Hej, vill bara säga tack för ett bra forum. Har googlat och läst alla befintliga trådar om ämnet här på forumet.

Köpte en bostadsrätt. Innan jag rev ner köket kollade jag med föreningen om det är asbest i köket, bakom kaklet, då sa de att de inte känner till att det ska finnas. Flera i området har renoverat sitt kök.

1) badrummet i min lägenhet är renoverad av en välkänd firma, papper finns, men inget om asbestsanering, detta är en renovering från 2017
2) det är gipvägg/osb-skiva bakom kaklet i köket, och bakom den väggen är det badrummet
3) jag bifogar bilder

Har kollat med många byggarbetare, några sa att det är asbest, några säger att det inte är det.

Har slängt all kakel i svart omsluten påse på återvinningscentral. Men hur tar jag ett test och vilket företag ska man anlita för testet?

Gäller röda husen i västra frölunda fyi.
Tacksam för svar!
 
  • Renoveringsarbete i rum, halvt borttagna kakelplattor, byggbråte, ojämnt spackel, synlig rörisolering, renoveringsprocess.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renovering pågår, avlägsnade kakelplattor, synliga rör, spacklade väggytor, obehandlat trägolv, hörn i rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med pålagd kakellim, förberedd för kakelsättning, ojämnt underlag, renoveringsarbete pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg under renovering med synliga elledningar och spackel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En vägg under reparation, med exponerad spackel, nät och fragment av gammal tapet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En vägg under renovering visar murbruk, skadad gips och trästruktur. Buildingången visar tecken på ombyggnation eller reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renovering pågår: osammanhängande ytor, spackel, gipsskiva, murbruk och exponerat trä.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsarbete, vägg med kvarvarande kakelklister, halvt avlägsnat keramiskt kakel, radiatorrör synliga, dörr i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med flagnad spackling eller kakelklister, exponerad armeringsduk och tegel, indikerar renovering eller skada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu ser jag varken gips eller OSB på bilderna. Men om det är så, så är det absolut ingen asbest i fix/fog. Varken gips eller OSB användes vid tiden då asbest var tillåtet. Men om kaklet är uppsatt efter 1980 så kan du vara hellugn. Då förbjöds det. Redan ännu tidigare var den farligare typen förbjuden.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A AG A skrev:
Varken gips eller OSB användes vid tiden då asbest var tillåtet
håller med när det gäller osb men gips börja användas flitigt tidigt 70-tal
 
A AG A skrev:
Nu ser jag varken gips eller OSB på bilderna. Men om det är så, så är det absolut ingen asbest i fix/fog. Varken gips eller OSB användes vid tiden då asbest var tillåtet. Men om kaklet är uppsatt efter 1980 så kan du vara hellugn. Då förbjöds det. Redan ännu tidigare var den farligare typen förbjuden.
Jag är osäker så du får ursäkta min okunskap, men jag fick för mig att det är OSB..osäker. Vad kan det vara annars? Det är "trä" när man knackar igenom. Ser mer ut som gips

Byggår är 1967.

Bild 4, 5 och sista bilden..visar något kartongliknande.
 
det till höger på bild 6 ser ut som plywood
bild 7 ser man molly -expander kan tyda på gips
 
Ingen OSB på dom bilderna men det är ju bara ta ner hela skivorna, ingen vits att försöka rädda det där.
 
T tergo skrev:
det till höger på bild 6 ser ut som plywood
bild 7 ser man molly -expander kan tyda på gips
Helt rätt, bild 6 ser ut som plywood.

Bild 7, expander, ser ut som gips, även det har du rätt i. Frågan är då om fixet är nytt, dvs efter 90 talet, och om en asbest sanering kan ha genomförts?
 
Stefan N Stefan N skrev:
Ingen OSB på dom bilderna men det är ju bara ta ner hela skivorna, ingen vits att försöka rädda det där.
Tack för ditt svar. Är det vanliga plywood skivor? Om det är det, finns det risk för asbest iom att man kanske inte använde plywood 1967 och ett tag frammåt?

Fixet ser inte ut att vara 56 år gammalt. Vad tror du? Jag har aldrig renoverat innan, därav min okunskap. Hoppas mina frågor inte stör!
 
Tror på bara gipsskivor, ta ner dom hela och skaffa nya.
 
  • Gilla
Wan Webz
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Tror på bara gipsskivor, ta ner dom hela och skaffa nya.
Så bara gipsskivor. Var det vanligt förr när man byggde lägenheter? Antar att det alltid varit det men tror du att det är asbest i fixet som syns i bilderna?

Vad har du för tankar om att badrummet är renoverat men inte sanerat? Är det då troligt att fixet här i köket inte innehåller asbest?

Jag tar gärna input på hur man bäst tar ned gipsskivorna. Behöver jag sanera något, eventuellt plasta in ingångar till köket m.m och spraya med vatten, köra engångsoverall osv?
 
TickyNucker
Jag tycker inte alls att det ser ut som gipsskivor, snarare tretex, en slags fiberskiva som var väldigt vanlig på 60-talet. I mitt hus från 1964 finns det på nästan alla väggar. Om det är från den tiden finns risk att det kan vara asbest i fixet. Man kan skicka iväg en bit för testning. Var vet jag inte men det har skrivits om det i flera trådar här på forumet. Sök på asbest, så hittar du säkert.
 
  • Gilla
sofftis
  • Laddar…
TickyNucker TickyNucker skrev:
Jag tycker inte alls att det ser ut som gipsskivor, snarare tretex, en slags fiberskiva som var väldigt vanlig på 60-talet. I mitt hus från 1964 finns det på nästan alla väggar. Om det är från den tiden finns risk att det kan vara asbest i fixet. Man kan skicka iväg en bit för testning. Var vet jag inte men det har skrivits om det i flera trådar här på forumet. Sök på asbest, så hittar du säkert.
Tack för ditt svar. Det kan nog stämma, det ser ut att vara tretex. Hade ingen aning om vad det var eller vad det heter men en google sökning visar tretex och jag tycker att det liknar det som finns på väggen.

Kakelfixet, ser det "nytt" ut eller är det gammalt tror du? Kakelfixet ser ganska helt ut och söndersmulade inte.

Byggår är 1967.

Jag har skickat in en provbit till ett företag, Evema. Jag uppdaterar i tråden när jag fått svar på provet. Men jag vill gärna läsa mer om vad ni andra tror att det är baserat på det som finns i tråden.
 
  • Gilla
Sofia888
  • Laddar…
Wan Webz Wan Webz skrev:
Tack för ditt svar. Det kan nog stämma, det ser ut att vara tretex. Hade ingen aning om vad det var eller vad det heter men en google sökning visar tretex och jag tycker att det liknar det som finns på väggen.

Kakelfixet, ser det "nytt" ut eller är det gammalt tror du? Kakelfixet ser ganska helt ut och söndersmulade inte.

Byggår är 1967.

Jag har skickat in en provbit till ett företag, Evema. Jag uppdaterar i tråden när jag fått svar på provet. Men jag vill gärna läsa mer om vad ni andra tror att det är baserat på det som finns i tråden.
TS vad fick du för svar på testet?
 
  • Gilla
Sofia888
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.