prototypen skrev:
Sedan skrev jacobwod i ett tidigt inlägg att det frös och blev bekymmer, det är väl inte så att brinevätskan fryser?
Att vattnet i borrhålet fryser är ju inte bra men ställer det till med problem? Som jag skrev tidigare, det finns mycket energi att hämta i själva frysningen.

Protte
Ja, Protte, mina funderingar gick i samma banor, du hann före. Vilken inblandning av frysskydd är det i brinen. Kanske idé att kolla.
Bör väl hålla minst -10 gr eller?

Eller är kanske slangen ytligt förlagd mellan borran och in till huset? När brinet inte cirkulerar kan det kanske frysa vid kalla dagar, men å andra sidan då går väl också värmepumpen hela tiden, och cirkulerande vätska fryser ju knappast...

Redigerat:
roland53 skrev:
Vad är det som läcker?
Osäker på terminologin här, men skulle säga brine. På ett av rören som går ner till berget sitter en plastbehållare med tryckmätare och kulventil. Behållaren ska vara 2/3 fylld enligt manualen. Jag fyller upp till den nivån och efter ca 4-5 veckor är nivån i behållaren nere i botten igen.

Samtidigt läcker/kondenserar mycket inne i pumpen, på de kalla rören vid cirkulationspumpen. Där står faktiskt en liten burk som samlar upp det vattnet. Blir cirka 0,5 liter varannan vecka. Känns som mycket för att vara enbart kondens.

Slutligen, nån oljig vätska från ett smalare rör, också inne i pumpen. Minimalt läckage där, men några droppar olja kommer då och då.

Det roland53 skriver om fläkt är också en god tanke, inte minst i källaren och tvättstugan. Idag finns sådana vanliga ventiler med plastkåpa som kan skruvas av/på. Kanske finns fläktar som passar precis till dessa ventlier? (Lite off topic som Lolight säger, då huvudproblemet är värmeproduktion. Men mycket god tanke så tack för tipset!)

prototypen: Att det fryser ställer till med problem tror jag. Min gissning är att slangen kläms och flödet i den begränsas kraftigt/stannar upp. Trycket i brinesystemet ökar till kraftigt övertryck (fick släppa ut lite genom kulventilen i vintras). Har detta försummats av förra ägare kan det ha lett till att sprickor uppstått någonstans i systemet och vara anledningen till diverser läckor idag.

jacobwod skrev:
Osäker på terminologin här, men skulle säga brine. På ett av rören som går ner till berget sitter en plastbehållare med tryckmätare och kulventil. Behållaren ska vara 2/3 fylld enligt manualen. Jag fyller upp till den nivån och efter ca 4-5 veckor är nivån i behållaren nere i botten igen.

Samtidigt läcker/kondenserar mycket inne i pumpen, på de kalla rören vid cirkulationspumpen. Där står faktiskt en liten burk som samlar upp det vattnet. Blir cirka 0,5 liter varannan vecka. Känns som mycket för att vara enbart kondens.

Slutligen, nån oljig vätska från ett smalare rör, också inne i pumpen. Minimalt läckage där, men några droppar olja kommer då och då.

Det roland53 skriver om fläkt är också en god tanke, inte minst i källaren och tvättstugan. Idag finns sådana vanliga ventiler med plastkåpa som kan skruvas av/på. Kanske finns fläktar som passar precis till dessa ventlier? (Lite off topic som Lolight säger, då huvudproblemet är värmeproduktion. Men mycket god tanke så tack för tipset!)

prototypen: Att det fryser ställer till med problem tror jag. Min gissning är att slangen kläms och flödet i den begränsas kraftigt/stannar upp. Trycket i brinesystemet ökar till kraftigt övertryck (fick släppa ut lite genom kulventilen i vintras). Har detta försummats av förra ägare kan det ha lett till att sprickor uppstått någonstans i systemet och vara anledningen till diverser läckor idag.
Att det finns oljedroppar är ett tecken på attdet finns en liten freonläcka. Freonet drar nämligen med sig lite olja från kompressorn.

Även om slangen ner i borran har frusit så bör den tåla det om det är typ PEM slang.

Att du får kondens på brinesidan när detta rör befinner sig inne i uppvärmt utrymme är inget konstigt. Då är det isolering som krävs, typ isoprene, tror jag det heter. Svart brukar den vara. För kylrör och liknande. Denna måste klistras så att ingen varm luft kommer åt de kalla rören.

När det gäller fläkt och FLM aggregatet, så är det en central fläkt som sitter i aggregatet som användes.
Alltså inte olika fläktar i olika utrymme. Man får dra ventrör från de utrymme som ska ventileras, typiskt brukar det vara från kök,badrum och tvättstuga.
Inluften skall då komma in i rum som tex sovrum, vardagsrum som då får den "friska luften".
Detta är inte enligt min mening helt off-topic eftersom tanken med värmeåtervinningen i frånluften är att värmen går ner i borran.
Detta avlastar då borran, allra helst när man har en underdimensionerad borra, kan detta göra skillnaden på en fungerande och icke fungerande borra utan andra åtgärder.
Dvs den uppvärmda luft som du normalt ventilerar ut ur huset till kråkorna går ner i borran för "återanvändning".
När du då har högre temp i borran så kommer brinet in till kompressorn att vara något högre och detta är gynnsamt för både kompressorns verkningsgrad och gångtid.

Redigerat:
  • Gilla
qnx
  • Laddar…
jacobwod skrev:
Om mina nuvarande 22 radiatorer ersätts med 25 oljefylda som går på el bör huset vara varmt som nu (kanske ännu varmare, osäker på effekten på nuvarande). Billiga sådan hittas under 1000-lappen, men om jag räknar med att "lyxa till det" och köper 25*1.000 så är jag uppe på 25.000 kr i inköpskostnad. Hur mycket värre kan min elförbrukning bli? Säg att den blir dubbelt så hög, från 15.000 kWh till 30.000 kWh. Alltså ca 15.000 kr mer per år för el. Hur lång tid tar det då innan jag kommer upp i de 150.000 kr som bergvärmen hade kostat? (150-25)/15=8,33 år får jag det till. Och nu är ju livslängden på bergvärme förhoppningsvis längre än 8 år, vilket gör att det i det här fallet lönar sig. (Samt att jag inte tagit hänsyn till hur jag värmer upp vatten i övrigt, vilket också behövs.)
Det som du borde jämföra med är att du ersätter dina 22 radiatorer med kanske 10 st oljefyllda och kompletterar med en luft/luft. Då kan du komma ner i ungefär samma investeringskostnad (25000kr) utan att elförbrukningen blir alltför orimlig. Fast det beror ju på om planlösningen tillåter (tillräckligt öppen) att du tar bort en massa radiatorer.

Finndjävel skrev:
Det som du borde jämföra med är att du ersätter dina 22 radiatorer med kanske 10 st oljefyllda och kompletterar med en luft/luft. Då kan du komma ner i ungefär samma investeringskostnad (25000kr) utan att elförbrukningen blir alltför orimlig. Fast det beror ju på om planlösningen tillåter (tillräckligt öppen) att du tar bort en massa radiatorer.
Att man vill sätta in en luft/luft VP som komplementvärme, kan jag till viss del förstå, speciellt i de hus som har direktverkande el.
Det är ju t.om så att en del del husägare som haft direktverkande el har i efterhand installerat vattenburet värmesystem när dom upptäckt nackdelarna med direktverkande.
Men att demontera ett fungerande, flexibelt, vattenburet värmesystem till ett oflexibelt direktverkande elelement kan jag inte se vitsen med.
Hur tänker du nu?
Ett vattenburet system kan användas till olika framtida och nuvarande värmesystem, pellets,olja,ved,solvärme, värmepumpar (vatten),fjärrvärme osv.

L
roland53 skrev:
Ja, Protte, mina funderingar gick i samma banor, du hann före. Vilken inblandning av frysskydd är det i brinen. Kanske idé att kolla.
Bör väl hålla minst -10 gr eller?

Eller är kanske slangen ytligt förlagd mellan borran och in till huset? När brinet inte cirkulerar kan det kanske frysa vid kalla dagar, men å andra sidan då går väl också värmepumpen hela tiden, och cirkulerande vätska fryser ju knappast...
Först så ska man veta, att du förlorar i effektivitet, desto kallare kylsidan är. Inte gigantiskt mycket. Men en hel del. Brine är blandad för att klara temperaturer ner till -10 grader. Orsaken till att man inte behöver mer, är att inget system är tänkt att fungera med kallare. Pumpen i värmepumpen stänger av sig om det är kallare än -8 grader på min Nibe. Går säkert att köra kallare, men helt klart är att hålet är totalt för litet till den pumpen TS har.
Gör om gör rätt.

L
Finndjävel skrev:
Värmesystem och ekonomi i dessa har det pratats om i åratal, på forum. Med experter och amatörer. Men sammanfattningsvis så brukar de flesta komma fram till att lösningen som både är bäst, samt mest ekonomisk. Är likartad vid samma förutsättningar. Och vad då dessa?
Om du bor i ett radhus, då är Luft/luft eller Luft/vatten -> Ventilationssystem.
Om du har villa med källare eller bara lite större villa. Då är Bergvärme bäst.
Så varför prata om direkt el, eller andra system när TS redan har ett system. Som visserligen aldrig har varit installerat eller konstruerat på rätt sätt. Men att laga något är alltid billigare än att fundera på nya lösningar som ändå inte blir bättre. Det finns redan värmepump, det finns vattenburen värme, och det finns borrhål. Utnyttja de grejor som redan finns och är ok. Komplettera med det som är trasigt, så ska du se att du både får komfort och ekonomi.

• Gilla
qnx
  • Laddar…
prototypen skrev:
Sedan skrev jacobwod i ett tidigt inlägg att det frös och blev bekymmer, det är väl inte så att brinevätskan fryser?
Att vattnet i borrhålet fryser är ju inte bra men ställer det till med problem? Som jag skrev tidigare, det finns mycket energi att hämta i själva frysningen.

Protte
Hur menar du?

Det som är viktigt att ta i beaktande är att man inte bara pratar om kronor, utgifter och besparingar när man väljer uppvärmning.
Exempelvis är pellets en ganska kostnadseffektiv lösning, men man bör även beakta andra faktorer såsom logistik/förvaring av pelletsen, ett stort behov av underhåll och en jämfört med andra lösningar stor risk för driftstopp.
Mitt hus hade en bra och modern pelletspanna när jag flyttade in för ett år sedan, men redan efter en vinter hade jag fått nog, och har därför precis installerat bergvärme. Rent ekonomiskt går kalkylen förvisso ihop på lång sikt, men beslutet grundar sig främst i bättre komfort och livskvallité då jag kan stryka oro för uppvärmning från listan över vardagsbekymmer.

• Gilla
byggarätt och 1 till
  • Laddar…
Har inte läst hela tråden men kan hemförsäkringen täcka det faktum att hålet fryser?

pelpet skrev:
Har inte läst hela tråden men kan hemförsäkringen täcka det faktum att hålet fryser?
Har faktiskt inte tänkt på det. Någon som vågar gissa?

pelpet skrev:
Vore väldigt konstig om den gjorde det.
Det är ju inte ett fel som uppstått plötsligt.

Fokus borde ju vara på att se om det går att lösa det som är fel med befintlig installation.

1.Hålet fryser

2.Gamla pumpen läcker

3.Diverse störningar som ger jobb

1 Att hålet fryser går att stötta med frånluftsventilation där värmda skämda luften kan värma retur brinert...solvärme kan också installeras för att stötta. men det verkar ju bäst att borra ett djupare korrekt fungerande hål.
Att borrhålet fryser kan också bero på att hålet är torrt och värmeövergången då blir sämre..kolla med en som kan se om du kan vattenfylla hålet och om inte går för mycket vatten så kan det öka effekten något?

2 Är pumpen verkligen så slut som det låter för om det är en kolvkompressor som läcker olja så då bör den bytas ut...det finns pumpar som använder solvärme och borrhål eviheat....kolla deras lösning

3 De störningar som du behöver hantera är kostsamma och värda att betala för att slippa...skaffa dig mätvärden för de problem du upplever så att du kan börja åtgärda samt undviker i nästa anläggning.

Ekonomer som dimensionerade tidiga vp snålade på borrdjup och det är oftast de sista metrarna som ger mest effekt

Ett torrt borrhål kan inte frysa och lämnar väldigt lite energi. Vad är egentligen problemet att borran är kall. Är brine trycksatt så inte slangarna klämms ihop så lätt vid frysning i borran vilket säkert inte är ovanligt i en äldre anläggning med kort borra.

roland53 skrev:
4. Fundera på möjligheten att konvertera till mekanisk frånluft och då montera en värmeväxlare som återvinner värmen som återförs ner i borrslingan. Denna värmeåterföring pågår då hela året och borran fungerar då som ett värmemagasin med fördelaktigare temperaturer under värmesäsongen.
Jag vill påstå att det inte gör någon som helst skillnad att återladda borrhålet. Solinstrålningen är i runda slängar 1000 kWh/år och kvm, Solen tillför således 10-multiplar mer energi bara på en liten villatomt jämfört med vad man kan återföra från frånluften. Har man dessutom ett bra borrhål med vattenrörelser (vilket TS inte verkar ha) så försvinner energin direkt.

Däremot kan det som sagt ibland vara en god ide att använda frånluften för att avlasta borrhålet i installationer med underdimensionerat borrhål.

• Gilla
byggarätt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.