Hej
Veckans misstag… behöver en dörr på 80x180 och hittade en begagnad på 80x175, perfekt!
Insåg snabbt när jag hade lastat in den att det skall vara 80 med karm
Hur får man isär den så jag kan korta ner tvärstyckena, är det bara att banka och se om kilarna lossnar eller skall man värma först?
Går det inte så blir det skrot, kostade som ni säkert har gissat inte en förmögenhet
K
Veckans misstag… behöver en dörr på 80x180 och hittade en begagnad på 80x175, perfekt!
Insåg snabbt när jag hade lastat in den att det skall vara 80 med karm
Hur får man isär den så jag kan korta ner tvärstyckena, är det bara att banka och se om kilarna lossnar eller skall man värma först?
Går det inte så blir det skrot, kostade som ni säkert har gissat inte en förmögenhet
K
Medlem
· Blekinge
· 12 164 inlägg
Innan du gör någonting, har du kollat om gångjärnen och låskistan passar, och har du karmen kvar?
Medlem
· Västernorrland
· 12 006 inlägg
Det är knappast bara att kapa isär och minska på måtten............Krävs ju ett mindre snickeri om det ska göras korrekt. Är nog enklare att leta dörr med karm där det hör ihop.
I praktiken krävs tyvärr en stor bordsfräs med exakt rätt stål för att fräsa fyllningarnas kantprofil och kontraprofilen på ramens tvärgående delar. Att kapa och skarva blir knappast tillräckligt robust.K Krypstocken skrev:
Inte minst kontraprofilen är i princip omöjlig att göra med handverktyg. Handgjorda spegeldörrar är normalt av helfransk typ där ramen inte är profilerad, utan har profilerade lister runt speglarna.
Att fixa ett nytt dörrblad med rätt storlek är den enda rimliga vägen framåt om du inte kan ta upp ett större dörrhål. Annars kan du lika gärna tillverka en ny dörr från scratch.
Klicka här för att svara