Först: ber om ursäkt för den oerhört amatörmässiga ritningen 
Håller på att renovera ett rum (nåja, flera rum men ändå...) i vårt gamla hus som idag består av lite blandat årgång på elen. Tänkte försöka att få den lite mer infälld istf. som idag både utanpåliggande och infälld. Har dock inte fått tag på "min" elektriker för att fråga och för övrigt kanske enklare att förklara i bild istf. ord! I detta rum kommer elen in från taket från angränsande rum. Jag vill att elen ska gå till takbelysning och kunna styras med varsin strömbrytare vid rummets båda dörrar, samt att det också ska gå till ett par strömuttag. Funkar det att dra slang enligt nedanstående bild?
Håller på att renovera ett rum (nåja, flera rum men ändå...) i vårt gamla hus som idag består av lite blandat årgång på elen. Tänkte försöka att få den lite mer infälld istf. som idag både utanpåliggande och infälld. Har dock inte fått tag på "min" elektriker för att fråga och för övrigt kanske enklare att förklara i bild istf. ord! I detta rum kommer elen in från taket från angränsande rum. Jag vill att elen ska gå till takbelysning och kunna styras med varsin strömbrytare vid rummets båda dörrar, samt att det också ska gå till ett par strömuttag. Funkar det att dra slang enligt nedanstående bild?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du har möjlighet så dra inkommande till kopplingsdosan istället för till brytaren, så skulle iaf jag ha gjort. Annars så ser det ju helt ok ut. Glöm inte att du måste ha med förutom fas, nolla och jord från kopplingsdosa bort mot brytare och uttag två trådar till (tändtråd och mellantråd) och lika så dessa två (med samma färg) till den andra brytaren (före kopplingsdosan). Sen gör du väl enklast i att ta med fas till denna brytare också och köra den typen av trappkoppling.
Ja...det räcker.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 218 inlägg
Ja, matningen direkt till kopplingsdosan om det går (vilket det allt som oftast gör).
//Patrik
//Patrik
Medlem
· turkiet
· 553 inlägg
En dum fråga ! Kan man inte ha taklampans dosa som inkommande och fördela ut till vägguttag o strömbrytare.
Nu har " bonnier" iofs en dosa på väggen, men......
Håller på att planera min övervåning
Nu har " bonnier" iofs en dosa på väggen, men......
Håller på att planera min övervåning
Jo...om man inte har kopplingsdosa på vägg så brukar man kunna ha det i tak "under" armaturen.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 218 inlägg
Vilket även oftast är att föredra. Dom flesta elektriker gör nog så och använder ytterst få kopplingsdosor på vägg.
Sent from my HTC One X using Byggahus
Sent from my HTC One X using Byggahus
Så har vi gjort i vårt hus.
Det blev bara två kopplingsdosor i hela huset, båda för utomhuselen, som inte gick att ordna till på något vettigt vis utan kopplingsdosorna.
Men sen inimhus går alla grupper för blandad belysning + VU först till takdosan, sen ner på på 2-4 ställen till VU i serie + ev fönsterbelysning samt strömbrytare (strömställare).
Det blev bara två kopplingsdosor i hela huset, båda för utomhuselen, som inte gick att ordna till på något vettigt vis utan kopplingsdosorna.
Men sen inimhus går alla grupper för blandad belysning + VU först till takdosan, sen ner på på 2-4 ställen till VU i serie + ev fönsterbelysning samt strömbrytare (strömställare).
Klicka här för att svara