I
Hej,

På en gäst toalett i källaren sitter denna brytare ca 75 cm från handfatet. Är det en okay installation eller bör brytare och kabinet vara av högre IP klass?

Vit strömbrytare på vägg bredvid vit kabel i en källaretoalett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ljusbrytare på vägg med synliga kablar ca 75 cm från handfat, diskussion om IP-klassificering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

MVH

Är den mer än 60cm från kranen räcker IP21

• Gilla
Ironside
  • Laddar…
Lämplig vore ett foto där både handfat och brytare framgår på samma foto. Då kan forumsmedlemmarna se helheten. Då skulle det framgå hur brytaren är monterad i förhållande till handfat och vattenkranar.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Regler om avstånd gäller endast duschen, och då 120 cm från duschhuvudet eller 60 cm från badkarskanten. Det finns inga regler för handfat.

Men givetvis ska man se till att det är torrt vid strömbrytaren, vid normal användning av handfatet. Man behöver inte ta hänsyn till att någon medvetet sprutar vatten mot strömbrytaren, om det inte är "normal" användning.

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Det finns som sagt inga absoluta regler om placering i förhållande till handfat eller wc.
Men däremot ”sunt förnuft”. De absoluta avståndsreglerna gäller bara dusch och badkar.
Om det är 75cm till handfatet, så är är det sannolikt godkänt oavsett vilken ”sunt förnuft” nivå man lägger sig på.

Edit, här var något meddelande emellan som raderades av författaren.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Då får jag pudla, den källa jag läste angav 60cm från kran. Men jag gick inte till regelverket.

Det finns en felaktig beskrivning av regelverket på webben hos minst en firma som säljer armaturer för våtrum. Deras zonindelningen blandar in även handfat. Jag vet inte om den är föråldrad, eller egentligen gäller ett annat land.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.