Hej!

Jag bygger ett sluttningshus av lättbetong. Jag har i mitt kontrakt med min byggare skrivit in (efter lite efterforskningar) att det vid ytterväggar under mark skall vara först isodrän sedan ca 10 cm makadam och sedan geotextil.
Är detta en bra lösning?
Min byggare vill nämligen skippa lagret med 10 cm makadam. Han hävdar att det räcker med isodränen och geotextilen. Han säger att det kommer att komma in kall luft ner igenom lagret av makadam. Detta skulle göra att väggen under mark skulle isoleras sämre.

Vad säger ni?

Tack på förhand,

GUS

Ja kylan går mycket längre ner i marken genom makadamen än genom jord. Dessutom är det inte enligt isodräns egna instruktioner att göra så. Kolla isodräns arbetsbeskrivning.
Dessutom tror jag inte isodränskivorna mår så bra av att makadam pressas direkt mot skivan.

Jag håller med hheheh och din byggare. Det räcker med att det finns makadam längs ner runt dräneringsröret så att det lätt kan leda bort vattnet långt nere i marken. Ytvatten däremot vill du ju helst att det ska rinna på ytan bort från huset och inte leda ner längs väggen i ett skikt med makadam.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.