4 632 läst ·
37 svar
5k läst
37 svar
Är det ett fläktrör gömd bakom denna vägg?
Oftast fungerar det i de vanligaste spiskåporna sålunda: När ingen matlagning förekommer sugs ett grundflöde in genom spiskåpan, ca 12-15 l luft/sekund, för att hålla fukt från disk stången. Vid matlagning öppnas spiskåpans spjäll för fullt och de vanligaste spiskåporna suger ut 90% av matoset vid ca 38-40 l/s och de absolut bästa volymkåporna suger ut 97% av oset direkt vid källan. En spisfläkt av samma märke ger ca 98% vid 88 l/s och samma med kolfilter ger 82% vid 70 l/s och de sistnämnda har ljudvolym på ca 69 dB (A) samtidigt som den undermåliga kolfilterfunktionen ytterligare försämrar resultatet. Detta trots förutsättningen att spiskåpan monteras ca 55 cm över spisen. För de som för utseendets skull tex vill ha spiskåpan/fläkten som ett frimärke i taket får luftmängderna ytterligare 3-dubblas för att komma över 20% osuppfångningsförmåga.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 126 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 126 inlägg
Jag föredrar att gå på praktiska tester och då kan man se att den återcirkulationsfläkt som fick bäst sammanlagt resultat i Råd & Röns test av fläktar hade en luktreducring på 86 % och tillverkaren har specat ett filterbyte var 6:e månad. Andra fläktars kolfilter ska bytas oftare eller glesare, då t.ex. de tvättbara filtren bör bytas var 3:e år och tvättas typ 1 gång/månad. En del andra fläktar har ändå högre grad av luktreducering.T Tjoa skrev:
https://www.radron.se/Tester/Vitvaror--hushallsmaskiner/Koksflaktar/
Ja, 86% låter ju fantastiskt bra.
Men det är ju lukt/doft vi pratar om.
Så 14% av lukten åker ju rakt igenom och sprider sig med hjälp av almänna gaslagen i hela lgh/ huset ändå.
Jag skrev och berättade om hur man tar bort all lukt.
Men det är ju lukt/doft vi pratar om.
Så 14% av lukten åker ju rakt igenom och sprider sig med hjälp av almänna gaslagen i hela lgh/ huset ändå.
Jag skrev och berättade om hur man tar bort all lukt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 126 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 126 inlägg
Även om 14 % inte stoppas av filtret så är det väldigt mycket bättre än att inte ha någon fläkt alls för då är det ju 100 %.
Sen så finns det ju en imkanal/utsug i köket så de 14 % sprider sig inte överallt utan kommer till stor del att ta den vägen ut eftersom luftströmmen i en lägenhet eller ett hus är från sovrum och vardagsrum till kök och badrum så allmänna gaslagen gäller inte.Fotografen skrev:
Jo, om hastigheten är under 0,25m/s kommer partiklar att röra sig mot luftströmmen.
Och luftströmmen från ett vanligt ftx aggregat/frånludtsystem kommer inte upp i den hastigheten i rummet. Möjligtvis vid ett överluftsdon eller stängd dörr med dörrspringa.
Men nu jämför ju trådstartaren inte med ingen ventilation. Han jämför med ett utsug i kåpan och där försvinner ju 100% ut ur lgh/huset.
Jag är inte emot kolfilterfläktar. Ibland finns det inget alternativ.
Men att kunna välja utsug är alltid det bästa i mina ögon.
Det blir så mycket fräschare inomhus.
Och luftströmmen från ett vanligt ftx aggregat/frånludtsystem kommer inte upp i den hastigheten i rummet. Möjligtvis vid ett överluftsdon eller stängd dörr med dörrspringa.
Men nu jämför ju trådstartaren inte med ingen ventilation. Han jämför med ett utsug i kåpan och där försvinner ju 100% ut ur lgh/huset.
Jag är inte emot kolfilterfläktar. Ibland finns det inget alternativ.
Men att kunna välja utsug är alltid det bästa i mina ögon.
Det blir så mycket fräschare inomhus.
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 126 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 126 inlägg
Men det jag har skrivit tidigare om nyttan av en kolfilterfläkt har väl just sitt ursprung i Fotografens inlägg om att en kolfilterfläkt inte gör någon nytta alls i princip. Min erfarenhet av spiskåpor i andras lägenheter är att de inte alls tar hand om all lukt p.g.a. dåligt flöde.
Dåligt flöde är ett fel som man bör och kan rätta till.BirgitS skrev:
Likväl som dåligt skötta kolfilter gör kolfilterfläktar ännu sämre.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden