Hej, vill bara säga tack för ett bra forum. Har googlat och läst alla befintliga trådar om ämnet här på forumet.
Köpte en bostadsrätt. Innan jag rev ner köket kollade jag med föreningen om det är asbest i köket, bakom kaklet, då sa de att de inte känner till att det ska finnas. Flera i området har renoverat sitt kök.
1) badrummet i min lägenhet är renoverad av en välkänd firma, papper finns, men inget om asbestsanering, detta är en renovering från 2017
2) det är gipvägg/osb-skiva bakom kaklet i köket, och bakom den väggen är det badrummet
3) jag bifogar bilder
Har kollat med många byggarbetare, några sa att det är asbest, några säger att det inte är det.
Har slängt all kakel i svart omsluten påse på återvinningscentral. Men hur tar jag ett test och vilket företag ska man anlita för testet?
Gäller röda husen i västra frölunda fyi.
Tacksam för svar!
Köpte en bostadsrätt. Innan jag rev ner köket kollade jag med föreningen om det är asbest i köket, bakom kaklet, då sa de att de inte känner till att det ska finnas. Flera i området har renoverat sitt kök.
1) badrummet i min lägenhet är renoverad av en välkänd firma, papper finns, men inget om asbestsanering, detta är en renovering från 2017
2) det är gipvägg/osb-skiva bakom kaklet i köket, och bakom den väggen är det badrummet
3) jag bifogar bilder
Har kollat med många byggarbetare, några sa att det är asbest, några säger att det inte är det.
Har slängt all kakel i svart omsluten påse på återvinningscentral. Men hur tar jag ett test och vilket företag ska man anlita för testet?
Gäller röda husen i västra frölunda fyi.
Tacksam för svar!
Nu ser jag varken gips eller OSB på bilderna. Men om det är så, så är det absolut ingen asbest i fix/fog. Varken gips eller OSB användes vid tiden då asbest var tillåtet. Men om kaklet är uppsatt efter 1980 så kan du vara hellugn. Då förbjöds det. Redan ännu tidigare var den farligare typen förbjuden.
Jag är osäker så du får ursäkta min okunskap, men jag fick för mig att det är OSB..osäker. Vad kan det vara annars? Det är "trä" när man knackar igenom. Ser mer ut som gipsA AG A skrev:Nu ser jag varken gips eller OSB på bilderna. Men om det är så, så är det absolut ingen asbest i fix/fog. Varken gips eller OSB användes vid tiden då asbest var tillåtet. Men om kaklet är uppsatt efter 1980 så kan du vara hellugn. Då förbjöds det. Redan ännu tidigare var den farligare typen förbjuden.
Byggår är 1967.
Bild 4, 5 och sista bilden..visar något kartongliknande.
Tack för ditt svar. Är det vanliga plywood skivor? Om det är det, finns det risk för asbest iom att man kanske inte använde plywood 1967 och ett tag frammåt?Stefan N skrev:
Fixet ser inte ut att vara 56 år gammalt. Vad tror du? Jag har aldrig renoverat innan, därav min okunskap. Hoppas mina frågor inte stör!
Så bara gipsskivor. Var det vanligt förr när man byggde lägenheter? Antar att det alltid varit det men tror du att det är asbest i fixet som syns i bilderna?Stefan N skrev:
Vad har du för tankar om att badrummet är renoverat men inte sanerat? Är det då troligt att fixet här i köket inte innehåller asbest?
Jag tar gärna input på hur man bäst tar ned gipsskivorna. Behöver jag sanera något, eventuellt plasta in ingångar till köket m.m och spraya med vatten, köra engångsoverall osv?
Jag tycker inte alls att det ser ut som gipsskivor, snarare tretex, en slags fiberskiva som var väldigt vanlig på 60-talet. I mitt hus från 1964 finns det på nästan alla väggar. Om det är från den tiden finns risk att det kan vara asbest i fixet. Man kan skicka iväg en bit för testning. Var vet jag inte men det har skrivits om det i flera trådar här på forumet. Sök på asbest, så hittar du säkert.
Tack för ditt svar. Det kan nog stämma, det ser ut att vara tretex. Hade ingen aning om vad det var eller vad det heter men en google sökning visar tretex och jag tycker att det liknar det som finns på väggen.TickyNucker skrev:
Jag tycker inte alls att det ser ut som gipsskivor, snarare tretex, en slags fiberskiva som var väldigt vanlig på 60-talet. I mitt hus från 1964 finns det på nästan alla väggar. Om det är från den tiden finns risk att det kan vara asbest i fixet. Man kan skicka iväg en bit för testning. Var vet jag inte men det har skrivits om det i flera trådar här på forumet. Sök på asbest, så hittar du säkert.
Kakelfixet, ser det "nytt" ut eller är det gammalt tror du? Kakelfixet ser ganska helt ut och söndersmulade inte.
Byggår är 1967.
Jag har skickat in en provbit till ett företag, Evema. Jag uppdaterar i tråden när jag fått svar på provet. Men jag vill gärna läsa mer om vad ni andra tror att det är baserat på det som finns i tråden.
TS vad fick du för svar på testet?Wan Webz skrev:
Tack för ditt svar. Det kan nog stämma, det ser ut att vara tretex. Hade ingen aning om vad det var eller vad det heter men en google sökning visar tretex och jag tycker att det liknar det som finns på väggen.
Kakelfixet, ser det "nytt" ut eller är det gammalt tror du? Kakelfixet ser ganska helt ut och söndersmulade inte.
Byggår är 1967.
Jag har skickat in en provbit till ett företag, Evema. Jag uppdaterar i tråden när jag fått svar på provet. Men jag vill gärna läsa mer om vad ni andra tror att det är baserat på det som finns i tråden.
Klicka här för att svara









