M Mikael Jacob Edström skrev:
Jo och jag måste ju kunna bevisa det i rätten.
Dimensionen räcker. Får ha 2*4" åtminstone om man ska gå på det.

Hur kunde du hitta den firman? Billig?

optimum
Byggmax gjorde om sin hemsida för ca 1 år sedan.
På den gamla hemsidan fanns klassning typ C14 och C24 för tryckimpregnerade reglar.
På nya sidan har man tagit bort detta.
Jag vet om detta då jag för 1 år sedan ritade på ny altan och jämförde priser mellan Byggmax och några andra ställen.
Går man in på t.ex. Beijers, Hornbach eller Bauhaus sidor så står det klart och tydligt vilken klass det gäller.
Men inte på Byggmax och då får man se på virket direkt på plats när man köper det.

Min teori är att man oftast har klassat virke typ C24 på större reglar men det kan variera från gång till gång då man köper in tryckimpregnerat med prispress.
Alltså ena gången kan man köpa reglar som är C24 klassade och nästa gång är de bra C14 av samma dimension.
Därför har man inte detta på hemsidan och har då större frihet att sälja av olika kvaliteter.

Allt tryckt virke jag köpt från Åkersberga och Täby i år har varit C-klassat.
Har köpt flera dimensioner av både reglar och stolpar till +200 m2 altan.

optimum
I Ironcastle skrev:
Allt tryckt virke jag köpt från Åkersberga och Täby i år har varit C-klassat.
Har köpt flera dimensioner av både reglar och stolpar till +200 m2 altan.
Ja men C14 eller C24 ?

Är skillnad på det hållfasthetsmässigt.

M Mikael Jacob Edström skrev:
Gamla trädgårdplattor, stående reglar och trall 28x120. Bärlinor är lite blandat men 45x120 och 45x95 vanligast. Spännvidd upp till 4.1 meter.
45x120 och 45x95 bärlinor är galet klent med den spännvidden. Finns spännvidstabeller på svenskt trä. Googla.

optimum
Hur svårt kan det vara att hålla sig till ämnet?

Här diskuterar vi om Byggmax tryckimpregnerade reglar är konstruktionsklassade.

• Gilla
Monteras
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Hur svårt kan det vara att hålla sig till ämnet?

Här diskuterar vi om Byggmax tryckimpregnerade reglar är konstruktionsklassade.
Men det är ju färdigdiskuterat, vad finns det att tillägga?

optimum
P Putte 9497 skrev:
Men det är ju färdigdiskuterat, vad finns det att tillägga?
Skapa en ny tråd då eller välj någon av 1000 trådar om konstruktioner av tryckimpregnerat. Den här gäller väl fortfarande Byggmax virke, eller?

• Gilla
Zalle
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Skapa en ny tråd då eller välj någon av 1000 trådar om konstruktioner av tryckimpregnerat. Den här gäller väl fortfarande Byggmax virke, eller?
Har du vaknat på fel sida idag? Läs först igenom vad mitt svar handlar om

optimum
P Putte 9497 skrev:
Har du vaknat på fel sida idag? Läs först igenom vad mitt svar handlar om
Ditt svar borde ligga i tråden TS skapade om sin felbyggda altan. Även TS borde undvika att skita ned denna tråden utan fortsätta i sin andra tråd med diskussion om sin nya altan byggd av någon som borde göra något annat.

Här är tråden ni borde diskutera den altanens dimensionering.
https://www.byggahus.se/forum/threa...nering-av-icke-fackmaessigt-traedaeck.356596/

Och vänligen, håll inne med påhopp om jag vaknat på fel sida. Jag mår kanonbra och vaknade för några timmar sedan för att gå ut med hunden. Därefter lite frukost och sedan in på forumet här som är en bra start på dagen.

Just denna tråd är intressant då Byggmax av någon anledning slutat ange klass på tryckimpregnerat virke.
Varför kan man alltid undra.
Jo jag handlar en del på Byggmax men kollar noga vad jag köper.

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Jag arbetar som virkessäljare på sågverk, har arbetat inom bygghandel också.

När det kommer till c14 och c24, så är det kunden (i detta fall byggmax) som bestämmer om den vill beställa C14 eller C24. Dimensionen har ingen betydelse alls, du kan köpa c24 i 45x70 och du kan köpa c14 i 45x220 och vice versa. Det som det handlar om helt enkelt är att c14 är billigare än c24.

c14 och c24 har inga krav på utseende. C24 maskinsorteras vanligtvis och då mäter den densitet och kvist. C14 brukar man kalla reglar som helt enkelt är stående väggreglar och skall aldrig användas i bärande konstruktion.

läste att någon nämnde g4-2 som klassning, det är en klassning som bygghandlarna använder men inga sågverk använder det.
Sågverken använder O/S ,V, VI och VI och det är utseende sortering vilket inte är detsamma som hållfasthetslärorna.

Byggmax köper ofta billigt virke från sågverk som södra och södra är inte kända för kvalité, dom säljer billigt och virket ser ofta ut som skit. Men är det stämplat c24 så är det c24 för statens provningsanstalt har hårda kontroller på konstruktionsvirke. Även om de kan vara vankant och fula o torra kvistar.

• Gilla
Monteras och 9 till
  • Laddar…
L ladhasse skrev:
Jag arbetar som virkessäljare på sågverk, har arbetat inom bygghandel också.

När det kommer till c14 och c24, så är det kunden (i detta fall byggmax) som bestämmer om den vill beställa C14 eller C24. Dimensionen har ingen betydelse alls, du kan köpa c24 i 45x70 och du kan köpa c14 i 45x220 och vice versa. Det som det handlar om helt enkelt är att c14 är billigare än c24.

c14 och c24 har inga krav på utseende. C24 maskinsorteras vanligtvis och då mäter den densitet och kvist. C14 brukar man kalla reglar som helt enkelt är stående väggreglar och skall aldrig användas i bärande konstruktion.

läste att någon nämnde g4-2 som klassning, det är en klassning som bygghandlarna använder men inga sågverk använder det.
Sågverken använder O/S ,V, VI och VI och det är utseende sortering vilket inte är detsamma som hållfasthetslärorna.

Byggmax köper ofta billigt virke från sågverk som södra och södra är inte kända för kvalité, dom säljer billigt och virket ser ofta ut som skit. Men är det stämplat c24 så är det c24 för statens provningsanstalt har hårda kontroller på konstruktionsvirke. Även om de kan vara vankant och fula o torra kvistar.
Eh... Statens provningsanstalt verkar inte finnas längre. Även om ditt påstående om klassning är korrekt, kan man börja undra om något i påståendet inte stämmer. Se 2007 och 2017 i länken: https://www.sp.se/sv/about/historia/Sidor/default.aspx

Konsum, Vägverket och Posten finns inte heller längre. Likförbannat fortsätter folk att använda dom namnen.

• Gilla
tompaah7503 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.