En lite mer "seriös" inlaga om samma problem:

När man vill dammsuga elektronik, t.ex. sin dator måste man tänka på detta.

Enklast är att hålla ena handen i datorhöljet och den andra nära änden på dammsugarslangen.

"Riktiga" maskiner för ändamålet har en ledning längs slangen som jordar spetsen på munstycket. Man behöver då också se till att arbetsbänken/objektet är jordat. Som någon skrev, det finns ockå slangar i ledande material.

Jord behöver inte vara "0 ohm" med koppartråd - det är tvärtom lämpligt att ha ett "radiomotstånd" i serie med ledningen, minst några 10-tals kOhm, gärna säg 100 kOhm. Den lilla energin som uppladdningen innebär kommer att fara igenom, men även om Du skulle ta i 230V samtidigt blir strömmen genom kroppen inte farligt stor.

• Gilla
martin43
  • Laddar…
M minimunk skrev:
När jag dammsuger i källaren med foppatofflorna på så blir jag väldigt uppladdad. Jag gissar att dammsugarens borst mot betonggolvet skapar en statisk laddning, och eftersom jag med mina foppatofflor är isolerad så blir jag uppladdad.

Jag ogillar den känslan, och våndas över den kommande stöten som jag vet väntar så fort jag rör något annat som är ledande.

Min lösning på det hela har varit att ta en lång koppartråd (1,5mm FK i det här fallet) där jag tvinnar ena änden runt jord-flärparna som sticker ut i ett eluttag, och andra änden på koppartråden håller jag mellan min hand och dammsugarens metallrör. Jag tycker det fungerar bra, men jag oroar mig över en sak:

Kan det här vara farligt? Om det sker ett elfel i någon jordad produkt i hemmet samtidigt - Kan jag då få en stöt eftersom jag är kopplad till jorden?
Skippa foppatofflorna! Det är de som gör att du bli statiskt laddad. Var förbjudna för oss att ha när vi grejade med robotar på jobbet för att inte riskera att ha sönder den känsliga elektroniken med en stöt.

Alfredo Alfredo skrev:
Se till att jorda henne först så att det blir riktigt bra! :cool:
Jo men kan säga att vi till o med såg en lång blå gnista, kunde nog blivi jordad själv där

harka harka skrev:
jag tycker du ska sluta med det med detsamma, det är oftast inte farligt, men om du skulle oplanerat komma i kontakt med 230V skulle det inte vara bra alls (jo, de allra flesta kontakterna med 230V är oplanerade)

om huset skyddas av fungerade jordfelsbrytare är chansen att överleva betydligt bättre

att med ett stadigt grepp hålla i ett jordat föremål kan lätt vara dödande om olyckan är framme -- kontakt med 230V kan ske till exempel genom ett trasigt vägguttag, en avskavd/skadad förlängningssladd eller apparatsladd, felkopplade förlängningssladdar eller vägguttag, en mobilladdare av sämre kvalisort som faller isär när du ska flytta på den, en upphängningsspik i väggen som har penetrerat en fasledare och så vidare...

bli inte en i statistiken -- dessa fall tänkte knappast ta livet av sig och tyckte sig nog ha koll på sin omgivning:

2011
- man omkommer då han står på mycket fuktig mark och hans fiskespö kommer åt en luftledning

2014
- man omkommer då han kommer åt en skruv som penetrerat ett strömförande vägguttag på andra sidan väggen och samtidigt höll i ett vattenrör med andra handen

2016
- 87-årig man omkommer då han tar i ett strömförande hölje till sladdvinda, stödde sig mot vattenrör med andra handen

att krama din jordkabel är ekvivalent med att stå på en regntyngd sjökant eller att hålla sig i ett vattenrör

det finns alternativa och säkra alternativ som redan nämnts i tråden
Shit. När jag läser om dessa olyckor inser jag hur nära döden jag kan ha varit när jag i min ungdom satt och pluggade för ett fysikprov i gymnasiet. Satt som vanligt vid mitt skrivbord och hade fötterna uppe på elementet. Med tankarna långt i fysikens värld så söker sig min vänstra hand mot läslampan som jag förstrött fingrar på längre och längre in under skärmen. Eftersom det för tillfället inte satt någon glödlampa på plats så når fingret till slut kontaktblecket i lamphållaren och strömbrytaren var uppenbarligen i tillslaget läge varpå jag får en rejäl kyss. Minns att jag liksom studsade till och rycket gjorde att fingret tappade kontakten med blecket. Fick världens hjärtrusning efteråt så jag var jag tvungen att lägga mig ner en stund.

• Wow
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
Ö Örjan Bånge skrev:
WOW! Tusen procent polyester. Den bädden skulle jag vilja se.
Det kan vara 2000% polyester men det är svårt att se med blotta ögat....:cool:

• Haha
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
Jag köpte en grovsugare på Biltema för ett tag sedan. Den har en kort metallkedja fäst i metallhinken som släpar i golvet. Jag har inte märkt att jag blir statiskt laddad när jag iförd oäkta kinesiska foppor dammsuger i källaren.

/Höghus

M minimunk skrev:
När jag dammsuger i källaren med foppatofflorna på så blir jag väldigt uppladdad. Jag gissar att dammsugarens borst mot betonggolvet skapar en statisk laddning, och eftersom jag med mina foppatofflor är isolerad så blir jag uppladdad.

Jag ogillar den känslan, och våndas över den kommande stöten som jag vet väntar så fort jag rör något annat som är ledande.

Min lösning på det hela har varit att ta en lång koppartråd (1,5mm FK i det här fallet) där jag tvinnar ena änden runt jord-flärparna som sticker ut i ett eluttag, och andra änden på koppartråden håller jag mellan min hand och dammsugarens metallrör. Jag tycker det fungerar bra, men jag oroar mig över en sak:

Kan det här vara farligt? Om det sker ett elfel i någon jordad produkt i hemmet samtidigt - Kan jag då få en stöt eftersom jag är kopplad till jorden?
M minimunk skrev:

useless useless skrev:
Tryck i några spikar i tofflorna så du får bra kontakt mellan foten och golvet.

• Gilla
Dessi
  • Laddar…
Jag skull testa och använda ett par andra skor

Maila och fråga Monacos prins, han kanske har något tips hur du ska göra?

• Grupp människor poserar framför en julgran i ett dekorerat rum, eventuellt i ett palats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
  • Gilla
Maria T och 8 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Se till att jorda henne först så att det blir riktigt bra! :cool:
Gissar på att de flesta gnistorna där endast indirekt skpades av den statiska elektriciteten

M Martin Lundmark skrev:
Hej,

Frågan om ESD (ElectroStatic Discharge) har jag mött inom elektronikindustrin, industrianläggningar, utbildning och sjukvården.

Om man söker på nätet med ”ElectroStatic Discharge” eller ESD kan man hitta olika lösningar som används inom dessa områden.

Inom sjukvården, där ESD både kan störa (förstöra) känslig medicinsk elektronik och t.ex. tända eld vid användning av vårdsprit, har man ett antal utrustningsdetaljer, som t.ex. ESD-skor, rullbord, kläder etc. samt potentialutjämning och halvledande golv.

Jag skulle spontant tro att skorna skulle kunna hjälpa men det förutsätter nog att golvet inte uppträder som en isolator.
Inom bilindustrin har vi ESD golvmattor i elektriskt ledande gummi där man monterar känsliga komponenter och alla skor är ESD-skyddande, dvs något elektriskt ledande. Dessutom skall det finnas ESD testststioner där operatörerna kan testa sin uppladdning och ledningsförmåga. Trots detta är det problem vintertid när luften inomhus är torr.

Kanske lite mycket för hemmabruk att lägga ESD gummimatta i hela huset dock.

Prova att linda ett par varv runt sulan (så att den ligger an mot foten under hälen) på tofflan med kopparn från din kabel. Då ser du till att du får kontakt med golvet motsvarande som om du hade dammsugit utan tofflor på dig.

P
Kommer ihåg fysikläraren som förde sin laddade ebonitstav mot en balanserad snurra av ståltråd där de vassa ändarna var vinklade. Då blev fältändringen så stor i spetsen att elektronerna sprutade ut där och gjorde att snurran började rotera. Spetsurladdning hette det nog.

Är det inte kanske smidigast lösningen att linda lite aluminiumfolie, som man tryckt ett antal knappnålar genom, runt huvudet? (Spetsarna utåt naturligtvis, såvida man inte gjort nåt dumt och inte hittar tagelskjortan)

• Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
M minimunk skrev:

Är det en centraldammsugare du har ? Jag skulle aldrig gör så som du beskriver!!
Henningelvis Henningelvis skrev:
Jag tycker att lösningen att ha ena änden av en koppartråd i närheten av ett eluttag för att sedan hålla i den andra änden när man dammsuger verkar mycket obehagligare än att ta av sig foppatofflorna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.