12 071 läst ·
57 svar
12k läst
57 svar
är det dags för ny infiltrationsbädd eller vad är fel?
Tack för ett mycket bra svar!
Precis det svaret jag ville ha trots att det innebär lite jobb..
Jag har egen grävmaskin så att göra en ny infiltrationsbädd fixar jag nog själv, med lite hjälp av en bekant.
Jag vet inte volymen på 3kammarbrunnen men förhoppningsvis ska den väl gå använda även i fortsättningen?
Jag har kikat på "kit" på infiltrationsbäddar på nätet, med rör och fördelningsbrunn..
Kan man ha fördelningsbrunnen så långt som 20 meter från 3kammarbrunnen? Det skulle passa bäst hos mig..
Precis det svaret jag ville ha trots att det innebär lite jobb..
Jag har egen grävmaskin så att göra en ny infiltrationsbädd fixar jag nog själv, med lite hjälp av en bekant.
Jag vet inte volymen på 3kammarbrunnen men förhoppningsvis ska den väl gå använda även i fortsättningen?
Jag har kikat på "kit" på infiltrationsbäddar på nätet, med rör och fördelningsbrunn..
Kan man ha fördelningsbrunnen så långt som 20 meter från 3kammarbrunnen? Det skulle passa bäst hos mig..
Hmm jaa det kanske det gör... 1,5 eller 1,7 vill jag minnas.
Men kan du kommunen kräva att jag byter ut även den trots att jag bara tänkt byta den efterföljande delen, alltså infiltrationen?
Men kan du kommunen kräva att jag byter ut även den trots att jag bara tänkt byta den efterföljande delen, alltså infiltrationen?
Men det måste ju rinna ut en del... För annars skulle det ju öka i brunnen hela tiden?
Då hoppas jag ju även att man kan vänta till våren med en ny bädd...
Man kanske får tömma den manuellt med jämna mellanrum framöver?
Då hoppas jag ju även att man kan vänta till våren med en ny bädd...
Man kanske får tömma den manuellt med jämna mellanrum framöver?
Medlem
· Västra Götaland
· 35 inlägg
Hej igen,
Helt igentäppt behöver inte din bädd vara, men tillräckligt så för att det ska vara ett problem. Kanske att nivån i 3-kammaren höjs upp och sjunker undan i takt med att du använder avloppet, men det handlar nog bara om tid innan den blir allt för igentäppt. Ta tag i att fixa bädden så fort du kan är mitt råd.
Att gräva en infiltrationsbädd själv är inte särskilt svårt om du kan gräva och följer anvisningarna till punkt och pricka. Vissa grundregler måste dock vara uppfyllda. Jag har sett flera exempel där det blivit helt galet! Exempelvis där en infiltration installerats när marken bestod av lera och det hade behövts en markbädd (med dränering och utlopp). Är man osäker måste man göra ett s.k. perkolationsprov. Et annat exempel där bädden hade placerats alldeles för djupt så att den låg i grundvattnet (åtminstone under höst/vinter). Viktigt att du har koll på sånt här men om du söker tillstånd från kommunen (vilket lagen kräver) så bör du få allt det viktigaste klarlagt av den besökande inspektören (så länge den är någorlunda funtad).
Slamavskiljare. Ja det kan stå volymen på fakturan. I min kommun står det, med de avrundar uppåt, så om du har 2,1 kbm så blir det 3 kbm på fakturan. Det är ju väldigt enkelt att räkna ut volymen. Ta en längre pinne, mät våtdjupet och brunnens radie, sen är det bara pi x r upphöjt till 2 x h
Kan kommunen kräva ny slamavskiljare? Ja och nej. Ja om den är ras eller under 2 kbm våtvolym, nej om den är i gott skick. Om den saknar T-rör på utloppet kan de kräva åtgärd av detta - men detta är verkligen i ditt eget intresse och enkelt och billigt att fixa!
Fördelningsbrunn 20 meter från 3-kammarbrunn. Inga problem! Viktigast är att trekammarbrunnen inte ligger för långt från husgrunden då ökar risken för stopp. Men efter att avloppet genomgått trekammarbrunnen är avstånd inget problem längre då papper och "klumpar" är borta.
Lycka till!
Helt igentäppt behöver inte din bädd vara, men tillräckligt så för att det ska vara ett problem. Kanske att nivån i 3-kammaren höjs upp och sjunker undan i takt med att du använder avloppet, men det handlar nog bara om tid innan den blir allt för igentäppt. Ta tag i att fixa bädden så fort du kan är mitt råd.
Att gräva en infiltrationsbädd själv är inte särskilt svårt om du kan gräva och följer anvisningarna till punkt och pricka. Vissa grundregler måste dock vara uppfyllda. Jag har sett flera exempel där det blivit helt galet! Exempelvis där en infiltration installerats när marken bestod av lera och det hade behövts en markbädd (med dränering och utlopp). Är man osäker måste man göra ett s.k. perkolationsprov. Et annat exempel där bädden hade placerats alldeles för djupt så att den låg i grundvattnet (åtminstone under höst/vinter). Viktigt att du har koll på sånt här men om du söker tillstånd från kommunen (vilket lagen kräver) så bör du få allt det viktigaste klarlagt av den besökande inspektören (så länge den är någorlunda funtad).
Slamavskiljare. Ja det kan stå volymen på fakturan. I min kommun står det, med de avrundar uppåt, så om du har 2,1 kbm så blir det 3 kbm på fakturan. Det är ju väldigt enkelt att räkna ut volymen. Ta en längre pinne, mät våtdjupet och brunnens radie, sen är det bara pi x r upphöjt till 2 x h
Kan kommunen kräva ny slamavskiljare? Ja och nej. Ja om den är ras eller under 2 kbm våtvolym, nej om den är i gott skick. Om den saknar T-rör på utloppet kan de kräva åtgärd av detta - men detta är verkligen i ditt eget intresse och enkelt och billigt att fixa!
Fördelningsbrunn 20 meter från 3-kammarbrunn. Inga problem! Viktigast är att trekammarbrunnen inte ligger för långt från husgrunden då ökar risken för stopp. Men efter att avloppet genomgått trekammarbrunnen är avstånd inget problem längre då papper och "klumpar" är borta.
Lycka till!
En liten juridisk del också (skjut inte budbäraren!).
Om du vill gräva om infiltrationen så ska det anmälas till kommunen. De återkommer då med ett föreläggande om vilka försiktighetsåtgärder du ska vidta. Exakt vad föreläggandet innehåller varierar nog från kommun till kommun.
Normalt sett behöver man också flytta sin infiltration eftersom att marken under infiltrationen är mättad på fosfor och annat. Flytten gör att det krävs ett nytt tillstånd för avloppsanläggningen. Detta ger kommunen möjlighet att ställa ökade krav på din anläggning för att de ska godkänna den. Därmed så kan de (inte säkert att de gör) ställa krav på en ny slamavskiljare som är funktionstestad enligt standard.
Om du vill gräva om infiltrationen så ska det anmälas till kommunen. De återkommer då med ett föreläggande om vilka försiktighetsåtgärder du ska vidta. Exakt vad föreläggandet innehåller varierar nog från kommun till kommun.
Normalt sett behöver man också flytta sin infiltration eftersom att marken under infiltrationen är mättad på fosfor och annat. Flytten gör att det krävs ett nytt tillstånd för avloppsanläggningen. Detta ger kommunen möjlighet att ställa ökade krav på din anläggning för att de ska godkänna den. Därmed så kan de (inte säkert att de gör) ställa krav på en ny slamavskiljare som är funktionstestad enligt standard.
tack för dina mycket bra svar!markfixaren skrev:Hej igen,
Lycka till!
jag har läst på lite och en infiltrationsbäddd ska inte vara några problem vad jag förstår då marken endast består av sand, 1,5-2 meter djupt blir det lite grövre grus men säg 0-6mm. detta måste vara optimalt?
grundvatten vet jag faktiskt inte hur det ligger till med, tror inte det är något problem.
kommer iaf bara använda minimalt fall från nuvarande utlopp på 3kammarbrunnen gissningsvis hamnar infiltrationen ca 1,5 meter djupt som max, och rören på kanske 1,2 meter djup.
om det inte är bättre att lägga den djupare pga frysrisk etc?
kommunen har ännu inte svarat på mitt mail men jag ska kontakta dem igen till veckan.
jag bor ute i skogen utanför detaljplanerat område så det bör väl gå bra gissar jag.
eftersom jag troligen inte har nån infiltrationsbädd, och inte vet vart den isåfall är placerad borde det väl inte vara några problem med placeringen av den nya? hoppas jag..
detta bör väl passa bra åt mig?
http://www.avloppscenter.se/vara-pr...ion-bdt-wc/infiltrationspaket-30m2-2-strangar
återigen tack för bra svar!
MVH
EDIT:
igår tömde jag brunnen manuellt... kakan var då i princip lika hög som överkanten av röret från huset.
eller tömde.. jag öste upp allt slam...
jag gissar att jag för göra detta regelbundet fram tills tjälen gått och man kan anlägga en ny bädd, grävarn står och väntar
bör jag även pump ur en del vatten ur brunnen förutom slammet? eller är det nästa steg om det återigen kommer upp i badrummet?
ett till frågeteccken jag har är om röret mellan 3kammarbrunn och fördelningsbrunn måste isoleras, det kommer gå under infarten till huset och där är det skottat hela vintrarna.
Redigerat:
pratat med kommunen idag...
4500:- (!!!!) vill de ha för en ny ansökan...
i övrigt verkade det inte vara några konstigheter.
de hade tydligen skickat ut resultat från inventeringen i somras i fredags, sammanträffande?
3kammarbrunnen lät det som jag kunde behålla iaf, det var bara det efter + ett T-rör i brunnen då...som skulle åtgärdas.
men återigen 4500:- för en ansökan fy faan alltså! typ 1000:- låter mer rimligt...
4500:- (!!!!) vill de ha för en ny ansökan...
i övrigt verkade det inte vara några konstigheter.
de hade tydligen skickat ut resultat från inventeringen i somras i fredags, sammanträffande?
3kammarbrunnen lät det som jag kunde behålla iaf, det var bara det efter + ett T-rör i brunnen då...som skulle åtgärdas.
men återigen 4500:- för en ansökan fy faan alltså! typ 1000:- låter mer rimligt...
Medlem
· Västra Götaland
· 35 inlägg
Hej, låter som du är på banan nu! 4500:- det var billigt! I Göteborg tar kommun 7840 kr! Antar att kommun gör ett platsbesök för att se att allt blir bra....men jag håller med, mye pengar!
Angående läggningsdjupet, med rören på 1,2 meters djup anser jag det som ganska djupt. Grundvattnet får i ditt fall ALDRIG vara mer än 2,2 meter under marknivå. Min rekommendation är att gräva en provgrop minst 2,5 meter djup och kontrollera om grundvatten kommer upp nerifrån. Om vatten kommer upp, mät av nivån - där har du högsta grundvattennivån och denna mätning ska göras så här års, när marken är som blötast, Grundregeln är att spridningsledningen får aldrig vara närmare än 1 m från högsta grundvattennivå. Om du kommer närmare måste du lyfta upp bädden, dvs installera pumpenhet. Om du missar den kritiska punkt kommer bädden inte att fungera. Se till att kolla upp!
Angående läggningsdjupet, med rören på 1,2 meters djup anser jag det som ganska djupt. Grundvattnet får i ditt fall ALDRIG vara mer än 2,2 meter under marknivå. Min rekommendation är att gräva en provgrop minst 2,5 meter djup och kontrollera om grundvatten kommer upp nerifrån. Om vatten kommer upp, mät av nivån - där har du högsta grundvattennivån och denna mätning ska göras så här års, när marken är som blötast, Grundregeln är att spridningsledningen får aldrig vara närmare än 1 m från högsta grundvattennivå. Om du kommer närmare måste du lyfta upp bädden, dvs installera pumpenhet. Om du missar den kritiska punkt kommer bädden inte att fungera. Se till att kolla upp!
Det låter optimalt.camaro1969 skrev:
Marken under spridarrör och spridarlager (grovt grus/makadam) har två funktioner, dels att filtrera vattnet biologiskt och dels att infiltrera det. För att filtrera det så får marken inte vara för grovkorning så t ex grusås med grovt material fungerar inte för filtrering - vattnet rinner för hastigt igenom marken och biofilmen får får kort tid att verka på avloppsvattnet innan det når grundvattnet. När man bygger markbäddar i de fall marken inte är lämplig för infiltration så brukar man använda 0-8 mm sand med en låg andel nollfraktion och en jämn siktkurva (ungefär som gjutsand). För att infiltrera vattnet så är bara kravet att vattnet kan ta sig nedåt i jordlagren.
man kanske får se det positivt ändårå... men jag tyckte då 4500:- var hutlöst...markfixaren skrev:Hej, låter som du är på banan nu! 4500:- det var billigt! I Göteborg tar kommun 7840 kr! Antar att kommun gör ett platsbesök för att se att allt blir bra....men jag håller med, mye pengar!
jag är ju lite osäker på vilket djup infiltrationen hamnar... jag måste ju utgå från utloppet ur 3kammarbrunnen eller hur?
vilken lutning bör röret mellan 3kammarbrunn och fördelningsbrunn vara? 1cm/m ?
jag har grävt på ett annat ställe på min sluttande tomt, kanske 70 meter från tänkt infltration, där låg grundvattnet ca 1 meter ned, eller ja det var iaf vatten där på hösten när det var som blötast...
dock är denna del av tomten ca 2-3 meter lägre än där infiltrationen hamnar...
hur brukar det vara... följer grundvattennivån markytan eller brukar grundvattnet vara "vågrätt" om ni förstår min fråga?
f.ö. hittade jag detta paket på nätet som ju såg vääääldigt prisvärt ut..
http://www.nilssonsirinkaby.se/erbjudande-nyast/
infiltrationspaket för 3950:- inkl frakt!
det äär uponor så det borde väl vara bra prylar... eller missar jag nåt väsentligt? det var ju som sagt väldigt billigt...
Innan du köper något så är jag tämligen säker på att kommunen måste ha godkänt den typ av anläggning som du anger i din ansökan.
T ex kan kommunen komma att kräva fosforfälla av något slag och då måste du ha en infiltrationsanläggning där detta ingår.
Mitt råd av egen erfarenhet är att kolla allt detta noga med kommunen. Det är bl a därför avgiften för ansökan är så hög. Kommunen räknar med att de får svara på frågor, göra besök på plats mm. Så se till att få valuta för pengarna
Vissa kommuner har också kostnadsfri oberoende rådgivning som kan hjälpa till med val av anläggning utifrån förutsättningarna på plats och kommunens krav.
T ex kan kommunen komma att kräva fosforfälla av något slag och då måste du ha en infiltrationsanläggning där detta ingår.
Mitt råd av egen erfarenhet är att kolla allt detta noga med kommunen. Det är bl a därför avgiften för ansökan är så hög. Kommunen räknar med att de får svara på frågor, göra besök på plats mm. Så se till att få valuta för pengarna
Vissa kommuner har också kostnadsfri oberoende rådgivning som kan hjälpa till med val av anläggning utifrån förutsättningarna på plats och kommunens krav.
hittade igen röret i andra änden av infiltrationen (eller vad det är) när snön tinat bort.
spolat med en rensslang både från 3kammarbrunnen och röret i gräsmatta.
och nu funkar det igen!
nivån ligger på rätt nivå i brunnen och inte som tidigare 3 dm ovanför utloppets lägsta punkt
nu kanske jag avvaktar ett år eller så med att byta infiltrationen... känns inte som det är lika akut, men kan ju slamma igen ännu en gång... är väl säkert troligt med
spolat med en rensslang både från 3kammarbrunnen och röret i gräsmatta.
och nu funkar det igen!
nivån ligger på rätt nivå i brunnen och inte som tidigare 3 dm ovanför utloppets lägsta punkt
nu kanske jag avvaktar ett år eller så med att byta infiltrationen... känns inte som det är lika akut, men kan ju slamma igen ännu en gång... är väl säkert troligt med