Försöker förstå hur en Cronspis jag vill få fyr i funkar. Jag kan inte förstå var röken tar vägen, eller hur jag ska sota den. Det finns inga sotluckor och jag kan inte ta bort nån plåt. Är den fuskbyggd?
 
  • Närbild av en Cronspis utan synliga sotluckor, en frågeställning kring rökens väg och möjligheten till sotning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inuti en Cronspis utan synliga sotluckor, visar smutsiga tegelväggar och plåtdelar, osäkert om funktion eller sotningsmetod.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Detalj av en Cronspis utan sotluckor; slitna kanter och insida, diskussion om underhåll och eventuell fuskbyggda delar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inuti en Cronspis med synlig murad yta och en lutande platta, ingen sotlucka syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
cederbusch cederbusch skrev:
Försöker förstå hur en Cronspis jag vill få fyr i funkar. Jag kan inte förstå var röken tar vägen, eller hur jag ska sota den. Det finns inga sotluckor och jag kan inte ta bort nån plåt. Är den fuskbyggd?
Normalt sett tar man bort sidostenarna. Stöter uppåt.
 
cederbusch cederbusch skrev:
Försöker förstå hur en Cronspis jag vill få fyr i funkar. Jag kan inte förstå var röken tar vägen, eller hur jag ska sota den. Det finns inga sotluckor och jag kan inte ta bort nån plåt. Är den fuskbyggd?
Är den murad med tegel ? I sådana fall är den hemmabyggd.
Kan du ta ett foto på hela ?
 
Huggabuggaa Huggabuggaa skrev:
Är den murad med tegel ? I sådana fall är den hemmabyggd.
Kan du ta ett foto på hela ?
Haft kontakt med säljaren och det var förut en öppen spis. Dvs murad med tegel. Och så har de sonika tryckt in Cronspisen. Det verkar ha fungerat hyffsat, och jag fick igång den. Men jag kan inte påstå att den värmer särskilt mkt. Eldade rätt många timmar och teglet blev lite ljummet på ett ställe. Den lilla värmestrålning som kommer från spisen i sig är inte mkt att hurra för. Men visst, långsammare förbränning än en öppen spis. Jag kommer riva ner detta och mura något annat i dess ställe så småningom.
 
cederbusch cederbusch skrev:
Haft kontakt med säljaren och det var förut en öppen spis. Dvs murad med tegel. Och så har de sonika tryckt in Cronspisen. Det verkar ha fungerat hyffsat, och jag fick igång den. Men jag kan inte påstå att den värmer särskilt mkt. Eldade rätt många timmar och teglet blev lite ljummet på ett ställe. Den lilla värmestrålning som kommer från spisen i sig är inte mkt att hurra för. Men visst, långsammare förbränning än en öppen spis. Jag kommer riva ner detta och mura något annat i dess ställe så småningom.
Det tycker jag låter som en vettig idé :)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.