Precis så.

Det är bara ett av många små fel...gummikabel skulle inte ha använts öht.

Gummikabeln torkar ut mycket snabbare än Exq. Metall klammer är inte heller att reka till gummikabel.
Någon frågade om dragavlastning när man använder förskruvning, där är inbyggd dragavlasting om man spänner den tillräckligt.

Att gå in med manteln (ett par cm) i dosan är i sig inget "fel". Risken är större att man behöver flytta dosan än att det ska bli platsbrist, ser isåfall större fel med att man gått in på ovansidan med kabeln.

Troligtvis ingen fara om jordfelsbrytare finns men är du orolig kan du alltid be en elfirma göra en tillsyn på fastigheten?
Borde bara ta någon timme.

Tänkte jag skulle rapportera tillbaka vad som har hänt. Utan att gå in på för mycket detaljer så pratade jag med en i styrelsen och det visade sig att det är som många misstänker här, det är hemmapul. Men att personen som gjorde installationen hade försäkrat om att han/hon visste vad han/hon gjorde. Jag påpekade sakerna felen/bristerna som framkom här, och det skulle drivas vidare, får se vad som händer :)

Åter igen, tackar alla som har svarat och gett råd, uppskattas mycket!

• Gilla
AndersOhrt och 3 till
  • Laddar…
J JSten skrev:
han/hon
OT: Tacksam att du inte skrev hen!

Mikael_L
N Ntek skrev:
Vill påstå att det finns ett sådant formellt krav både i föreskrifterna och elinstallationsreglerna. Dels i svävande form där materiel sammanfattningsvis ska väljas så att den klarar de miljöer och påfrestningar som den utsätts för.

Mest detaljerat är elinstallationsreglerna 512.2.1, se även bilagan som den hänvisar till. I bilagan anges tre nivåer på solinstrålning. Är det mer än 500W/m2 så ska skydd mot detta anordnas (dvs alla ytor på vilka solen kan lysa en solig dag). Antingen mekaniskt eller via att materialet är utformat för att klara UV-ljus.

Finns plastklammer som är uv-beständiga. De brukar vara svarta medans ej uv-beständiga är vita.
Bra att du håller med mig om att du skrev lite fel tidigare, men tråkigt att du fortfarande skriver samma fel, dvs:
"Vill påstå att det finns ett sådant formellt krav både i föreskrifterna och elinstallationsreglerna."

Sen utvecklar du det hela mer korrekt.

Men som du själv har utvecklar i senare delen av ditt inlägg, Det finns inget formellt krav på metallklammer, vare sig i föreskrifter eller SS 436 40 00.
Hur många gånger du än skriver det.

• Gilla
elmont
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Exakt så.
Är kabeln klamrad direkt efter den löper ut/in i dosan är den dragavlastad iom detta.

Man kan säkert diskutera i lämpligheten att klamra gummikabel, och om man ens får det.
Gummikabel brukar inte anses höra till den fasta installationen, men ibland sitter den ju dock där den sitter i 50 år, så ...
gammal tråd men högst aktuell för mig. Om man tänker sig scenariot kabel upp från mark till ett eluttag och att kabeln täcks av kabelskyddsplåt. Behöver kabeln då dragavlastas? Den är ju inte klamrad och kabeln går ju fritt mellan kabelskyddsplåt och eluttaget

Nej, kabeln är ju skyddad utifrån, denna korta bit kräver inga klammer pga kabelns egentyngd och närmast en byggnad bör tjälen inte orsaka någon tryck- eller dragpåverkan bara kabeln läggs rakt ned några decimeter eller nåt.

• Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.