farligt? Om det sker ett elfel i någon jordad produkt i hemmet samtidigt - Kan jag då få en stöt eftersom jag är kopplad till jorden?
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 inlägg
Jag jobbade i en mätbur där allt var jordat inklusive mig själv via armband, esd-tofflor och jordad stol. Råkade ta i mätobjektets kylfläns som fortfarande var spänningssatt pga långsam mätsekvens och fick mig en rejäl kyss.
Så länge man inte tar i något elektriskt är det ofarligt att vara jordad. I värsta fall blir man jordad på riktigt.
Så länge man inte tar i något elektriskt är det ofarligt att vara jordad. I värsta fall blir man jordad på riktigt.
När jag i ungdomen lödde och byggde elektronik lärde jag mej att hålla ena handen bakom ryggen vid arbete med 220v. Det sitter i fortfarande, När jag nu läser att han kopplade en sladd till jorden i ett uttag så ryser jag. "Av jord är du kommen, och jordad blev du" som prästen sa om den döde elektriken.Alfredo skrev:
Om det finns ett element skulle du kunna jorda dig till det istället för jorden i eluttaget, tycker det hade känts lite säkrare även om det nog är OK att koppla dig till jorden i uttaget.M minimunk skrev:När golvet är skitigt och kallt är det skönt att ha något på fötterna. Jag har testat med ett annat par tofflor med samma resultat. Golvet är även målat med någon färg, kanske är den också isolerande.
Men ibland hamnar jag i andra situationer där jag gör något som gör att jag blir uppladdad och därför skulle vilja jorda mig själv. Kan man få en stöt via jorden i eluttaget om ett elfel sker någon annanstans i huset?
Har du provat den gamla garanterat laddningsfria metoden, även med foppatofflor, att sopa?M minimunk skrev:När jag dammsuger i källaren med foppatofflorna på så blir jag väldigt uppladdad. Jag gissar att dammsugarens borst mot betonggolvet skapar en statisk laddning, och eftersom jag med mina foppatofflor är isolerad så blir jag uppladdad.
Jag ogillar den känslan, och våndas över den kommande stöten som jag vet väntar så fort jag rör något annat som är ledande.
Min lösning på det hela har varit att ta en lång koppartråd (1,5mm FK i det här fallet) där jag tvinnar ena änden runt jord-flärparna som sticker ut i ett eluttag, och andra änden på koppartråden håller jag mellan min hand och dammsugarens metallrör. Jag tycker det fungerar bra, men jag oroar mig över en sak:
Kan det här vara farligt? Om det sker ett elfel i någon jordad produkt i hemmet samtidigt - Kan jag då få en stöt eftersom jag är kopplad till jorden?
Är det säker att det är foppatofflorna?
För dammet som rasslar genom plastslangen skapar statisk elektricitet - det är så man elektropulverlackar, genom att låta färgpulvret gå genom plaströr. (Har ja sett på tv så de e sant).
Dammsugaren har säkert "jordad" stickpropp (till utformningen) men är dubbelisolerad så jordledare finns inte i sladden. Hade ju annars kunnat gå att ha ett jordtag på dammsugarn då.
Men vad sägs om att skruva upp en liten plåt eller två i källaren, att ta på ibland, när du går förbi?
Båda anslutna med en glimlampa eller 1M motstånd till jord, som nämnts tidigare.
(Glimlampan är for the lulz).
Du kan sätta jordtråden med motståndet i en jordad stickpropp så ser det lite vederhäftigt ut.
Också, om du smäller handen mot t ex en diskbänksplåt så känns inte stöten. (Klen tröst.)
För dammet som rasslar genom plastslangen skapar statisk elektricitet - det är så man elektropulverlackar, genom att låta färgpulvret gå genom plaströr. (Har ja sett på tv så de e sant).
Dammsugaren har säkert "jordad" stickpropp (till utformningen) men är dubbelisolerad så jordledare finns inte i sladden. Hade ju annars kunnat gå att ha ett jordtag på dammsugarn då.
Men vad sägs om att skruva upp en liten plåt eller två i källaren, att ta på ibland, när du går förbi?
Båda anslutna med en glimlampa eller 1M motstånd till jord, som nämnts tidigare.
(Glimlampan är for the lulz).
Du kan sätta jordtråden med motståndet i en jordad stickpropp så ser det lite vederhäftigt ut.
Också, om du smäller handen mot t ex en diskbänksplåt så känns inte stöten. (Klen tröst.)
Jag hade anslutit andra ändan av koppartråden till en skruv som är skruvad in i betong(väggen) i källare.M minimunk skrev:När jag dammsuger i källaren med foppatofflorna på så blir jag väldigt uppladdad. Jag gissar att dammsugarens borst mot betonggolvet skapar en statisk laddning, och eftersom jag med mina foppatofflor är isolerad så blir jag uppladdad.
Då har du inte kontakt med elnätets jord. Blir ungefär som att du hade haft jordade foppatofflor.
Du kan väl ha koppartråden hängande efter dig i kontakt med golvet.
Senare modeller av Foppatofflor är antistatiska och svagt ledande. Köp ett nytt par som inte har dessa problem.M minimunk skrev:När jag dammsuger i källaren med foppatofflorna på så blir jag väldigt uppladdad. Jag gissar att dammsugarens borst mot betonggolvet skapar en statisk laddning, och eftersom jag med mina foppatofflor är isolerad så blir jag uppladdad.
Det känner jag igen, tonern gick rakt ut genom dammpåsen och utblåset och det började dundra i dammsugarem och slå gnistor. När vi hade gjort ren den startade den inte igen. Vi ställde tillbaka den i städskrubben utan att säga nåt. Nästa vecka monterades ett rejält ASSA-lås i dörren.O Olle61 skrev: