Svårt såklart att hitta rätt nivå. Samtidigt måste det vara svårt för förskolorna också. Min dotter (19år) har jobbat extra på förskola till och från det senaste halvåret. Hon står på vikarielista och blir inringd vid behov, vilket varit ofta i vinter.
Men efter nästan varannat jobbtillfälle har hon själv blivit sjuk (oftast förkyld). Så nu drar hon sig mycket för att tacka ja när de ringer. Hon jobbar hellre på sitt andra extra-jobb (receptionist).
 
  • Ledsen
MariaiÖstergötland
  • Laddar…
engs
D Dublin skrev:
Svårt såklart att hitta rätt nivå. Samtidigt måste det vara svårt för förskolorna också. Min dotter (19år) har jobbat extra på förskola till och från det senaste halvåret. Hon står på vikarielista och blir inringd vid behov, vilket varit ofta i vinter.
Men efter nästan varannat jobbtillfälle har hon själv blivit sjuk (oftast förkyld). Så nu drar hon sig mycket för att tacka ja när de ringer. Hon jobbar hellre på sitt andra extra-jobb (receptionist).
Det tror jag är oundvikligt, förskolefröknar har nog Sveriges bästa immunförsvar, men tar några år att bygga upp.

Första året på dagis med första barnet så var jag också sjuk enormt mycket, var pinsamt till slut, det var då bara vad som drogs hem från dagis. Sen verkar man fått det mesta så immunförsvaret hade lärt sig, blev mycket lugnare, mer än före barn i dagisåldern fortfarande men mycket mindre än första året.

Någon som börjar jobba sitt första år på dagis och är där 8h / dag måste det vara ett mindre helvete. (De borde ha nån form av specialavtal med full lön när de är sjuka).
 
Redigerat:
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 5 till
  • Laddar…
S
engs engs skrev:
Det tror jag är oundvikligt, förskolefröknar har nog Sveriges bästa immunförsvar, men tar några år att bygga upp.

Första året på dagis med första barnet så var jag också sjuk enormt mycket, var pinsamt till slut, det var då bara vad som drogs hem från dagis. Sen verkar man fått det mesta så immunförsvaret hade lärt sig, blev mycket lugnare, mer än före barn i dagisåldern fortfarande men mycket mindre än första året.

Någon som börjar jobba sitt första år på dagis och är där 8h / dag måste det vara ett mindre helvete. (De borde ha nån form av specialavtal med full lön när de är sjuka).
Jag har full förståelse för det här. Håller med om att det borde ingå på något sätt i avtalet.
Och samtidigt är det exakt det du beskriver som är så viktigt för barnen. Att bygga upp immunförsvaret under de första åren. Det gör de inte med hypokondriska föräldrar och personal.
Och det psykologiska överförs även till barnen. Är föräldrarna skräckslagna över lera, kommer barnet att utveckla lerfobi och kräva vård längre fram i livet. Se bara på alla barn på BUP som hade dödsångest t.ex. över Trump. Inget barn får det annat än från sina föräldrar.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
S SonnyListon skrev:
Jag har full förståelse för det här. Håller med om att det borde ingå på något sätt i avtalet.
Och samtidigt är det exakt det du beskriver som är så viktigt för barnen. Att bygga upp immunförsvaret under de första åren. Det gör de inte med hypokondriska föräldrar och personal.
Och det psykologiska överförs även till barnen. Är föräldrarna skräckslagna över lera, kommer barnet att utveckla lerfobi och kräva vård längre fram i livet. Se bara på alla barn på BUP som hade dödsångest t.ex. över Trump. Inget barn får det annat än från sina föräldrar.
Problemet här är dock inte hypokondriska pedagoger eller föräldrar utan de regler som regeringen och FHM har satt upp.
Bara stressen av att veta att förskolan närsomhelst kan ringa och säga att de sett en droppe snor får min spänningshuvudvärk att blossa upp. :sweat: Och att aldrig kunna planera mer än en dag framåt i tiden utan att behöva säga Vi ska göra detta och detta OM INGEN BLIR SJUK FÖRSTÅS. Så trött på detta bara.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
J
Tycker det är skitbra att folk inte går till jobbet eller skolan förkylda. Jag vill slippa både förkylning och covid. De (du) kanske sparar en VAB/VOB/sjukdag men smittar 10 andra. Värst är kräksjuka.
"vi trodde han bara mådde lite illa i morse" så lämnar de in på dagis, barnet spyr och smittar alla andra. Eller, "han spydde i går kväll men i morse åt han frukost med god aptit". Så en pizza på morgonsamlingen... Näe - håll er hemma om ni är sjuka. Speciellt om föräldrarna kan jobba hemifrån!
 
  • Gilla
Riemann och 2 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Tycker det är skitbra att folk inte går till jobbet eller skolan förkylda. Jag vill slippa både förkylning och covid. De (du) kanske sparar en VAB/VOB/sjukdag men smittar 10 andra. Värst är kräksjuka.
"vi trodde han bara mådde lite illa i morse" så lämnar de in på dagis, barnet spyr och smittar alla andra. Eller, "han spydde i går kväll men i morse åt han frukost med god aptit". Så en pizza på morgonsamlingen... Näe - håll er hemma om ni är sjuka. Speciellt om föräldrarna kan jobba hemifrån!
Jobba hemifrån är en sak. Jobba hemifrån med barn hemma är en annan sak.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
P
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Jobba hemifrån är en sak. Jobba hemifrån med barn hemma är en annan sak.
Förstår vad du menar..
Jag kan inte ens tala i telefon... Med ungarna inne..
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Satsuki
J JohanLun skrev:
Tycker det är skitbra att folk inte går till jobbet eller skolan förkylda. Jag vill slippa både förkylning och covid. De (du) kanske sparar en VAB/VOB/sjukdag men smittar 10 andra. Värst är kräksjuka.
"vi trodde han bara mådde lite illa i morse" så lämnar de in på dagis, barnet spyr och smittar alla andra. Eller, "han spydde i går kväll men i morse åt han frukost med god aptit". Så en pizza på morgonsamlingen... Näe - håll er hemma om ni är sjuka. Speciellt om föräldrarna kan jobba hemifrån!
Jo, men om det inte är en dag det handlar om utan en vecka för att barnet hostar en gång? Vilket lätt blir många veckor per månad.
Tycker du det är rimligt? Hur mycket kostar det samhället? För det är ju inte så alla alla KAN jobba hemifrån, eller iaf inte effektivt.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Förstår vad du menar..
Jag kan inte ens tala i telefon... Med ungarna inne..
Inte jag heller. Jag sköter alla mina privata samtal när jag promenerar från punkt A till punkt B. Att kunna ringa nån när man är hemma hela familjen har jag gett upp för länge sen.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
P
Satsuki KristinaRT skrev:
Jo, men om det inte är en dag det handlar om utan en vecka för att barnet hostar en gång? Vilket lätt blir många veckor per månad.
Tycker du det är rimligt? Hur mycket kostar det samhället? För det är ju inte så alla alla KAN jobba hemifrån, eller iaf inte effektivt.
Och för de som inte ens får ersättning för att vara hemma... Då är det illa...
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Vadå, du fick ju lösningen i humortråden?
[länk]
HUR har jag missat detta?? Har ju en rulle hönsnät i skjulet. (y)
 
  • Gilla
  • Haha
b8q och 2 till
  • Laddar…
Har som tur en förnuftig förskola som tycker det är naturligt med lite snor ibland, äldre huvudlärare på avdelningen dock.

Problemet med förkylningar (samt influensa samt corona) är att de smittar mycket bra redan innan det uppstår så mycket symptom, så smitta sprider sig lätt i de täta barngrupperna oavsett om de hålls hemma.

Själv tycker jag vi borde vaccinera barnen mot influesa årligen, som de gör i finland.
 
J
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Jobba hemifrån är en sak. Jobba hemifrån med barn hemma är en annan sak.
Är barnen små (2-3-till kanske 6-7 år) så är det svårare. När de är 8-9 år så klarar iallafall våra barn sig rätt bra själva, om de är "nog friska". Givetvis beror det både på barnens ålder och hur barnen funkar. Jag ska inte generalisera för jag vet att ungar är jätteolika.

Satsuki KristinaRT skrev:
Jo, men om det inte är en dag det handlar om utan en vecka för att barnet hostar en gång? Vilket lätt blir många veckor per månad.
Tycker du det är rimligt? Hur mycket kostar det samhället? För det är ju inte så alla alla KAN jobba hemifrån, eller iaf inte effektivt.
Om man låter bli att smitta 10 barn till så blir problemet för samhället MINDRE än annars. Vi har knappt haft en enda hel VAB-dag med denna setup, då vi kan jobba hemifrån och därmed har vi varit mindre sjuka och förvisso haft barnen hemma (en gång med bekräftad Covid och därmed fick barnen vara hemma 2 veckor) - men det gick utmärkt att jobba hemma ändå. Några gånger utan bekräftad Covid. Men vi har varit mycket friskare än vanligt!

Men ärligt, ja, jag är både egoistisk och får färre VAB dagar men jag tror som sagt att samhället vinner på det också pga färre blir sjuka och får "vabba på riktigt". För är barnen rejält sjuka går det inte för mig heller att jobba hemma.

Även de som måste vara fysiskt på jobbet måste ju uppskatta att barnen varit mindre sjuka. Även om man måste vara hemma med barn är det väl roligare att vara hemma med ett "friskt barn" i karantän än ett barn som spyr som en gris eller har hög feber?

Sen, är barnen hemma kanske man får ta ut 2-3h VAB för att göra läxorna/skolarbetet, jag har även spelat playstation och åkt pulka under en arbetsdag, är barnen hemma så kan de inte vara ensamma i 9h. Men jag behöver inte vara med dem 9h i sträck.

Kanske skulle finnas en sjukstuga, sjuka barn får inte vara med de friska i skolan utan får vara på en sjukavdelning. Men bara för de som har jobb som inte går att göra hemifrån, eller kanske till och med jobb som är samhällskritiska.

Min fru pratade om att när hon var liten fanns en sjuktant som kom när man var sjuk så föräldrarna kunde gå till jobbet (hennes föräldrar var lärare). Med covid kanske få vill vara sjuktanter, men... Jag kan inte minnas nån sjuktant, men å andra sidan jobbade min mamma mycket hemifrån och när jag var riktigt liten hade de en "barnflicka" (då plats på dagis tydligen inte var som idag, garanterat, min bror fick gå på dagis men jag fick ingen plats under ett par tre år, så antingen fick de lösa situationen med att jobba hemifrån eller ordna egen barnvakt). Ett tag var vi två barn som delade på en barnflicka, så vårt hus var daghemmet kan man säga. Det är väl lite så endel har idag med dagmammor (är då mamman verkligen "mamma" till ett av barnen hon passar, eller är det ett dagis i hemmet hos dem?).
 
J JohanLun skrev:
Är barnen små (2-3-till kanske 6-7 år) så är det svårare. När de är 8-9 år så klarar iallafall våra barn sig rätt bra själva, om de är "nog friska". Givetvis beror det både på barnens ålder och hur barnen funkar. Jag ska inte generalisera för jag vet att ungar är jätteolika.



Om man låter bli att smitta 10 barn till så blir problemet för samhället MINDRE än annars. Vi har knappt haft en enda hel VAB-dag med denna setup, då vi kan jobba hemifrån och därmed har vi varit mindre sjuka och förvisso haft barnen hemma (en gång med bekräftad Covid och därmed fick barnen vara hemma 2 veckor) - men det gick utmärkt att jobba hemma ändå. Några gånger utan bekräftad Covid. Men vi har varit mycket friskare än vanligt!

Men ärligt, ja, jag är både egoistisk och får färre VAB dagar men jag tror som sagt att samhället vinner på det också pga färre blir sjuka och får "vabba på riktigt". För är barnen rejält sjuka går det inte för mig heller att jobba hemma.

Även de som måste vara fysiskt på jobbet måste ju uppskatta att barnen varit mindre sjuka. Även om man måste vara hemma med barn är det väl roligare att vara hemma med ett "friskt barn" i karantän än ett barn som spyr som en gris eller har hög feber?

Sen, är barnen hemma kanske man får ta ut 2-3h VAB för att göra läxorna/skolarbetet, jag har även spelat playstation och åkt pulka under en arbetsdag, är barnen hemma så kan de inte vara ensamma i 9h. Men jag behöver inte vara med dem 9h i sträck.

Kanske skulle finnas en sjukstuga, sjuka barn får inte vara med de friska i skolan utan får vara på en sjukavdelning. Men bara för de som har jobb som inte går att göra hemifrån, eller kanske till och med jobb som är samhällskritiska.

Min fru pratade om att när hon var liten fanns en sjuktant som kom när man var sjuk så föräldrarna kunde gå till jobbet (hennes föräldrar var lärare). Med covid kanske få vill vara sjuktanter, men... Jag kan inte minnas nån sjuktant, men å andra sidan jobbade min mamma mycket hemifrån och när jag var riktigt liten hade de en "barnflicka" (då plats på dagis tydligen inte var som idag, garanterat, min bror fick gå på dagis men jag fick ingen plats under ett par tre år, så antingen fick de lösa situationen med att jobba hemifrån eller ordna egen barnvakt). Ett tag var vi två barn som delade på en barnflicka, så vårt hus var daghemmet kan man säga. Det är väl lite så endel har idag med dagmammor (är då mamman verkligen "mamma" till ett av barnen hon passar, eller är det ett dagis i hemmet hos dem?).
Mina barn är 2, 6 resp 10 år. De två stora kan vara tysta när jag pratar med patient i telefon, den lilla kan det inte.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.