9 527 läst ·
97 svar
10k läst
97 svar
Är det bara jag som blir galen av...
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 512 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 512 inlägg
Fett medhåll... Jag har inte "drabbats" av en enda restriktion under covid egentligen, men har tvingats vabba barn till förbannelse. Är så less påt... Kanske främst pga stängda förskolor o skolor då vi haft två barn på två olika förskolor och ett barn på lågstadiet under 20/21... Tror vi hade 30-40 vab dagar förra året varav hälften va stängda förskolor i olika perioder. Som jämförelse sånt har vi haft totalt kanske 15 dagar vab på 3 barn under 8 års tid.
Så du har mitt fulla medhåll!
Så du har mitt fulla medhåll!
TACK fellow östgöte!S swirve skrev:Fett medhåll... Jag har inte "drabbats" av en enda restriktion under covid egentligen, men har tvingats vabba barn till förbannelse. Är så less påt... Kanske främst pga stängda förskolor o skolor då vi haft två barn på två olika förskolor och ett barn på lågstadiet under 20/21... Tror vi hade 30-40 vab dagar förra året varav hälften va stängda förskolor i olika perioder. Som jämförelse sånt har vi haft totalt kanske 15 dagar vab på 3 barn under 8 års tid.
Så du har mitt fulla medhåll!
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 512 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 512 inlägg
Har dessutom en fru som jobbar i akutvården (snart i primärvården) så har förståelse för det dåliga samvetet mot patienter... I vårt fall har vi haft att välja mellan att hon vabbar (med dåligt samvete mot patienter o arb givare) eller att jag vabbar till en merkostnad om 500 kr per dag typ. Ta det gånger 40... Det "löste sig" när hon gick i väggen efter 10 mån pandemi o blev sjukskriven heltid. Men återhämtning är svårt med vabbande av barn.MariaiÖstergötland skrev:
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 634 inlägg
Det verkar inte så.Jonatan79 skrev:
Vi har ju testat att hålla barnen hemma vid minsta symtom i nästan 2 år, men det har inte hjälpt. VAB-talen är fortfarande förfärande höga. Det enda goda var att vi slapp vinterkräksjukan 20/21...men den som kom nu lyckades däcka hela vår familj en vecka.
Känner igen mig i situationen - Just nu är vi på nålar, jag är schemalagd utomlands i veckor just nu, frun jobbar, blir det bortfall i personal måste hon som chef ställa upp med fler timmar eller ordna ny personal. Helt klart svårt i pandemi tider och med ”korven” på förskola.
Personligen, just nu, så testas jag 6ggr i veckan på klinik för Covid samt har tre doser vaccin då jobbet kräver det - Men ett enkelt sms från förskolan om att grabben skulle vara snuvig raserar hela korthuset och jag tvingas ta två flyg hem till Sverige igen. Alternativt får frun klappa igen verksamheten helt då det är brist på personal både på hennes arbetsplats men även på föris där personal trillar dit i covid med jämna mellanrum.
Jag kan inte göra mitt jobb hemma, inte frun heller. Makten förskolan har är galen - Vet inte hur många gånger dem ringt och sagt att han har feber och verkar trött. Man släpper allt - Rusar dit, möts av en unge som ränner runt till 110% och absolut INTE vill gå hem. Tar temp, normalt, pigg och kry, så förbannat pigg att pappa inte får ett skit gjort som har med jobbet att göra. Temp igen vid sova, normalt, temp igen på morgon; normalt. -> Tillbaka till föris och så sitter man på nålar igen….
Just idag fick jag sms från fru att han är snorig, korthuset kanske är på väg att falla trots allt…
Personligen, just nu, så testas jag 6ggr i veckan på klinik för Covid samt har tre doser vaccin då jobbet kräver det - Men ett enkelt sms från förskolan om att grabben skulle vara snuvig raserar hela korthuset och jag tvingas ta två flyg hem till Sverige igen. Alternativt får frun klappa igen verksamheten helt då det är brist på personal både på hennes arbetsplats men även på föris där personal trillar dit i covid med jämna mellanrum.
Jag kan inte göra mitt jobb hemma, inte frun heller. Makten förskolan har är galen - Vet inte hur många gånger dem ringt och sagt att han har feber och verkar trött. Man släpper allt - Rusar dit, möts av en unge som ränner runt till 110% och absolut INTE vill gå hem. Tar temp, normalt, pigg och kry, så förbannat pigg att pappa inte får ett skit gjort som har med jobbet att göra. Temp igen vid sova, normalt, temp igen på morgon; normalt. -> Tillbaka till föris och så sitter man på nålar igen….
Just idag fick jag sms från fru att han är snorig, korthuset kanske är på väg att falla trots allt…
Hoppas hon är tillbaka på fötterna snart.S swirve skrev:Har dessutom en fru som jobbar i akutvården (snart i primärvården) så har förståelse för det dåliga samvetet mot patienter... I vårt fall har vi haft att välja mellan att hon vabbar (med dåligt samvete mot patienter o arb givare) eller att jag vabbar till en merkostnad om 500 kr per dag typ. Ta det gånger 40... Det "löste sig" när hon gick i väggen efter 10 mån pandemi o blev sjukskriven heltid. Men återhämtning är svårt med vabbande av barn.
Jag får stresspåslag bara av att läsa ditt inlägg.slacker skrev:
Känner igen mig i situationen - Just nu är vi på nålar, jag är schemalagd utomlands i veckor just nu, frun jobbar, blir det bortfall i personal måste hon som chef ställa upp med fler timmar eller ordna ny personal. Helt klart svårt i pandemi tider och med ”korven” på förskola.
Personligen, just nu, så testas jag 6ggr i veckan på klinik för Covid samt har tre doser vaccin då jobbet kräver det - Men ett enkelt sms från förskolan om att grabben skulle vara snuvig raserar hela korthuset och jag tvingas ta två flyg hem till Sverige igen. Alternativt får frun klappa igen verksamheten helt då det är brist på personal både på hennes arbetsplats men även på föris där personal trillar dit i covid med jämna mellanrum.
Jag kan inte göra mitt jobb hemma, inte frun heller. Makten förskolan har är galen - Vet inte hur många gånger dem ringt och sagt att han har feber och verkar trött. Man släpper allt - Rusar dit, möts av en unge som ränner runt till 110% och absolut INTE vill gå hem. Tar temp, normalt, pigg och kry, så förbannat pigg att pappa inte får ett skit gjort som har med jobbet att göra. Temp igen vid sova, normalt, temp igen på morgon; normalt. -> Tillbaka till föris och så sitter man på nålar igen….
Just idag fick jag sms från fru att han är snorig, korthuset kanske är på väg att falla trots allt…
Börjar vara lite jobbigt, förskolan kan ringa och säga att vi ska hämta ett av barnet för det rinner snor. Ja inte fan är det konstigt att det kommer snor när dom lyfter ut en 2åring i 15 minus. Det är naturligt.
Nu har dom 2 små varit hemma i 12 förskoledagar pga snor, snor är normalläge för barn i den åldern under vintern.
Nu har dom 2 små varit hemma i 12 förskoledagar pga snor, snor är normalläge för barn i den åldern under vintern.
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 512 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 512 inlägg
Där måste jag lovorda våra äldre pedagoger (några har jobbat på samma förskola sen början av 80-talet) som i de lägena uttrycker "äh det där är ju bara lite utesnor" (på bredaste öschötska) och faktiskt gjort vettiga bedömningar.L Lutte skrev:Börjar vara lite jobbigt, förskolan kan ringa och säga att vi ska hämta ett av barnet för det rinner snor. Ja inte fan är det konstigt att det kommer snor när dom lyfter ut en 2åring i 15 minus. Det är naturligt.
Nu har dom 2 små varit hemma i 12 förskoledagar pga snor, snor är normalläge för barn i den åldern under vintern.
EXAKT, det är detta jag menar.L Lutte skrev:Börjar vara lite jobbigt, förskolan kan ringa och säga att vi ska hämta ett av barnet för det rinner snor. Ja inte fan är det konstigt att det kommer snor när dom lyfter ut en 2åring i 15 minus. Det är naturligt.
Nu har dom 2 små varit hemma i 12 förskoledagar pga snor, snor är normalläge för barn i den åldern under vintern.
Riktigt såååå farligt är det inte - Men visst är det stressigt. Antalet Covid man duckat är makalöst.MariaiÖstergötland skrev:
Skulle jobba med en kollega (Vi lagar medicinsk utrustning) - Jag sa att jag tar ett snabbtest för att slippa sänka hela serviceavdelningen. Får ett sms 2 timmar senare - ”Du får jobba själv imorgon”.
Möte på kontoret veckan efter; 3 dagar senare plingar det i telefonen.. 1, 2 , 3 har trillat dit sen en fjärde. Jag skulle ut och resa - Snabbtest, PCR test. Snabbtest. Ok!
Hem igen, sista drevjakten på året fre-lör. Söndag pling! 1 trillat dit. Måndag 3 till. Snabbtest, PCR test, Snabbtest, åka utomlands.
Har en stående tid på en klinik på väg till jobbet just nu 0830 varje dag. Helt galet!
Tusenlapparna på PCR tester, mindre smärta i näsan av att någon skall peta runt där varenda morgon innan jobbet bara för att jag skall kunna göra det jag skall - Om det nu fanns covid på förskolan (Det finns det - alla pedagoger har trillat dit) och grabben verkligen varit sjuk och haft riktig anledning att stanna hemma, då vill jag inbilla mig att det skulle ha påverkat, eller iaf reflekterats i alla mina tester. Men jag kan ha fel….
beklagar att det blev lite Covid fokus på mina inlägg här @MariaiÖstergötland men det är nog lika stort stressmoment som en rinnande näsa på grabben…
Redigerat:
Ja det är jobbigt! Så jag hoppas det återgår snart till det gamla vanliga där barnen kan komma med sitt vanliga jäkla barnsnor och ingen höjer på ögonbrynen.MariaiÖstergötland skrev:
Nu ska jag inte uttala mig så mycket om våra fröknar, men vissa av dom är känsligare än andra, bäst är ju givetvis våran gamla granne tillika fröken på förskolan. Han förstår själv om barnet har barnsnor, utesnor eller är sjuk.S swirve skrev: