12 071 läst ·
57 svar
12k läst
57 svar
är det dags för ny infiltrationsbädd eller vad är fel?
Nivån blir lika hög i alla kammare då det är utloppet som reglerar det, gäller oberoende av om det är stopp eller ej.
Du får kolla i brunnen och jämföra med utloppet.
Och om inte kommunen påpekade att du saknar T-rör på utloppet så blir jag förvånad, även om att det skulle vara så att du saknar fördelningsbrunn.
Det ser ut som du har flera frågetecken kring din anläggnings utförande.
Och om inte kommunen påpekade att du saknar T-rör på utloppet så blir jag förvånad, även om att det skulle vara så att du saknar fördelningsbrunn.
Vi har samma problem med avrinning men från en tvåkammarbrunn (latrin i särskild tank) Obligatorisk BDT-slamsugning i augusti men i december stod avloppsvattnets nivå strax ovanför avloppsröret in i brunnen. Vattennivån i fördelningsbrunnen stod ca 20-30 cm från botten. Då i december tog vi en extra slamsugning men nu i januari efter några tvättar och duschar så har vattnet i brunnen stigit igen till samma nivå som innan tömningen. Vet inte på vilket djup som dräneringsrören ligger, kan det vara grundvattennivån som är så hög att det inte blir någon avrinning? Hur kollar man sådant? Kanske det blir att vänta till våren då två stora aspar som står i närheten börjar grönska?
Du ska ha ett luftningsrör i slutet på infiltration/bädd där bör du kunna se om det står vatten i röret.GunvorN skrev:Vi har samma problem med avrinning men från en tvåkammarbrunn (latrin i särskild tank) Obligatorisk BDT-slamsugning i augusti men i december stod avloppsvattnets nivå strax ovanför avloppsröret in i brunnen. Vattennivån i fördelningsbrunnen stod ca 20-30 cm från botten. Då i december tog vi en extra slamsugning men nu i januari efter några tvättar och duschar så har vattnet i brunnen stigit igen till samma nivå som innan tömningen. Vet inte på vilket djup som dräneringsrören ligger, kan det vara grundvattennivån som är så hög att det inte blir någon avrinning? Hur kollar man sådant? Kanske det blir att vänta till våren då två stora aspar som står i närheten börjar grönska?
Luftningsrör är väl en modern sak?
Ja jag har inget sånt på min gamla lösning som är av enklaste sort med trekammarbrunn och sedan en fördelningsbrunn...och jag har inte hittat någon form av luftning på själva spridningen..
Ja jag har inget sånt på min gamla lösning som är av enklaste sort med trekammarbrunn och sedan en fördelningsbrunn...och jag har inte hittat någon form av luftning på själva spridningen..
Redigerat:
vill minnas att "inspektören" nämnde något om T-rör men sen har jag inte hört mer ifrån dem...AndersS skrev:Nivån blir lika hög i alla kammare då det är utloppet som reglerar det, gäller oberoende av om det är stopp eller ej.
det kanske var en "bör" grej...
troligen är avloppet från början på -90 talet så det är väl ändå dags för nytt då man läst att livslängden är ca 20 år
det stämmer att det är ett enda stort frågetecken
Ja det har hänt lite på 20 år...även inom avloppstekniken.
Och lite beroende på hur långt ut på landet du bor så vet man ju aldrig om kommunen kanske har en plan om att gräva avlopp där... Så löste sig mitt problem...dom hade pratat löst om det i ca 20 år, plötsligt så kom där en grävmaskin.
Och lite beroende på hur långt ut på landet du bor så vet man ju aldrig om kommunen kanske har en plan om att gräva avlopp där... Så löste sig mitt problem...dom hade pratat löst om det i ca 20 år, plötsligt så kom där en grävmaskin.
har skottat fram brunnen och kollat i den... jag mindes kanske fel när jag trodde nivån var jäms med kammarväggarna för nu ser det ut som det är ca 1-1,5 dm under, se bilden.
det är nu en kaka som är ca 1 dm tjock och verkar hindra tillrinningen från huset man ser inte röret från huset utan det är lite till vänster om det oranga som syns och kommer från garaget.
ska det bli en kaka så pass fort igen?
råkade ramla ner lite snö å... det vita..
det är nu en kaka som är ca 1 dm tjock och verkar hindra tillrinningen från huset man ser inte röret från huset utan det är lite till vänster om det oranga som syns och kommer från garaget.
ska det bli en kaka så pass fort igen?
råkade ramla ner lite snö å... det vita..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vår anläggning i fritidshuset från -85 har en sådan i slutet på infiltrationen, skulle vara sådant när det byggdes.Bösahus skrev:
Vet att man då fick anmärkning på att T-rör i brunn och luftning saknades vid besiktning av kommun före man fyllde igen. Men det finns nog många varianter beroende av kommun och deras kontroller, men risken med att inte lufta är att man får sämre nedbrytning och att det sätter igen snabbare om jag fattat det riktigt, men det kanske inte har så stor betydelse i praktiken.
Medlem
· Västra Götaland
· 35 inlägg
Hej,
utifrån bilden från 3-kammaren och din problembeskrivning instämmer jag med AndersS - din efterföljande rening är tät. Det enda du har att välja på är att göra om anläggningen efter 3-kammarbrunnen. Låter som bädden är en enklare variant då den saknar luftning och fördelningsbruunn. Ledsen att säga det, men då lär den ha en dålig funktion. Luftningen är nog mest kritiskt. Om inte de organiska ämnena kan brytas ner, så ansamlas det i bädden - i form av mega gegga!
Behöver din 3-kammarbrunn bytas ut bör du kanske fråga dig själv? Vad har den för våtvolym? Hur många i hushållet? 2 kbm är minimikravet för ett vanligt hushåll, men det finns experter som menar på att 2 kbm standarden är för liten. I Norge ställs det krav på 4 kbm slamavskiljare - inte för att det är dejligt, men för att en större volym gör att sedimentering av partiklar i slamavskiljaren blir effektivare och därmed skyddas bädden.
Har du badkar? Om du har det, släpp inte ut allt vatten på en gång! Släpp etappvis - annars får du med slam ut i bädden = risk för igensättning. I din bild ser man tydligt att det är mycket flytslam i andra kammaren. tredje kammaren är renare men detta beror kanske på att du saknar T-rör vilket gör att slammet leds ut i bädden... (vilket flera andra i denna diskussionen redan har förklarat).
Lycka till !
utifrån bilden från 3-kammaren och din problembeskrivning instämmer jag med AndersS - din efterföljande rening är tät. Det enda du har att välja på är att göra om anläggningen efter 3-kammarbrunnen. Låter som bädden är en enklare variant då den saknar luftning och fördelningsbruunn. Ledsen att säga det, men då lär den ha en dålig funktion. Luftningen är nog mest kritiskt. Om inte de organiska ämnena kan brytas ner, så ansamlas det i bädden - i form av mega gegga!
Behöver din 3-kammarbrunn bytas ut bör du kanske fråga dig själv? Vad har den för våtvolym? Hur många i hushållet? 2 kbm är minimikravet för ett vanligt hushåll, men det finns experter som menar på att 2 kbm standarden är för liten. I Norge ställs det krav på 4 kbm slamavskiljare - inte för att det är dejligt, men för att en större volym gör att sedimentering av partiklar i slamavskiljaren blir effektivare och därmed skyddas bädden.
Har du badkar? Om du har det, släpp inte ut allt vatten på en gång! Släpp etappvis - annars får du med slam ut i bädden = risk för igensättning. I din bild ser man tydligt att det är mycket flytslam i andra kammaren. tredje kammaren är renare men detta beror kanske på att du saknar T-rör vilket gör att slammet leds ut i bädden... (vilket flera andra i denna diskussionen redan har förklarat).
Lycka till !