MathiasS MathiasS skrev:
Det hjälper ingen, men jag fnissar lite för mig själv när jag tänker på att jag/vi har NOLL vabbdagar på 29 barnår. Ungarna är 13 resp 16 idag. De få dagar de varit sjuka har jag jobbat hemifrån.
Samma här. Inga vabbdagar på 27 barnår. Mina barn är 12 och 15. De är nästan aldrig sjuka och de få dagar de varit det har de varit hemma med mig. Jag har kontoret i hemmet men reser normalt sett en del.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Nu har ju inte vi haft lyxen med förskola utan covid restriktioner men ser fram emot lättare regler framöver så lite snor på en hyperaktiv 2-åring inte är ett hinder för förskolan.
Är också trött på att vabba, går en il genom kroppen när sambon berättar att barnet har nyst 2 gånger idag. Vabb!!

Kanske hade varit på sin plats att utbilda föräldrar om snor, de här snoret är ofarligt och helt naturligt och de här snoret ska ni nog vara hemma för.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Är barnet allmänpåverkat och inte orkar vara med i verksamheten ska det givetvis stanna hemma/gå hem.
Om barnet har haft konstaterad covid-19 nyligen, kan man då anta att nästa gång näsan rinner beror det på vanlig bonnförkylning? Nej, jag är bara less less less. Jag skulle kunna leva med restriktioner gällande maxantal på teater, bio, fotboll, you name it. Men denna enda regel knäcker mig.
En vanlig ”bonnförkylning” kan också smitta andra barn och personalen på förskola/skola.
Jag anser att barnen ska vara hemma då, Corona eller inte.
 
  • Gilla
  • Haha
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
Jag skulle vilja säga helt underbart att folk inte lämnar snoriga barn så vi slipper vabba! Både 2 och 5 åringen har inte varit sjuka på typ 2 år.

Innan covid var ju folk dumma o lämnade sjuka snoriga barn hela tiden och då fick vi vabba mycket mycket mer!

Vet flera som jobbar på olika förskolor som har samma upplevelse.
 
  • Gilla
  • Haha
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Ska jag bena ut det lite så är det min yngsta (jag har 3 st) som är problemet. Dels är hon ju snorigast oftast av de tre och dels är det ju stört omöjligt att försöka jobba hemifrån med henne hemma. Jag arbetar i primärvården och har telefon- och videosamtal med mina patienter, inte läge att ha en skrikande unge i samma rum...
Om du har en partner kan hen vara den som vabbar, du kan stänga dörr och du kan ha dina vårdbesök. Men din situation kanske är annorlunda?
 
S
J Joonazz skrev:
Jag skulle vilja säga helt underbart att folk inte lämnar snoriga barn så vi slipper vabba! Både 2 och 5 åringen har inte varit sjuka på typ 2 år.

Innan covid var ju folk dumma o lämnade sjuka snoriga barn hela tiden och då fick vi vabba mycket mycket mer!

Vet flera som jobbar på olika förskolor som har samma upplevelse.
Snor är inte en sjukdom för guds skull
 
  • Gilla
  • Älska
tank77 och 3 till
  • Laddar…
J Joonazz skrev:
Jag skulle vilja säga helt underbart att folk inte lämnar snoriga barn så vi slipper vabba! Både 2 och 5 åringen har inte varit sjuka på typ 2 år.

Innan covid var ju folk dumma o lämnade sjuka snoriga barn hela tiden och då fick vi vabba mycket mycket mer!

Vet flera som jobbar på olika förskolor som har samma upplevelse.
Dina barn måste ju ha immunförsvar som man kan bygga forskning runt, låter otroligt. Jag har alltid ansett mina barn vara ovanligt friska och sällan sjuka, men läget blev ett annat nu iom dessa hårda regler.
M MetteKson skrev:
Om du har en partner kan hen vara den som vabbar, du kan stänga dörr och du kan ha dina vårdbesök. Men din situation kanske är annorlunda?
Nejdå, sån är vår situation. Maken jobbar också hemifrån, men har ibland viktiga Skype-möten som då och då givetvis sammanfaller med mina patientbokningar. Då kör det ihop sig.
M MetteKson skrev:
En vanlig ”bonnförkylning” kan också smitta andra barn och personalen på förskola/skola.
Jag anser att barnen ska vara hemma då, Corona eller inte.
Jo jag vet det, men det blir orimligt i längden, det är det som är min poäng.
 
L Lutte skrev:
Ja det är jobbigt! Så jag hoppas det återgår snart till det gamla vanliga där barnen kan komma med sitt vanliga jäkla barnsnor och ingen höjer på ögonbrynen.



Nu ska jag inte uttala mig så mycket om våra fröknar, men vissa av dom är känsligare än andra, bäst är ju givetvis våran gamla granne tillika fröken på förskolan. Han förstår själv om barnet har barnsnor, utesnor eller är sjuk.
Tror du det gör det då?! Återgår till det menar jag?
 
slacker slacker skrev:
Riktigt såååå farligt är det inte - Men visst är det stressigt. Antalet Covid man duckat är makalöst.
Skulle jobba med en kollega (Vi lagar medicinsk utrustning) - Jag sa att jag tar ett snabbtest för att slippa sänka hela serviceavdelningen. Får ett sms 2 timmar senare - ”Du får jobba själv imorgon”.
Möte på kontoret veckan efter; 3 dagar senare plingar det i telefonen.. 1, 2 , 3 har trillat dit sen en fjärde. Jag skulle ut och resa - Snabbtest, PCR test. Snabbtest. Ok!
Hem igen, sista drevjakten på året fre-lör. Söndag pling! 1 trillat dit. Måndag 3 till. Snabbtest, PCR test, Snabbtest, åka utomlands.
Har en stående tid på en klinik på väg till jobbet just nu 0830 varje dag. Helt galet!

Tusenlapparna på PCR tester, mindre smärta i näsan av att någon skall peta runt där varenda morgon innan jobbet bara för att jag skall kunna göra det jag skall - Om det nu fanns covid på förskolan (Det finns det - alla pedagoger har trillat dit) och grabben verkligen varit sjuk och haft riktig anledning att stanna hemma, då vill jag inbilla mig att det skulle ha påverkat, eller iaf reflekterats i alla mina tester. Men jag kan ha fel….

beklagar att det blev lite Covid fokus på mina inlägg här @MariaiÖstergötland men det är nog lika stort stressmoment som en rinnande näsa på grabben…
Absolut ingen fara, min tråd var mest en variant på GAAAAH-tråden, jag känner bara att jag är så less på vabb-skiten och alla pratar om att restriktionerna försvinner och livet går tillbaka till hur det var innan och jag undrar om det är dem eller jag som missat nåt?! :sweat:
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
S
J Joonazz skrev:
Jag skulle vilja säga helt underbart att folk inte lämnar snoriga barn så vi slipper vabba! Både 2 och 5 åringen har inte varit sjuka på typ 2 år.

Innan covid var ju folk dumma o lämnade sjuka snoriga barn hela tiden och då fick vi vabba mycket mycket mer!

Vet flera som jobbar på olika förskolor som har samma upplevelse.
Våra har inte heller varit så sjuka utan den mesta vabben beror på stängd förskola som i sin tur beror på att många pedagoger har vabbat pga snoriga barn eller stängd förskola osv.... Förstår egentligen inte att det är ok att stänga förskolorna, de är ju en förutsättning för att samhället ska snurra. Jag skulle vilja se de som stängde sjukhusets för att personalen är sjuk eller vabbar. Nej det löser man genom att övriga jobbar dubbelpass och extrapass på ledig dag vilket skuldbelägger de föräldrar som vabbar, tex för förskolan är stängd.
 
Unikt namn
Jag skriver under.

Jag snittar nog på att ungefär var tredje vecka blir en VOB vecka pga enstaka snorkråkor. Så har det varit under hela covid....

Det är lagom kul att ha 2st pigga superuttråkade barn hemma, som bara saknar kompisarna på förskolan.

Jag kan förvisso jobba hemifrån, men det blir ju en annan sorts fokus på arbetsuppgifterna när 3åringen försöker övertala 2åringen att hoppa ner trappen för att pappa ska släppa Teamsmötet. Urk!
 
  • Gilla
Satsuki
  • Laddar…
Hemskickad snorig efter uterast i kylan…. Symtomfri direkt hemkommen men två dagar i ”karantän” för att få komma tillbaka…..
Ibland har det känts som personalbrist och vilka barn kan vi skicka hem?

Nu har vi varit hemma 14 dagar men då konstaterat sjuka
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Jag skriver under.

Jag snittar nog på att ungefär var tredje vecka blir en VOB vecka pga enstaka snorkråkor. Så har det varit under hela covid....

Det är lagom kul att ha 2st pigga superuttråkade barn hemma, som bara saknar kompisarna på förskolan.

Jag kan förvisso jobba hemifrån, men det blir ju en annan sorts fokus på arbetsuppgifterna när 3åringen försöker övertala 2åringen att hoppa ner trappen för att pappa ska släppa Teamsmötet. Urk!
Då delar vi samma frustration du och jag.
 
Satsuki
Nu är mina ungar större men du har min fulla förståelse och sympati! Alla som haft ungar på dagis vet att de är snoriga jämt. Det är ju så dagisbarnens immunförsvar blir :ok:. När minsta nysning då blir en vecka hemma blir situationen helt ohållbar.

När ungarna var på dagis hände det tre gånger att personalen försökte få det till att ungen var sjuk och skulle hem. En gång när ungen var ca 1,5 och liksom alla andra var småsnorig och utomordentligt pigg och aktiv - fick då höra att vi minsann borde ta hem honom och hålla honom hemma tills han blev frisk. Jag frågade vänligt hur många dagar hon trodde han skulle vara tillbaka innan han var småförkyld igen men fick inget svar.
En gång ringde de panikslagna och sade att han var magsjuk och vi måste hämta. Visade sig vid samtal med det hungriga barnet att denne satt ett majskorn i halsen och klöktes när denna hostade upp kornet.
Tredje gången ringde de och sade att han var varm och hade feber, vi måste hämta NU. Jag frågade hur de tagit tempen och fick veta att han sett varm ut när han sprang omkring och lekte…. Då sade jag till dem att sätta honom ner i 10 min, ta en ny temp och ringa om han fortfarande hade feber. Fick aldrig något samtal……

Förstå mig rätt, barn som är allmänpåverkade ska inte vara på dagis, de ska vara hemma punkt slut. Men friska barn ska inte vara hemma, de ska vara på dagis där de får stimulans, rutiner, leka med kompisar etc.
 
  • Gilla
  • Älska
hapazard och 4 till
  • Laddar…
Satsuki KristinaRT skrev:
Nu är mina ungar större men du har min fulla förståelse och sympati! Alla som haft ungar på dagis vet att de är snoriga jämt. Det är ju så dagisbarnens immunförsvar blir :ok:. När minsta nysning då blir en vecka hemma blir situationen helt ohållbar.

När ungarna var på dagis hände det tre gånger att personalen försökte få det till att ungen var sjuk och skulle hem. En gång när ungen var ca 1,5 och liksom alla andra var småsnorig och utomordentligt pigg och aktiv - fick då höra att vi minsann borde ta hem honom och hålla honom hemma tills han blev frisk. Jag frågade vänligt hur många dagar hon trodde han skulle vara tillbaka innan han var småförkyld igen men fick inget svar.
En gång ringde de panikslagna och sade att han var magsjuk och vi måste hämta. Visade sig vid samtal med det hungriga barnet att denne satt ett majskorn i halsen och klöktes när denna hostade upp kornet.
Tredje gången ringde de och sade att han var varm och hade feber, vi måste hämta NU. Jag frågade hur de tagit tempen och fick veta att han sett varm ut när han sprang omkring och lekte…. Då sade jag till dem att sätta honom ner i 10 min, ta en ny temp och ringa om han fortfarande hade feber. Fick aldrig något samtal……

Förstå mig rätt, barn som är allmänpåverkade ska inte vara på dagis, de ska vara hemma punkt slut. Men friska barn ska inte vara hemma, de ska vara på dagis där de får stimulans, rutiner, leka med kompisar etc.
Påminner mig om när äldsta dottern var liten och de ringde från förskolan eftersom hon kräkts! Då kastar man ju sig iväg hals över huvud. Kommer fram till förskolan och försöker skynda mig iväg med "smittohärden" så snabbt jag kunde. Under tiden står den nya pedagogen och berättar att ungen hade gungat väldigt mycket precis innan hon kräktes. Stor suck. Mina barn har nämligen varit EXTREMT åksjuka och kräkts för minsta lilla. Den "magsjukan" gick således snabbt över... :sweat:
 
  • Gilla
Satsuki
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.