247 läst ·
2 svar
247 läst
2 svar
Avsyrningsfilter skapar till och frånslag i brytare
Hej!
Är rätt nyinflyttad i ett hus där förra ägaren byggt ett litet system. Förra ägaren säger att han inte använt avsyrningsfiltret, trots att det är relativt nytt, och jag börjar förstå varför.
Jag har en jetpump som går till ett avsyrningsfilter och sedan till hydrofor. Om jag bypassar filtret så går allt som en dans, men om jag skickar vattnet genom filtret så börjar tryckströmbrytaren slå till och från väldigt hastigt.
Det känns som att flödet från pumpen är starkare än vad filtret klarar av, så den täpper till inuti då allt rör på sig.
Pumpen är en Beulco Jet 102 T som kan leverera 70l/min om jag minns rätt och filtret är ett Filtrena AG10 (tror det är samma som AM-1054) som har, enligt tillverkare, "pumpkapacitet 25l/min".
Min tanke om problemet kanske är helt fel, då jag är rätt okunnig om VA.
Vad tänker ni? Hur löser jag detta? Hade gärna använt filtret om det går!
Tack!
Är rätt nyinflyttad i ett hus där förra ägaren byggt ett litet system. Förra ägaren säger att han inte använt avsyrningsfiltret, trots att det är relativt nytt, och jag börjar förstå varför.
Jag har en jetpump som går till ett avsyrningsfilter och sedan till hydrofor. Om jag bypassar filtret så går allt som en dans, men om jag skickar vattnet genom filtret så börjar tryckströmbrytaren slå till och från väldigt hastigt.
Det känns som att flödet från pumpen är starkare än vad filtret klarar av, så den täpper till inuti då allt rör på sig.
Pumpen är en Beulco Jet 102 T som kan leverera 70l/min om jag minns rätt och filtret är ett Filtrena AG10 (tror det är samma som AM-1054) som har, enligt tillverkare, "pumpkapacitet 25l/min".
Min tanke om problemet kanske är helt fel, då jag är rätt okunnig om VA.
Vad tänker ni? Hur löser jag detta? Hade gärna använt filtret om det går!
Tack!
Redigerat:
Det första att kolla om vattenpumpen snabbt slår på och av är om du har någon luft kvar i din hydrofor (och det är hydrofor och inte en hydropress ??) - med andra ord skall du kunna se en vattenyta i vattenståndsröret på hydroforen när kranarna uppe och nere är öppnade för vattenståndsrören - ser du bara vatten och ingen luft så är det väldigt lite luft kvar i hydroforen och det förklarar varför det slår på och av i tät takt när man börja ta ut vatten (eller backspolning på filter aktiveras)
Det fins många trådar i BH i hur man fyller på hydrofor på olika sätt - skrivna bara det här året.
Det fins många trådar i BH i hur man fyller på hydrofor på olika sätt - skrivna bara det här året.
Det var det första jag kollade och fyllde även på lite luft då vattnet stod lite väl högt i röret!X xxargs skrev:
Tillslaget är ca 2.2 bar och frånslag ca 3.9 bar - men det är när hydroforen visar ca 3.5 bar under påfyllnad som det börjar smattra i tryckströmbrytaren, och som sagt endast när avsyrningsfiltret före hydroforen är i bruk.
Klicka här för att svara