21 472 läst ·
145 svar
21k läst
145 svar
Är bergvärme ekonomiskt försvarbart i mitt fall?
mexitegel, larsbj: Jag skrev (i inlägg #36) att det är självdrag, förutom en fläkt i badrummet. 
Fler offerter är på ingång.Tycker de priser ni redovisar är avsevärt lägre.
Kamin är absolut en tilläggskälla som vi överväger. Tänkte vara så kontroversiella och sätta den i allrummet i källaren. Vi har öppet trapphus, och tanken är då att värmen från kaminen sprids fint upp i huset. Samt att vi kanske lyckas koppla till skorstenen, tydligen viktigt vid självventilation att hålla den varm.
Kamin är absolut en tilläggskälla som vi överväger. Tänkte vara så kontroversiella och sätta den i allrummet i källaren. Vi har öppet trapphus, och tanken är då att värmen från kaminen sprids fint upp i huset. Samt att vi kanske lyckas koppla till skorstenen, tydligen viktigt vid självventilation att hålla den varm.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Att göra om till frånluftsystem är i de flesta hus ganska enkelt och du skulle då kunna använda luften till att värma brinevätskan. så att borrhålet du har räcker till.jacobwod skrev:mexitegel, larsbj: Jag skrev (i inlägg #36) att det är självdrag, förutom en fläkt i badrummet.
Intressant. Är det något man kan passa på att fråga dem som installerar bergvärmen? Eller är det vanliga VVS som utför denna typer av installationer?larsbj skrev:
Sorry, missade det
. Men om du ska konvertera till mekanisk frånluft så är det väl troligen mindre ekonomiskt fördelaktigt. Men du vinner ju förstås att du får bättre ventilation 
https://luftmiljobutiken.se/varmepumpar/bergvarme/daikin-bergvarme/Avemo skrev:Det där är ett reklamblad. Nu har jag visserligen tittat snabbt, men jag kan inte se att det står i det att man klarar sig med ett mindre borrhål. Det som de skriver om är fördelarna med att köra kompressorn på lägre varvtal i stället för att köra den i intervaller på fullvarv. Det ger en jämn temperatur på brinen vilket höjer pumpens COP, men medeltemperaturen över on off-pumpens driftcykel är densamma.
Om det är problem med att det fryser i hålet idag och värmepumpen dessutom kör en del elpatron så räcker inte hålet till husets värmebehov. Det kan man inte trolla bort med en inverter. Man kan ta mindre värme ur hålet (=mindre värmepump och mer elpatron). Eller så kan man borra ett till hål.
"Ett vanligt dilemma vid utbyte av en äldre bergvärmepump är att nyare modeller har högre verkningsgrad och kräver då djupare eller ett till borrhål. Andra leverantörer löser ofta det med att installera en mindre modell som ger samma förbrukning som den gamla anläggningen. Nackdelen är att man då går miste om den stora extra besparing som en effektivare anläggning ger vid en uppgradering.
Daikins inverter-teknik gör att anläggningen arbetar på dellast och inte kyler borrhålet mer än nödvändigt.
Med Daikin bergvärme är det ingen risk att borrhålet blir för kallt. Styrsystemet övervakar temperaturen och reducerar effekten vid behov."
Detta har diskuterats grundligt på värmepumpsforum.
Pris från 58500. Daikin har återförsäljare i Halland. Annars är Nibe 1255 ett fullgott alternativ för ungefär samma pris. Finns andra fabrikat som IVT, Thermia och CTC. Kolla på prisjakt.se. Installation ska inte behöva kosta 20000 efter ROT, leta vidare.
On off-pumparna finns bara i några fasta effektsteg. Är den inverterstyrd kan den lägga sig på precis vad hålet tål, så kanske minskar mängden elpatron en aning även i detta fall. Vad jag menar är att det finns många möjligheter att minska förbrukningen och skapa ett bättre system än det är i dagsläget. Men det är inte säkert att det är det mest ekonomiska. Om det blir en markant lägre kostnad att skaffa en enklare pump som får köra mer elpatron är det inte omöjligt att det är en mer ekonomisk lösning på sikt. Lägre engångskostnad mot högre driftkostnad.Jehu skrev:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Men det finns mycket energi att hämta i frysprocessen, det är 80 ggr mer energi att gå från +0 till -0 än från +1 till +0.
Protte
Protte
Köra 2 pumpar i serie är inget jag vet nått om men vad tyder på att ditt hål är underdimensionerat ? Hur mycket elspets gör du av med på 1 år ? En frånluft återvinning ger en del värme till brine men är ofta så dyr så det närmar sig kostnaden för en till borra och är en bit jordvärme ett bra komplement. Jag kör med frånlufts återvinning främst för att vi hade dålig vent men det ger en del till brine också ca 1,5-2 grader och det på en borra som inte är underdimensionerad en klenare borra värms antagligen lite mera.Lime113 skrev:
Skippa knasiga alternativa lösningar. Om du vill komma undan att borra: Utnyttja det hål du har, installera en mindre BV pump som är dimensionerat efter hålet. Du får väl köra med mer el som extra tillskott om det skulle behövas.
.
.
Redigerat: