8 950 läst ·
63 svar
9k läst
63 svar
Är denna lagning OK?
Vi har ju inte fått något svar än om det var en registrerad elfirma som gjorde det här.J Jonte Karlsson skrev:Ni som alltid ropar er hesa med saker som "det kan omöjligen vara en elektriker som gjort det där" och "det där måste vara hempulat"...
Jo, det där är exakt den kvalitet man brukar få när man anlitar en elektriker. Ungefär 4000 spänn brukar kalaset gå på för ett arbete av ovanstående omfattning och engagemang. Om de nu ens dyker upp.
Det verkar råda någon fantasi om att alla elektriker har hög yrkesstolthet och följer varenda punkt i regelverket och dessutom är skickliga snickare med sinne för estetik.
Se det som ett tips till redaktionen: rigga ett elfel som kräver lite felsökning och snickeriarbete. Anlita fem olika genomsnittliga elektrikerfirmor och utvärdera resultatet.
Då kommer vi få svart på vitt varför folk som har lite koll väljer att hempula.
Det är i vilket fall inte utfört fackmannamässigt. Finns för många brister i installationen. Är det en registrerad firma så anmäl det till ESV, de drar skam över hela yrkeskåren.
Är det oregistrerade multihantverkare så är det polisanmälan som gäller.
Jag hoppas att alla som anlitar någon elfirma kollar dessa på ESV innan arbetet påbörjas
Var det du som "lagade" och tyckte att du utfört ett bra jobb? Och härsknar till då vi klagar?J Jonte Karlsson skrev:Ni som alltid ropar er hesa med saker som "det kan omöjligen vara en elektriker som gjort det där" och "det där måste vara hempulat"...
Jo, det där är exakt den kvalitet man brukar få när man anlitar en elektriker. Ungefär 4000 spänn brukar kalaset gå på för ett arbete av ovanstående omfattning och engagemang. Om de nu ens dyker upp.
Det verkar råda någon fantasi om att alla elektriker har hög yrkesstolthet och följer varenda punkt i regelverket och dessutom är skickliga snickare med sinne för estetik.
Se det som ett tips till redaktionen: rigga ett elfel som kräver lite felsökning och snickeriarbete. Anlita fem olika genomsnittliga elektrikerfirmor och utvärdera resultatet.
Då kommer vi få svart på vitt varför folk som har lite koll väljer att hempula.
Varför skulle en elektriker göra sig besväret med att sätta dit en slangstump mellan dosorna?? Och skala upp kabeln någon cm för mycket??
Jag tror inte att den korta kabelbiten är en ny bit utan det är den gamla kabeln.E elmont skrev:
Å när den gamla kabeln klipptes av (vid/i skadan) och skalades upp å skarvades ihop så blev det lite kort så att kabeländen gled ut ur gamla dosan, syns redan på andra bilden i första inlägget att kabelhöljet har glidit ut ur dosan.
Jag har svårt att se varför en yrkesman skulle slarva om det inte "ger nått", och att sätta dit en slangbit som inte ger nått annat än "besvär"?? om det skulle vara tex snabbare/enklare/billigare mm så kan jag förstå att vissa lockas till slarv.
Skulle kunna tänka mig att det är som Dempa skriver att den som "lagat" inte hade en kabelstump att skarva med han tog den befintliga.
Skulle kunna tänka mig att det är som Dempa skriver att den som "lagat" inte hade en kabelstump att skarva med han tog den befintliga.
Antyder du att snickeriarbeten är något som ligger helt utanför ramen för vad elektriker ska eller bör göra?F foppa skrev:
Nyligen var det en tråd där någon pratade om att borra ett hål i sin egen vägg för att en elektriker skulle kunna använda det för kabeldragning, om elektrikern sen bedömde att det var lämpligt. Men ajabaja, läxade elektrikerna här upp oss med, för allt som på något sätt kanske eventuellt skulle kunna komma att vara en del av en elinstallation i framtiden var totalt förbjudet för ägaren att själv göra. Alla snickeriarbeten är således förbjudna för privatpersoner eller snickerifirmor att genomföra, elektrikern måste göra det själv för att kunna ta ansvar för sin installation. Elektrikernas ord, inte mina. Så ta gärna diskussionen med dem om du anser att snickeriarbeten inte ingår i elektrikerns uppdrag.
Bortsett från det tramset så är det förstås självklart att det ingår en hel del snickerimoment för att genomföra många elrelaterade installationer och reparationer.
Du kan gå på hur mycket du vill, du bevisar bara min poäng, dvs att elektriker tror att alla elektriker är ofelbara experter som alltid lämnar efter sig perfekta arbeten och att det är helt otänkbart att en elektriker, denna superhjälte till hantverkare, skulle kunna lämna efter sig ett halvdant utfört arbete.E elmont skrev:
Verkligheten är den att det är sådär det ofta ser ut när man anlitat en elektriker.
Det finns många registerade elfirmor som inte lämnar efter sig fackmannamässigt utförda arbeten.U Uffe A skrev:
Om man inte kan ta in detta så sitter man på lite för höga hästar och är lite för långt från verkligheten.
Det är jag medveten om.J Jonte Karlsson skrev:
Läser du mitt inlägg fullt ut så ser du att jag skrev att då ska det anmälas till ESV.
Är det en oregistrerad firma ska det polisanmälas
Kan du förklara varför man lägger dit en slang som är helt onödig och bara kostar tid och besvär?J Jonte Karlsson skrev:Du kan gå på hur mycket du vill, du bevisar bara min poäng, dvs att elektriker tror att alla elektriker är ofelbara experter som alltid lämnar efter sig perfekta arbeten och att det är helt otänkbart att en elektriker, denna superhjälte till hantverkare, skulle kunna lämna efter sig ett halvdant utfört arbete.
Verkligheten är den att det är sådär det ofta ser ut när man anlitat en elektriker.
Och ingen påstår att hantverkare är ofelbara men att dom skulle lägga ner mer jobb som dessutom är helt onödigt är lite svårt att förstå. Men du kanske har en förklaring till det?
Min kommentar riktades till dem som säger "det där kan omöjligen vara gjort av en elektriker" när de ser ett slarvigt eljobb. Det är en ganska osympatisk syn att man ser sig själv och sitt eget yrke som det perfekta och det ofelbara, och allt annat och alla andra ser man ner på med kommentarer som "kan inte vara gjort av nån av oss" och "måste vara hempulat" och "jävla hempulare" osv. Att man inte ens kan tänka tanken att det är en elektriker som gjort ett slarvigt jobb.U Uffe A skrev:
Tänk om det fungerade likadant i andra branscher?
"Det där kan omöjligen vara en certifierad taxichaufför på en registrerad taxifirma, han kör ju för fort och använder inte blinkers vid filbyte.".
Då kan jag inte förstå att du valde att citera mitt inläggJ Jonte Karlsson skrev:Min kommentar riktades till dem som säger "det där kan omöjligen vara gjort av en elektriker" när de ser ett slarvigt eljobb. Det är en ganska osympatisk syn att man ser sig själv och sitt eget yrke som det perfekta och det ofelbara, och allt annat och alla andra ser man ner på med kommentarer som "kan inte vara gjort av nån av oss" och "måste vara hempulat" och "jävla hempulare" osv. Att man inte ens kan tänka tanken att det är en elektriker som gjort ett slarvigt jobb.
Tänk om det fungerade likadant i andra branscher?
"Det där kan omöjligen vara en certifierad taxichaufför på en registrerad taxifirma, han kör ju för fort och använder inte blinkers vid filbyte.".
Nej, men till skillnad från dig så drar jag inte automatiskt slutsatsen att det inte kan vara en elektriker som gjort det bara för att det är dåligt gjort.E elmont skrev:
Det finns många skickliga elektriker. Det finns också många elektriker som lämnar efter sig exakt den där typen av lösningar där man undrar hur de tänkte. Bara för att det är dåligt gjort eller inte går att begripa varför man gjort på ett visst sätt så betyder det inte att det omöjligen kan vara gjort av en elektriker.
Redigerat: