6 922 läst ·
24 svar
7k läst
24 svar
Är det 3 fas?
Sida 1 av 2
Hej!
Jag tror att jag har en 3 faskabel till mitt garage, den sitter inkopplad i en kabeldosa (?).

När jag provar att mäta på de olika kablarna så får jag ut olika värden tex. mellan nolla o ena fasen får jag ut 240 volt, när jag mäter mellan en annan fas o nolla så får jag 108 volt.
När jag mäter den tredje fasen o nollan får jag ut 84 volt.
Ska det va så?
//Pue
Jag tror att jag har en 3 faskabel till mitt garage, den sitter inkopplad i en kabeldosa (?).

När jag provar att mäta på de olika kablarna så får jag ut olika värden tex. mellan nolla o ena fasen får jag ut 240 volt, när jag mäter mellan en annan fas o nolla så får jag 108 volt.
När jag mäter den tredje fasen o nollan får jag ut 84 volt.
Ska det va så?
//Pue
Medlem
· Västerbottens län
· 18 058 inlägg
Om det ska vara 3-fas så ska du någonstans mäta upp ca 400 volt mellan faserna.
Med de värdena då får tror jag inte att det är trefas men lägg gärna ut en bild hur det ser ut i garaget och i matande ände. 108 och 84 V ser ut som kapacitiv koppling men det kan vara så att 2 av 3 säkringar i matande ände är frånslagna/urskruvade.
Protte
Med de värdena då får tror jag inte att det är trefas men lägg gärna ut en bild hur det ser ut i garaget och i matande ände. 108 och 84 V ser ut som kapacitiv koppling men det kan vara så att 2 av 3 säkringar i matande ände är frånslagna/urskruvade.
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 058 inlägg
OM det är trefas öht, kan ju vara något med tändtråd av garagebelysningen innifrån.
Svårt att säga om det är bensin eller diesel med en bild av ett tanklock.
Protte
Svårt att säga om det är bensin eller diesel med en bild av ett tanklock.
Protte
Ja jag trodde de jag med men de stämde inte så bra som sagt...prototypen skrev:Om det ska vara 3-fas så ska du någonstans mäta upp ca 400 volt mellan faserna.
Protte
Näe som de ser ut just nu är de garanterat inte 3fas men men jag tror att det har varit det tidigare. Men hur kommer det sej att jag får 108 & 84 volt på kablar som inte är inkopplade?
Vad betyder "kapacitiv koppling"?
De du säger om att 2 av 3 säkringar är urskruvade, kan de vara propparna som gått då bara? För jag hittar nämligen ingen som saknas i proppskåpen...
Dosan sitter på utsidan av garaget och sen går det 2 enfas-kablar ifrån dosan som båda är inkopplade på en utav faserna och nollan. Kablarna som går därifrån går raka vägen till lysrör och eluttag i garaget bara. Dem andra faserna i dosan är inte inkopplade till något efter dosan.
Propparna i fråga, sitter dem i huvudbrytarskåpet? Jag har nämligen ett proppskåp på övervåningen, ett i källartrappen och sen sitter det 3 proppar i huvudbrytarskåpet. Om jag inte är helt ute o cyklar så borde väl 3faserna har minst 16amp säkringar?
Nu blev jag ju mer förvirrad haha.prototypen skrev:
Garaget har inte alltid varit garage utan förra ägaren har byggt om diverse förrådsutrymmen till garage och då hade han en elektriker som kompis till att koppla in lysrören på den befintliga ledningen...
Alltså detta är den ingående ledningen till garaget som går in i dosan från vänstra hålet.
Jag har varit i kontakt med förra ägaren o frågat men han visste ingenting då det var en elektriker som gjort det sa han.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 058 inlägg
3 fas betyder inte per automatik 16A. Det som går ut från dosan ser ut som 1,5 mm2 och är det till lyse och uttag så är det med 99% säkerhet säkrat med 10A.
Tänd lyset i garaget.
Sätt en sladdlampa i uttaget.
Skruva ur en huvudsäkring i taget och se om garagelyset och lampan slocknar samtidigt. Följs de inte åt så är det minst 2 fas i dosan.
Kapacitiv koppling, eftersom det är växelspänning så åker elektronerna fram och tillbaka och drar med sig elektroner i en näraliggande ledare. Normalt går det bara att mäta, känns inte och driver inga lampor. Kallas även läckström (det finns fler sorters läckström också)
Protte
Tänd lyset i garaget.
Skruva ur en huvudsäkring i taget och se om garagelyset och lampan slocknar samtidigt. Följs de inte åt så är det minst 2 fas i dosan.
Kapacitiv koppling, eftersom det är växelspänning så åker elektronerna fram och tillbaka och drar med sig elektroner i en näraliggande ledare. Normalt går det bara att mäta, känns inte och driver inga lampor. Kallas även läckström (det finns fler sorters läckström också)
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 058 inlägg
Går det en kabel nedåt i bilden också, närbilder är väl bra men om det finns mera spännande saker runtomkring så blir det fel.
Protte
Protte
Nej inte per automatik men sannolikast är det väl iallafall i de flesta fall?prototypen skrev:3 fas betyder inte per automatik 16A. Det som går ut från dosan ser ut som 1,5 mm2 och är det till lyse och uttag så är det med 99% säkerhet säkrat med 10A.
Tänd lyset i garaget.
Protte
Jag har 2 garage, Det går 2 kablar ut ifrån dosan, ena går till det röda garaget, den andra går till det vita.
Jag kan tyvärr inte tända lysrören i garaget då jag monterat ner dem o håller på o bygga loft men eluttagen är inkopplade fortfarande... Dock så är jag hundra på att både eluttagen och lysrören är inkopplade på samma kabel. Det jag vet är att om jag belastar eluttagen i garaget för mycket så proppen smäller så blir det svart i mitt vardagsrum oxå.
Garagen ligger ca: 25 meter ifrån huset oxå.
Om vi utgår ifrån att det inte är 3fas, vad är då dom andra ledningarna i kabeln till för?
Ahaja då förstår jag vad kapacitiv koppling är tror jag =).
Detta är enda installationen till garaget.
Här kommer en snabbskiss jag gjorde för att visa hur det ser ut:
OBS. Jag är inte så bra på att rita elscheman men hoppas de går att förstå iallafall.

Så här ser det ut:
Kabeln går upp från backen längs med garageväggen och svänger sedan åt höger precis under taket.

Så här ser det ut i dosan precis efter kablen kommer upp ur backen:

Kabeln fortsätter uppåt och sedan åt höger:

Nu kommer vi till dosan där alla eluttag och lysrören är inkopplade:

Här är en utzoomad version av första bilden jag lade ut på dosan:

Vart kabeln kommer ifrån innan den går i backen bort till garaget har jag inte en aning om ännu...
Visst, kabeln går att använda för 3-fas, men ta först reda på var någonstans den kommer ifrån. Inte säkert att den kommer direkt från en central, verkar snarare komma från någon kopplingsdosa någonstans eftersom den hänger ihop med vardagsrummet på något sätt.
Jag tycker oxå att det verkar skumt att den hänger ihop med vardagsrummet...snaggletooth skrev:
Dock så förstår jag inte varför man skulle välja att dra en så fet o förmodligen mycket dyrare kabel bara för att använda 2 utav ledningarna...
Kan ju säkert vara så att någon varit igång o kopplat om kabeln och då bara kopplat in 2 utav ledningarna i någon kopplingsdosa för att slippa dra en ny 1faskabel men det är ju nästan idiotiskt när man lika gärna kan koppla in en "byggcentral" o hänga på väggen i garaget o ändå få ut 230 volt...
Blir inte riktigt klok på de här...