Hej jag är lite osäker på om den är kopplad till 230v?

• Elkablar anslutna till en kopplingsplint i en elektrisk installation, osäkerhet kring spänning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Välkommen till forumet!

Omöjligt att svara på genom att titta på bilden. Man måste veta vad som är i andra änden av kabeln och hur det är kopplat där. Bäst är att mäta.

Vad säger spisens typskylt? Hur ser det ut i andra änden?

Vart brukar typskylten sitta nånstans?
Om det är denna sida du menar så skickar jag bilden på den:)

• Öppen köksutrustning med friliggande elledningar och en låda full av verktyg i en verkstadsmiljö.
    Skapa konto
Brukar sitta en lapp bredvid luckan vid inkopplingen där inkopplingsanvisningarna står.

Med tanke på hur det är byglat, så skulle jag säga att den är 230V. Har kopplat om typ 10st senaste veckan och alla såg ut dom din. Gick från 1 fas till 3 fas.

K karkka skrev:
Brukar sitta en lapp bredvid luckan vid inkopplingen där inkopplingsanvisningarna står.

Med tanke på hur det är byglat, så skulle jag säga att den är 230V. Har kopplat om typ 10st senaste veckan och alla såg ut dom din. Gick från 1 fas till 3 fas.
Så så med ord är det bara o montera en jordad stickpropp och köra? Ska nämligen bara ha det som en snusugn i garaget:)

tommib
Ja, det sa ju inte så mycket. Jag tänkte mig att den var inkopplad i andra änden.

Typskylten ska sitta någonstans på bakplåten eller i närheten av plinten.

Oddsen är bra för att det är kopplat för 230 V men det kan också vara kopplat för 400 V, det går inte att veta. Om du har ett modellnummer så går det att googla.

Du kan iofs testa att koppla in den med en stickpropp (eller hellre fast) och se. Att mata en 400 V spis med 230 V är inte farligt, du kommer bara ha en väldigt långsam spis. Att mata en 230 V spis med 400 V blir mer av en spännande upplevelse, för både dig och spisen. Egentligen bör man inte uppmuntra till att koppla på chans men i detta fall är det hyfsat tryggt.

Du måste tänka på att en spis drar rätt mycket ström. Ett vanligt 10 A vägguttag är inte lämpligt att koppla in den i.

• Gilla
tb97tool
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Ja, det sa ju inte så mycket. Jag tänkte mig att den var inkopplad i andra änden.

Oddsen är bra för att det är kopplat för 230 V men det kan också vara kopplat för 400 V, det går inte att veta. Om du har ett modellnummer så går det att googla.

Du kan iofs testa att koppla in den med en stickpropp (eller hellre fast) och se. Att mata en 400 V spis med 230 V är inte farligt, du kommer bara ha en väldigt långsam spis. Att mata en 230 V spis med 400 V blir mer av en spännande upplevelse, för både dig och spisen. Egentligen bör man inte uppmuntra till att koppla på chans men i detta fall är det hyfsat tryggt.

Du måste tänka på att en spis drar rätt mycket ström. Ett vanligt 10 A vägguttag är inte lämpligt att koppla in den i.
Detta var den enda lappen jag hittade på spisen

• Typskylt på en spis med modellnamn SN5302 och tekniska specifikationer, monterad på spisens vitmålade yta.
    Skapa konto
tommib
Den är med 99,9% sannolikhet kopplad för 230 V. Internt är alla element 230 V så det kommer fungera som avsett med den beskrivna kopplingen.

Om du drar på fullt på den där kommer du att blåsa en vanlig säkring men jag antar att du bara ska använda ugnen?

tommib tommib skrev:

Googlade modellen nu och det står 230v så det blir nog bra om jag inte misstar mig:) tack för hjälpen guld värt för mig som inte är så insatt i detta ämne:)

• Skärmdump som visar en Google-sökning på "sn5302" med resultat om ElektroHelios SN5302 230V spis.
    Skapa konto
tommib
Ja, det framkommer av typskylten, vilket är det du fotat, att det är 230 V element. Även om det står 400 V där, vi kan skippa detaljerna kring det.

Exakt inkoppling på plinten hade varit bra att se men om den kommer från en fungerande installation så kommer det funka som kopplat. Som karkka skriver ovan är också de allra flesta spisar kopplade sådär, med faser på de tre vänstra plintarna och nolla på de två efterföljande.

Vet inte hur mkt ugnen drar om du kan köra den på 10A stickpropp. Det brukar väl vara runt 20A på sådan om man ska köra dom 1 fas, samt 4mm2 i area, men det gäller väl hela spisen samt ugenen

Men nån annan som är mera bevandrad med ugnar kan ju ge bättre svar.

Det kommer att funka utmärkt, så länge du inte sätter på hela spisen samtidigt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.