8 947 läst ·
7 svar
9k läst
7 svar
Är brytare från THPG bra eller kassa?
Vi renoverar ett hus från 1920-talet och funderar på att sätta in strömbrytare och eluttag av gammal stil från det tyska märket THPG. Vår elektriker åvråder dock och säger att hans erfarenhet är att materialet är dåligt, att dessa lätt spricker, att anslutningarna för kablarna är dåliga mm. Vad säger ni som har erfarenhet av THPG? Lika bra som alla andra varianter eller ska vi lyssna på elektrikern?
Gör en sökning på forumet, frågan har varit uppe flera gånger, senast härom veckan. Meningarna verkar till synes vara delade. Samtidigt är t.ex. porslin ett bra material men som kräver viss försiktighet och handlag som dagens elektriker ofta inte behärskar, har jag märkt. Dvs. att porslin spricker beror inte på dålig kvalitet utan det är en egenskap hos materialet som man måste hantera helt enkelt.
Jag är en av dem som instämmer med elektrikern. De spricker om du skruvar någon milimeter för mycket, anslutningarna är krångligare att få till bra och allmänt mycket mer irriterande att jobba med och pilligare att få ett bra resultat.S Snickarflickan skrev:Vi renoverar ett hus från 1920-talet och funderar på att sätta in strömbrytare och eluttag av gammal stil från det tyska märket THPG. Vår elektriker åvråder dock och säger att hans erfarenhet är att materialet är dåligt, att dessa lätt spricker, att anslutningarna för kablarna är dåliga mm. Vad säger ni som har erfarenhet av THPG? Lika bra som alla andra varianter eller ska vi lyssna på elektrikern?
Ok jag tror jag börjar förstå. De är inte bara gammaldags till utseendet utan de är också gjorda av ett gammaldags material som är bräckligare. Och som inte gulnar vilket är en av anledningarna till varför jag vill ha dem. Men om jag låter elektrikern pilla dit själva kablarna så att de hamnar rätt, så tänker jag att jag själv kan skruva dit alla plastdelar. Jag är kanska känslig på handen har inte bråttom.
Det blir nog inte porslin utan vit duroplast!
Mina fjällvita ELKO brytare har inte gulnat på över 30 år, däremot är dom lika gamla europavita brytarna lite gulaktiga men det var dom redan som nya. Så köp kvalitet så håller dom färgen
.
Jag tror att många som ser europavita prylar tror att dom har gulnat med tiden, men dom var även som nya lite "gulaktiga".
Jag tror att många som ser europavita prylar tror att dom har gulnat med tiden, men dom var även som nya lite "gulaktiga".
Har ett antal THPG brytare och uttag sedan ca 10 år. Lite krångligare att montera än moderna men mycket bra kvalitet.
Duroplast är inte flexibelt och känsligt för tryck men annars väldigt hållbart. Duroplast och bakelit lirar inte ihop med skruvdragare, krävs känsla för att inte dra för hårt.
Duroplast är inte flexibelt och känsligt för tryck men annars väldigt hållbart. Duroplast och bakelit lirar inte ihop med skruvdragare, krävs känsla för att inte dra för hårt.
Klicka här för att svara