4-2 till inga tankar.

Det är ju sällan man hör folk som använder tankar till pellets, det är väl en av fördelarna som jag förstått det. Att man inte behöver tankar och att brännaren anpassar sig om man tex börjar tappa varmvatten så känner den det och drar igång

kulle skrev:
Det bästa sommartid är nog o köra med el vvb
Vi har inte funderat så mycket på hur vi ska göra till sommaren, antinget köper vi en separat vvb och kopplar in eller så kör vi pellets året runt. Det ska ju vara bra för grejerna att vara igång hela året så inget bäckar igen och så om jag fattat det rätt

Krilleman
jensaro skrev:
Det är absolut inte säkert! Speciellt inte sommartid..

Men det är ju inte sommartid det finns pengar att tjäna...

Krilleman
Det finns massor med text att läsa om detta ämne. Sök på pellets + ackumulatortank!

krilleman_215 skrev:
Det finns massor med text att läsa om detta ämne. Sök på pellets + ackumulatortank!
Har gjort det och det verkar som att det är onödigt med tankar. Det verkar vara en sådan fråga som folk har väldigt starka åsikter om. De som vill ha tankar är beredda att offra livet för sin åsikt och tvärtom :-)

Krilleman
Enligt mitt tycke gör du absolut inget fel att proppa bort tankarna och säljer dessa.

Hur gick det med anläggningen? Blev det någon video över helheten?

krilleman_215 skrev:
Enligt mitt tycke gör du absolut inget fel att proppa bort tankarna och säljer dessa.

Försöker ladda upp en film på nätet men lyckas inte. Ska testa igen.

krilleman_215 skrev:
Men det är ju inte sommartid det finns pengar att tjäna...
Det vet jag väl men tycker dim generalisering var lite grov..

Jag äter upp min hatt om inte en ETA PU med 300l vv-tank har högre årsverkningsgrad än nån janfirelösning.. Att diskutera el hör väl knappast hit..

Krilleman
jensaro skrev:
Det vet jag väl men tycker dim generalisering var lite grov..

Jag äter upp min hatt om inte en ETA PU med 300l vv-tank har högre årsverkningsgrad än nån janfirelösning.. Att diskutera el hör väl knappast hit..

Nu blir det lite väl mycket OT i din diskussion, TS har en ctc2200 panna med en viking bio brännare.

Elda pellets på sommaren skall du inte fundera på, blir mycket billigare att göra tappvatten i en elberedare såvida du inte har ett väldigt stort varmvattenbehov?

magnetens skrev:
Elda pellets på sommaren skall du inte fundera på, blir mycket billigare att göra tappvatten i en elberedare såvida du inte har ett väldigt stort varmvattenbehov?
Vad räknas som stort?

Som sagt, jag duschar på 5 min, tanten tar nog dubbla tiden och vi har en liten som badar i en liten balja varje dag. I övrigt gör vi nog inte av med så mycket, man tvättar ju händerna och sådär.

krilleman_215 skrev:
Nu blir det lite väl mycket OT i din diskussion, TS har en ctc2200 panna med en viking bio brännare.
Sant och fel av mig. Tittar vi enbart på TS anläggning håller jag med helt och fullt! Och det låter vettigt för TS att bereda varmvattnet med el sommartid.

• Gilla
Krilleman
  • Laddar…
Ja då slipper han hantering av pellets uraskning osv under hela sommarhalvåret, verknigsgraden blir oxå riktigt dålig för TS om han enbart eldar för vv. En elberedare på 55 l räcker med all säkerhet för dina behov, hade en sån i mitt förra hus med liknande varmvattenbehov å den ger 110 liter 40 gradigt vatten.

Den kopplas in i serie efter pannan, samt med möjlighet att koppla förbi/stänga av den på vintern. Finns gott om billiga fina vvb på blocket om man vill spara några tusingar.

Redigerat:
magnetens skrev:
Ja då slipper han hantering av pellets uraskning osv under hela sommarhalvåret, verknigsgraden blir oxå riktigt dålig för TS om han enbart eldar för vv. En elberedare på 55 l räcker med all säkerhet för dina behov.

Den kopplas in i serie efter pannan, samt med möjlighet att koppla förbi/stänga av den på vintern. Finns gott om billiga fina vvb på blocket om man vill spara några tusingar.
Räcker verkligen 55 liter?
Oftast duschar vi ganska nära varann i tid och vi vill inte att varmvattnet ska ta slut. I vårt förra hus var vi tvungna att vänta ca 2-3 timmar mellan duscharna. Det funkar inte. Den vvb var iofs ganska gammal.

Kan man ha vvb i källaren och duscha på ö-våningen?

krilleman_215 skrev:

Video är på gång nu. Segt att ladda upp bara

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.