42 621 läst ·
199 svar
43k läst
199 svar
Är det brukligt att elektrikern tar med sig kundens gamla elcentral?
Nu vet vi ju inte hur illa det såg ut inuti den gamla centralen men jag är inte speciellt imponerad på bytet av den nya. De gula tejpmarkeringarna svider i ögonen, och som Mikael skrev så är där lite färgglada trådar som inte får vara utanför själva centralen. Jag kan bifoga hur min central blev för att se hur det ser ut när man gör det så snyggt man kan.Mimlan skrev:
Rapportera 1:a inlägget (3pricks-menyn längst ner i inlägget) och skriv att du vill få bytt rubrik till "nnnn nnn", så kan man hoppas att en moderator förbarmar sig. Det brukar de göra om det gäller ett bra rubrikbyte, men kanske inte för rena fånerier.Mimlan skrev:
Hur blev det inuti?Ramnemark skrev:
Nu vet vi ju inte hur illa det såg ut inuti den gamla centralen men jag är inte speciellt imponerad på bytet av den nya. De gula tejpmarkeringarna svider i ögonen, och som Mikael skrev så är där lite färgglada trådar som inte får vara utanför själva centralen. Jag kan bifoga hur min central blev för att se hur det ser ut när man gör det så snyggt man kan.
Och det har i tråden låtit som att elektrikerna kände sig nödgade att byta centralen för att det var så risigt och oordnat inuti den gamla.
Kan man då förvänta sig att det är ett mästerverk av välordnat inre, i den nya nu?
(Tja, jag tvivlar stort, när jag ser utsidan ...)
Kan man då förvänta sig att det är ett mästerverk av välordnat inre, i den nya nu?
(Tja, jag tvivlar stort, när jag ser utsidan ...)
Kan det verkligen vara så dåligt kopplat/skarvat att elektrikern var tvungen att byta proppskåp?Mikael_L skrev:
Känner att jag mot bättre vetande måste kasta in en pinne i brasan.
Frun harii omgångar nojjat över elen sedan vi flyttade in i huset, elen drogs för övrigt om i slutet av 70-talet och har i grova drag enbart kompletterats med en jfb vad jag vet.
Oavsett vilket så beställde jag in en besiktning för ett par år sen.
Jag var helt inställd på att det var tal om minst byte av ledningar och central när jag beställde jobbet.
Dom kommer hit, ändrar lite på belastningen mellan grupperna, byter trådar till ett uttag som det legat onödigt hög belastning på, och sedan avslutar dom jobbet med kommentaren: "Vi kan byta central om du vill, men det är i grunden inget fel på den som sitter där bortsett från att det ser jävligt omodernt ut med porslin"
Jag hade enorma fördomar om elektriker innan, men den här gången blev jag verkligen positivt överraskad.
Det blev ingen ny central just då.
I framtiden finns det lösa tankar om att bygga nytt badrum, och då kan det bli aktuellt - men tills vidare så kör vi vidare med porslin, det är ändå ganska ovanligt att vi dukar upp till finmiddag med gäster under källartrappan.
Frun harii omgångar nojjat över elen sedan vi flyttade in i huset, elen drogs för övrigt om i slutet av 70-talet och har i grova drag enbart kompletterats med en jfb vad jag vet.
Jag var helt inställd på att det var tal om minst byte av ledningar och central när jag beställde jobbet.
Dom kommer hit, ändrar lite på belastningen mellan grupperna, byter trådar till ett uttag som det legat onödigt hög belastning på, och sedan avslutar dom jobbet med kommentaren: "Vi kan byta central om du vill, men det är i grunden inget fel på den som sitter där bortsett från att det ser jävligt omodernt ut med porslin"
Jag hade enorma fördomar om elektriker innan, men den här gången blev jag verkligen positivt överraskad.
I framtiden finns det lösa tankar om att bygga nytt badrum, och då kan det bli aktuellt - men tills vidare så kör vi vidare med porslin, det är ändå ganska ovanligt att vi dukar upp till finmiddag med gäster under källartrappan.
Vill bara passa på att säga att jag varit i samma situation. Sambon oroade sig över "det gamla proppskåpet" i källaren och hon litade inte på min lekmannauppfattning om statusen på elen. Så när jag ändå hade en elektriker ute för att byta en undercentral fick han även kika på den stora huvudcentralen i källaren.T TobbeP skrev:Känner att jag mot bättre vetande måste kasta in en pinne i brasan.
Han hade lätt kunnat dra in ett antal tusenlappar extra där genom att rekommendera ett byte men han tyckte inte för allt i världen att det var värt att byta den då allting såg prydligt och fint ut inuti. Samma firma hade även räknat på ett jobb med ny matning och central till garaget och lämnade ett pris på uppskattningsvis 20 000. Nu gick allt mycket smidigare än väntat så fakturan landade bara på 12 000. Tror ni jag kommer anlita samma firma igen när jag vet att de inte blåste mig på de där 8 000 som mellanskillnaden utgjorde? Svar: Absolut!
Tråkigt för dig TS att du verkar har råkat ut för riktiga klåpare och skojare men man ska inte dra alla hantverkare över en kam.