Hej

Veckans misstag… behöver en dörr på 80x180 och hittade en begagnad på 80x175, perfekt!
Insåg snabbt när jag hade lastat in den att det skall vara 80 med karm :-)

Hur får man isär den så jag kan korta ner tvärstyckena, är det bara att banka och se om kilarna lossnar eller skall man värma först?

Går det inte så blir det skrot, kostade som ni säkert har gissat inte en förmögenhet:-)

K

• Gammal dörr med rosa och gula paneler, liggande på ett garagegolv bland verktyg och kartonger, med avskavd färg och sliten yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sand down the tenoning points. Old doors and windows were driven in with either wooden dowels or special star-shaped aluminum nails.

Innan du gör någonting, har du kollat om gångjärnen och låskistan passar, och har du karmen kvar?

• Gilla
jawen
  • Laddar…
Är dörrbladet du köpt nu 82 cm bred & behöver bli 72 cm bred?

T Thomas_Blekinge skrev:
Innan du gör någonting, har du kollat om gångjärnen och låskistan passar, och har du karmen kvar?
Hej

Den kom utan karm, det var min tankevurpa.
Tänker jag tar isär den och kapar de horisontella delarna och speglarna 3cm på varje sida och sätter ihop den igen.

K

• Gilla
jawen
  • Laddar…
J jawen skrev:
Är dörrbladet du köpt nu 82 cm bred & behöver bli 72 cm bred?
Hej
Bladet är 80cm och behöver passa inklusive karm i ett hål på 80 cm.

K

Det är knappast bara att kapa isär och minska på måtten............Krävs ju ett mindre snickeri om det ska göras korrekt. Är nog enklare att leta dörr med karm där det hör ihop.

• Gilla
Ingenjören och 5 till
  • Laddar…
Låter fruktansvärt jobbigt och tidsödande att genomföra din idé. Jag hade skaffat en annan dörr i rätt storlek

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Jobbigt , tidsödande...
Jag kallar det roligt och en chans att lära sig nåt nytt!
Kör på, det enda du förlorar är väl spenderad tid.
Byggahus, inte Köpahus 🤓 😀

• Gilla
jawen
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Det är knappast bara att kapa isär och minska på måtten............Krävs ju ett mindre snickeri om det ska göras korrekt. Är nog enklare att leta dörr med karm där det hör ihop.
Snickra kan jag, har dock inte tagit isär en dpegeldörr

C
K Krypstocken skrev:
Snickra kan jag, har dock inte tagit isär en dpegeldörr
I praktiken krävs tyvärr en stor bordsfräs med exakt rätt stål för att fräsa fyllningarnas kantprofil och kontraprofilen på ramens tvärgående delar. Att kapa och skarva blir knappast tillräckligt robust.

Inte minst kontraprofilen är i princip omöjlig att göra med handverktyg. Handgjorda spegeldörrar är normalt av helfransk typ där ramen inte är profilerad, utan har profilerade lister runt speglarna.

Att fixa ett nytt dörrblad med rätt storlek är den enda rimliga vägen framåt om du inte kan ta upp ett större dörrhål. Annars kan du lika gärna tillverka en ny dörr från scratch.

• Gilla
blaupf och 1 till
  • Laddar…
Ta isär dörren och se hur den är gjord. Om den ändå ska bli skrot så har du inget att förlora på att prova ändra den. Virket i "ramen" brukar dessutom vara riktigt bra så synd att slänga även om det inte blir en dörr.

• Gilla
Suvi5700
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.