Har försökt förstå problematiken i med dubbla tätskikt i badrum men förstår egentligen inte hur de uppstår. Läste i nån tråd om att det kan vara problem att kakla mot yttervägg i duschen.

Fråga 1: Dusch mot yttervägg, vilken uppbyggnad ska man ha, vilket är bäst av kakel o matta?

Fråga 2: Är det bättre med dubbla gips i badrum istället för spån+gips?

Kjell G

I regel ska det inte vara några problem att kakla mot en yttervägg...

Men ifall det e i en källare där det saknas isolering så måste man börja kolla på alternativ hur man ska göra...

1: Frågar du mig så säger jag kakel ;)

2: Har du spån + gips så blir det lättare att skruva upp saker i väggarna.

Problemet uppstår när man har två tätskikt med fuktkänsligt material mellan, och det inre tätskiktet är mindre tätt än det yttre. Då kan det komma igenom en viss mängd fukt genom det inre tätskiktet, som sen inte kan ta sig vidare ut, utan fastnar mellan tätskikten. Den här problematiken har föranlett en skärpning av kraven på rollade tätskikt (de man har under kakel), och från juli i sommar gäller de nya reglerna fullt ut. De nya kraven innebär att det inre tätskiktet ska ha ett ånggenomgångsmotstånd på minst en miljon s/m. Väljer man ett tätskikt som uppfyller de nya kraven så ska det inte vara några problem även om man har en plastfolie i väggen. Väljer man matta så har den ett ånggenomgångsmotstånd på nåstans runt tre miljoner s/m, så där blir det inte heller några problem.

Gips+gips har inga fördelar kontra spån/osb/plyfa+gips.

Om du har plastfolie i ytterväggen så bör du ha minst två miljoner s/m på det inre tätskiktet för att vara säker, enligt en rapport från SP (Rapport 2006:46). Se SP - Publikationer

Dietermann rekommenderar i alla fall ett extra lager DSF på yttervägg med plastfolie, vilket bör innebära att man kommer upp i minst 2 miljoner s/m (eftersom enligt Maxit tekniksupport så klarar Dietermann de nya reglerna med ett lager), hur det är med andra tätskikt vet jag inte.

Man kan ju också fundera lite över vad 1.000.000 s/m betyder i realiteten. Är det tiden det tar för en vattenmolekyl att passera en meter? Om skiktet då är 1 mm så tar det ca 15 minuter för vattenmolekylen att passera igenom.

/ Dennis

Problemet med våtbaserade tätskickt är flera.
Som Jon_h beskriver så är ånggenomgångsmotståndet på dessa för lågt det skall vara över 1 miljon s/m men när SP i Borås testat dessa så klarade inget gränsen av alla som testats på den svenska marknaden så hade det bästa ånggenomgångsmotstånd 700 000 s/m och det sämsta 15 000 s/m vilket är mycket lågt. Innan SP testade dessa så stäldes frågan till fabrikanterna vilket ånggenomgångsmotstånd deras produkter klarar, Ingen kunde eller ville uppge några siffror.
Gipsskivor är väldigt känsliga för fukt och möglar väldigt tidigt och när man rollar på vattenbacerade tätskickt så fuktas gipsen upp redan innan tätskicktet hinner torka fukten sugs upp i gipsen.

Ett annat problem är att diffspärren med plast har ett ånggenomgångsmotståndstal på 2 000 000 - 4 000 000 s/m vilket gör att fukt lättare tar sig in i konstruktionen via fuktspärren än vidare ut genom plastfolien.
I en duschvägg med kakel kommer det alltid att vara en väldigt hög fukthalt mot tätskicktet pga att både fix och fog suger vatten.

Anders Jansson på SP har gjort tester och visar upp bilder från pågående skadeutredningar i denna rapport.

http://www.sabo.se/Teknik_Filer/Diffsparrochtatskikt.pdf

Personligen så tror jag det är bättre med gummimenbran som tex Mataki rubbox eller liknande eller minerit VT skivor som redan är fuktspärrade då behöver man endast täta skarvarna.

/Patrik

Nja, DeLu, det är ju inte så att om man ett lager DSF ger 1000 000 s/m så ger två lager 2000 000 s/m. Inte alls. Man får en litn ökning av motståndet om det är tjockare lager, men det blir ingen våldsam skillnad.

Sen vad SP skriver är inga byggregler, BBR, BKR och PER´s branschregler är det som gäller. Fast det är klart att man kan vara strängare på sitt bygge än branschreglerna om man vill det.

Men en sak som jag försökt ta reda på utan framgång är vad meningen är med att ha en diffspärr bakom ett tätskikt. Om tätskiktet här lågt ånggenomgångsmotstånd så blir det problem, och har det högt motstånd så förstår jag inte varför det skulle behövas plast bakom. Någon som vet?

Efter att ha kontaktat Maxit om det här så pratade jag med den återförsäljare som jag köpt mitt material av, och han visade mig en beskrivning på Dietermann DSF som rekommenderade dubbla strykningar av DSF just för att öka på ånggenomgångsmotståndet, eftersom DSF inte bara är en primer map vidhäftning utan även en fuktspärr (enligt återförsäljaren). Att det skulle ge dubbla ånggenomgångsmotståndet är min tolkning, därav "bör" i mitt förra svar. Men du får gärna visa mig motsatsen angående DSF. Själv lyckas jag inte hitta någon info på svenska Maxits hemsida om denna produkt, kan bara referera till vad återförsäljaren visade mig.

Angående SP så är det ju riktigt att det inte är några branchregler. Det är ju bara ren forskning som t.ex. visar vad som händer om man följer dylika regler. Med andra ord; inte ens de nya branchreglerna är tillräckliga enligt SP. Själv skulle jag välja att följa SP's rekommendation...

Tack för tips och förklaringar.

Läste rapporten och den var väl ganska entydig, problem kommer förr eller senare.

Kakel i all ära, estetiskt tilltalande och med stora variationsmöjligheter, men våtrumsmatta verkar vara betydligt säkrare. Erbjuder mindre risk för genomslag av fukt verkar det, så valet faller nog på det, åtminstone i bv.

Kom på en fråga till i sammanhanget: Om jag vill ha plastmatta även på golvet, hur gör jag med betongytan? Flytspackel direkt eller något underlag först, gips?

Kjell G

DeLu skrev:
Men du får gärna visa mig motsatsen angående DSF.
Det jag menade gällde inte bara DSF, det gällde rollade tätskikt i allmänhet. Jag har pratat med en tekniker (Tomas Davidsson) på Schönox som sa just det att efter att man fått på så mycket som är angivet så ökar motståndet bara marginellt med tjockare lager. Han menade att om så vore fallet så skulle det inte alls ha varit så stora problem för tillverkarna att få fram tätskikt som uppfyllde de nya kraven, det hade bara varit att öka angiven mängd tätskikt per kvadratmeter. Han resonemang bekräftades av en kille på Kiilto som jag glömt namnet på.

Edit: Plus att ånggenomgångsmotstånd såvitt jag förstår är en egenskap hos materialet, oavsett tjocklek. Alltså en våtrumsmatta har runt 3,5 miljoner s/m, och två lager matta har detsamma. Även om i praktiken kan det bli mindre än materialets egentliga motstånd om det blir för tunt tydligen.

Kjell_G skrev:
Kom på en fråga till i sammanhanget: Om jag vill ha plastmatta även på golvet, hur gör jag med betongytan? Flytspackel direkt eller något underlag först, gips?
Jepp, flytspackel direkt. Finns ingen anledning att lägga gips.

K
DeLu skrev:
Men du får gärna visa mig motsatsen angående DSF. Själv lyckas jag inte hitta någon info på svenska Maxits hemsida om denna produkt, kan bara referera till vad återförsäljaren visade mig.
http://www.maxit.se/media/22/pdf/fastofog/monteringsanv_deitermann.pdf

Står under rubriken: Underlag.

Står även under första "bildrutan"

jon_h: Enligt beskrivningen för DSF så ska man lägga på ett extra lager på yttervägg med plastfolie. Någon mening måste det ju vara att göra så, kan inte tänka mig att det skulle vara enbart för att sälja mer. Enligt återförsäljaren så ska man inte heller jämföra DSF med andra märken's primer (och inte Dietermann's gamla system, heller). Men jag ska kolla med honom igen...

ktm250: Du hittade det, tackar... Jag sökte bl.a. på DSF i sökfunktionen på förstasidan, men fick ingen träff.

K
DeLu skrev:
Någon mening måste det ju vara att göra så, kan inte tänka mig att det skulle vara enbart för att sälja mer. Enligt återförsäljaren så ska man inte heller jämföra DSF med andra märken's primer (och inte Dietermann's gamla system, heller). Men jag ska kolla med honom igen...
Anledningen till att man rollar 2 ggr med DSF samt använder tätbanden är för att klara de nya kraven.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.