Medlem
· Västerbottens län
· 18 058 inlägg
Då är det troligen trefas men 2 är inte inkopplade.
Trefas är inte per automatik 16A, jag har flera trefasgrupper som är säkrade med 10A (det behövs inte mer).
Ställ dig vid garaget och ta ut kortaste avståndet till huset finns det någon kabel på fasaden eller i källaren.
Protte
Trefas är inte per automatik 16A, jag har flera trefasgrupper som är säkrade med 10A (det behövs inte mer).
Ställ dig vid garaget och ta ut kortaste avståndet till huset finns det någon kabel på fasaden eller i källaren.
Protte
Det är inte så att det är en huvudsäkring som ryker när det blir svart i garaget o vardagsrummet samtidigt ? Det kan ju också vara så att det är en klåpare som vart i farten och kopplat lite hej vilt, men det var ju bara en tanke med huvudsäkringen.
Det bästa är nog i detta fall att ta reda på vart andra änden på kabeln är, och titta där, så får du svar på vad det är för nått.
Det bästa är nog i detta fall att ta reda på vart andra änden på kabeln är, och titta där, så får du svar på vad det är för nått.
Nej jag har förstått att det inte är de per automatik men om vi säger så här då: 3fas anläggningar som är menade att driva garagemaskiner, typ stor kompressor o svets brukar väl oftast vara minst 16A?prototypen skrev:
Här kommer ett kort nytaget ifrån garaget sett rakt mot husets närmaste del:

Så här ser det ut närmare huset där det går en fet kabel upp till huvudbrytarskåpet:
Det enda som finns i det skåpet är elmätaren och 3 proppar. (Borde väl vara där huvudledningen kommer in eller?)

Längs med vänstra sidan av huset (Sett ifrån garaget) går det upp en kabel oxå:
Denna går in till källartrappens proppskåp... (Står ej på proppskåpet vilken propp som går till vad tyvärr)

Kabeln som kommer upp ur backen på garageväggen är en "papperskabel".
Du känner att manteln inte är av plast utan textil.
Kolla om du hittar en sådan ände nån annanstans, eller en likadan övergångsdosa, där är nog andra änden.
Du känner att manteln inte är av plast utan textil.
Kolla om du hittar en sådan ände nån annanstans, eller en likadan övergångsdosa, där är nog andra änden.
jag tror på GK100's förslag att den döljer sig under kabelskyddet på nedersta bilden, eftersom källarcentralen satt där bakom väggen, så går ju matningen från mätarskåpet in där bredvid fönstret, vilket ju syns tydligt, och till höger går väl vidarematningen till garaget ut.
Hmm tror jag förstår vad ni menar och de kan ju faktiskt ligga något i det.
Om jag förstått rätt så menar ni att om jag tittar på närbilden av mätarskåpet så går det in en kabel till skåpet och sedan går det en vidare längs med "fasadkanten" bort till den nedersta bilden och upp till källarcentralen... Därifrån går sedan en kabel ut och ner i backen och leder sedan bort till garaget?
Man ser ju faktiskt rätt tydligt en kabel på nedersta bilden som verkar komma ifrån mätarskåpet nu när jag tänker efter =).
Haft för bråttom för att kolla ordentligt tror jag, bra att de finns observanta personer här på forumet som håller reda på vad man gör
.
Om jag förstått rätt så menar ni att om jag tittar på närbilden av mätarskåpet så går det in en kabel till skåpet och sedan går det en vidare längs med "fasadkanten" bort till den nedersta bilden och upp till källarcentralen... Därifrån går sedan en kabel ut och ner i backen och leder sedan bort till garaget?
Man ser ju faktiskt rätt tydligt en kabel på nedersta bilden som verkar komma ifrån mätarskåpet nu när jag tänker efter =).
Haft för bråttom för att kolla ordentligt tror jag, bra att de finns observanta personer här på forumet som håller reda på vad man gör
Medlem
· Västerbottens län
· 18 058 inlägg
Mätarskåpets kablar Kan vara servisen in och kabel till elcentralen. Det där mätarskåpet har tillkommit på senare tid och då kan matning till centralen ligga utvändigt också, inget säkert men en möjlighet.
Protte
Protte
Hmm... Så du menar alltså att matningen "kan" vara den kabeln som syns på nedersta bilden oxå, typ tvärtom den andra teorin?prototypen skrev:
Det låter ju faktiskt troligt de med då det står ett sånt där elskåp ute på gatan mycket närmare än kabeln som går till mätarskåpet...
Nåja, om jag bryter strömmen vid mätaren, bryter jag all ström i huset då?
Tänkte att isådanafall kan jag ju bryta strömmen o skruva ner proppskåpen o titta om det är några kablar som inte är inkopplade, då borde jag väl kunna hitta dem andra 2 faserna nånstans tycker jag... Eller är jag ute o cyklar nu?
Utgå aldrig från att något är spänningslöst innan du mätt fram det!
Hmm, speciellt inte då man inte har full koll på hur anläggningen är uppbyggd.
/Kent
Hmm, speciellt inte då man inte har full koll på hur anläggningen är uppbyggd.
/Kent
Klicka här för att svara