21 472 läst ·
145 svar
21k läst
145 svar
Är bergvärme ekonomiskt försvarbart i mitt fall?
Såhär hade jag gjort;
1. Installerat en värmebaron elpatron för back-up om gammal (eller ny) krånglar vid något tillfälle.
- använda denna elpatron som spets när inte värmepumpen räcker till.
2. Byta bergvärme kompressor till ny med effekt som borrhålet klarar.
- det blir ju inte varmare i huset bara för att man har stor kompressor, värmen finns i borrhålet och kan inte överutnyttjas. Men att utnyttja den investering som befintligt hål innebär kan man göra i kanske 100 år om man inte tar ut för mycket värme.
3. Fundera på möjligheten att i tillägg att gräva ner en jordvärmeslinga, som tidigare föreslagits i tråden. Beroende på marktillgång mm. Ett billigt sätt att avlasta och komplettera ett underdimensionerat borrhål.
Naturligtvis så kanske det bästa är att borra ytterligare ett hål, men som TS noterat är det ett dyrt alternativ.
4. Fundera på möjligheten att konvertera till mekanisk frånluft och då montera en värmeväxlare som återvinner värmen som återförs ner i borrslingan. Denna värmeåterföring pågår då hela året och borran fungerar då som ett värmemagasin med fördelaktigare temperaturer under värmesäsongen.
- jag gjorde detta i min jordvärmeslinga då jag upptäckte att min tomt inte skulle räcka till för beräknad behov. Har fungerat kanon nu i 7 värmesäsongen utan en enda kWh i extra eltillsats.
ATT TS överhuvudtaget nämnde möjligheten att byta ut ett vattenburet värmesystem mot direktverkande elelement utgår jag från att det var ett skämt bara för att få igång debatten. Det sämsta alternativet som finns på kartan. :wow:
1. Installerat en värmebaron elpatron för back-up om gammal (eller ny) krånglar vid något tillfälle.
2. Byta bergvärme kompressor till ny med effekt som borrhålet klarar.
- det blir ju inte varmare i huset bara för att man har stor kompressor, värmen finns i borrhålet och kan inte överutnyttjas. Men att utnyttja den investering som befintligt hål innebär kan man göra i kanske 100 år om man inte tar ut för mycket värme.
3. Fundera på möjligheten att i tillägg att gräva ner en jordvärmeslinga, som tidigare föreslagits i tråden. Beroende på marktillgång mm. Ett billigt sätt att avlasta och komplettera ett underdimensionerat borrhål.
Naturligtvis så kanske det bästa är att borra ytterligare ett hål, men som TS noterat är det ett dyrt alternativ.
4. Fundera på möjligheten att konvertera till mekanisk frånluft och då montera en värmeväxlare som återvinner värmen som återförs ner i borrslingan. Denna värmeåterföring pågår då hela året och borran fungerar då som ett värmemagasin med fördelaktigare temperaturer under värmesäsongen.
- jag gjorde detta i min jordvärmeslinga då jag upptäckte att min tomt inte skulle räcka till för beräknad behov. Har fungerat kanon nu i 7 värmesäsongen utan en enda kWh i extra eltillsats.
ATT TS överhuvudtaget nämnde möjligheten att byta ut ett vattenburet värmesystem mot direktverkande elelement utgår jag från att det var ett skämt bara för att få igång debatten. Det sämsta alternativet som finns på kartan. :wow:
Alltså alla VP har elpatron. Så när din VP är trasig, fungerar den som en elpatron. Finns inga behov av någon extern elpatron. Sedan så när din VP är trasig. Så använder man elpatronen och låter kompressorn stå stilla.roland53 skrev:Såhär hade jag gjort;
4. Fundera på möjligheten att konvertera till mekanisk frånluft och då montera en värmeväxlare som återvinner värmen som återförs ner i borrslingan.
I TS fall så skulle jag köpt F1226-8 den kan du hitta för runt 50, sedan får du komplettera med en jordslinga alternativt borrar du ett nytt hål på 130 meter, så får du ett fungerande system.
Att börja bygga mekanisk frånluft kommer bli mycket dyrt.
Kul att se så många relevanta svar!
Som flera är inne på så är en inventertsyrd pump "mellanvägen" som kan ge något högre driftkostnader än en "riktigt" dimensionerad anläggning, men markant lägre investeringskostnader då jag slipper borra nytt. Det är givetvis omöjligt att säga på förhand hur många kilowatt och kronor som skiljer de båda alternativen åt i drift, och jag lär aldrig veta (då endast en lösning kommer väljas, så jämförelsen blir omöjlig). Gällande inventer, är det Nibes 1255 och Daikin som har bäst rykte/driftsäkerhet? IVT verkar ha en variant (Geo312), någon som vet nåt om den?
Om jag tolkar Excel rätt är du inne på en vanlig on/off-pump, dock med lägre effekt än nuvarande. Antar att det är det något lägre priset (och påstådda längre driftsäkerheten) som gör att du föredrar det framför inventerstyrda?
elmont, roland53, Lolight: Går tyvärr inte att lägga jordvärme, för mycket berg på tomten.
Angående elpatron så har ju min nuvarande VP en sådan, flerstegs, med toppeffekt 7kW (eller 9, minns inte exakt). En fundering: när värmepumpen väl ger sig (alltså bergvärmedelen) och den larmar för nånting (pressostat hög/låg, för lite brine, etc), och kompressorn står still, kommer elpatronen ändå gå igång som backup? För det skulle "rädda" mig rätt bra, och egentligen innebära att jag kan köra på med nuvarande så länge den går. Lägger den av mitt i vintern så blir det visserligen en dyr elräkningsmånad om vi enbart kör på elpatron, men vi har åtminstone varmt i huset.
Eller kan inte pumpen gå på enbart elpatron? Är den bara tänkt som komplement? Tacksam om nån kan reda ut det.
Som flera är inne på så är en inventertsyrd pump "mellanvägen" som kan ge något högre driftkostnader än en "riktigt" dimensionerad anläggning, men markant lägre investeringskostnader då jag slipper borra nytt. Det är givetvis omöjligt att säga på förhand hur många kilowatt och kronor som skiljer de båda alternativen åt i drift, och jag lär aldrig veta (då endast en lösning kommer väljas, så jämförelsen blir omöjlig). Gällande inventer, är det Nibes 1255 och Daikin som har bäst rykte/driftsäkerhet? IVT verkar ha en variant (Geo312), någon som vet nåt om den?
Om jag tolkar Excel rätt är du inne på en vanlig on/off-pump, dock med lägre effekt än nuvarande. Antar att det är det något lägre priset (och påstådda längre driftsäkerheten) som gör att du föredrar det framför inventerstyrda?
elmont, roland53, Lolight: Går tyvärr inte att lägga jordvärme, för mycket berg på tomten.
Angående elpatron så har ju min nuvarande VP en sådan, flerstegs, med toppeffekt 7kW (eller 9, minns inte exakt). En fundering: när värmepumpen väl ger sig (alltså bergvärmedelen) och den larmar för nånting (pressostat hög/låg, för lite brine, etc), och kompressorn står still, kommer elpatronen ändå gå igång som backup? För det skulle "rädda" mig rätt bra, och egentligen innebära att jag kan köra på med nuvarande så länge den går. Lägger den av mitt i vintern så blir det visserligen en dyr elräkningsmånad om vi enbart kör på elpatron, men vi har åtminstone varmt i huset.
Eller kan inte pumpen gå på enbart elpatron? Är den bara tänkt som komplement? Tacksam om nån kan reda ut det.
Ja, på Nibe finns det tom en knapp för detta. Så du kan slå om din VP till att bli en elpatron. Dvs den fungerar som vanligt. Du får varmvatten och värme. Men allt tillverkas av elpatronerna i pumpen. Kompressor och borrhål används inte. Du kör så om det blir några fel på kompressorsystemet.
En 1255 är naturligtvis bra. Men det kostar mycket mer. Och det är svårt att hämta hem det högre priset. Ditt stora problem är inte vilken pump du behöver, utan att du har ett ickefungerande system för att hämta värme från marken. Där ska du lägga pengar på att åtgärda. Ett hål som fryser fungerar inte. Du behöver därför ett nytt hål. Om din nuvarande pump funkar kan du ju börja med att borra ett nytt hål och köra vidare med befintlig pump.
De som har valt ett så litet hål till ditt hus, jag gjort en totalt felaktig installation och dimensionering.
En 1255 är naturligtvis bra. Men det kostar mycket mer. Och det är svårt att hämta hem det högre priset. Ditt stora problem är inte vilken pump du behöver, utan att du har ett ickefungerande system för att hämta värme från marken. Där ska du lägga pengar på att åtgärda. Ett hål som fryser fungerar inte. Du behöver därför ett nytt hål. Om din nuvarande pump funkar kan du ju börja med att borra ett nytt hål och köra vidare med befintlig pump.
De som har valt ett så litet hål till ditt hus, jag gjort en totalt felaktig installation och dimensionering.
Moderator
· Stockholm
· 57 836 inlägg
Nu kan jag inte svara för hur just din pump fungerar. Men det vanliga är att elpatronen automatiskt går in som backup, ifall värmepumpen larmar och stänger av sig.jacobwod skrev:Angående elpatron så har ju min nuvarande VP en sådan, flerstegs, med toppeffekt 7kW (eller 9, minns inte exakt). En fundering: när värmepumpen väl ger sig (alltså bergvärmedelen) och den larmar för nånting (pressostat hög/låg, för lite brine, etc), och kompressorn står still, kommer elpatronen ändå gå igång som backup? För det skulle "rädda" mig rätt bra, och egentligen innebära att jag kan köra på med nuvarande så länge den går. Lägger den av mitt i vintern så blir det visserligen en dyr elräkningsmånad om vi enbart kör på elpatron, men vi har åtminstone varmt i huset.
På vår Thermia så slutar den producera varmvatten ifall detta sker. Alltså om Elpatronen går in som reserv. Tanken är att man därmed skall uppmärksamma att värmepumpen har lagt av, när morgonduschen blir kall så får man titta till pumpen. Om man då ställer om till ren "patrondrift" (ett av driftsalternativen på kontrollpanelen) så fungerar allt som vanligt igen, fast med elpatron, tills man får felet åtgärdat.
Hur kan du påstå detta? Känner du till TS fastighet?Lolight skrev:
Man får först titta på husets planlösning och förutsättningar innan man gör ett sådant påstående.
Kan bli dyrt men kan också bli billigt, om man har möjlighet att dra ventrören själv och planlösningen är fördelaktig.
Javisst kan du använda elpatronen som sitter i värmepumpen. Frågan är bara om den effekten räcker till att värma hela huset eller om den är dimensionerad bara som stödtillsats.jacobwod skrev:Angående elpatron så har ju min nuvarande VP en sådan, flerstegs, med toppeffekt 7kW (eller 9, minns inte exakt). En fundering: när värmepumpen väl ger sig (alltså bergvärmedelen) och den larmar för nånting (pressostat hög/låg, för lite brine, etc), och kompressorn står still, kommer elpatronen ändå gå igång som backup? För det skulle "rädda" mig rätt bra, och egentligen innebära att jag kan köra på med nuvarande så länge den går. Lägger den av mitt i vintern så blir det visserligen en dyr elräkningsmånad om vi enbart kör på elpatron, men vi har åtminstone varmt i huset.
Om den räcker är ju beroende på husets yta och isolering.
Nu var väl tanken att det skulle vara mekanisk frånluft med värmepump som tar värmen ur luften? Det bli i princip samma pengar som att köpa en ny bergvärmepump. Frånluftsvärmepumpar säljs som enheter. Sedan tillkommer dragning av alla rör, installation av ventiler, företag som ska justera luftflöden till olika rum osv. Tror du fortfarande att det inte kommer kosta mycket pengar?roland53 skrev:
Visst är det så, går inte att säga emot. Men att enbart utöka det aktiva borrdjupet och behålla en 20 år gammal pump som läcker lite här och var (menförvisso fungerar) känns inte heller bra.Lolight skrev:
Men jag måste kanske inse att det är borrning som krävs och att ingen inventerpump i världen kan jobba med ett aktivt borrdjup på 80 meter för att värma 250 kvm?
Nu var det ju inte en frånluftsvärmepump som jag beskrev i mitt inlägg.Lolight skrev:Nu var väl tanken att det skulle vara mekanisk frånluft med värmepump som tar värmen ur luften? Det bli i princip samma pengar som att köpa en ny bergvärmepump. Frånluftsvärmepumpar säljs som enheter. Sedan tillkommer dragning av alla rör, installation av ventiler, företag som ska justera luftflöden till olika rum osv. Tror du fortfarande att det inte kommer kosta mycket pengar?
I min värld är en frånluftsvärmepump överprisad i f h.t vad den ger i effekt. Värmen som den utvinner måste ju tillföras någonstans ifrån. Vilket ofta är en el-uppvärmd anläggning av olika utförande.
Ärligt talat så tror jag att den som beställt installationen och borrningen har blivit lurad. Ingen seriös firma borrar endast 80 meter. Troligen har borrningen stött på problem, och borrföretaget har slutat borra. Normalt så ska ett seriös borrföretag försöka borra ett nytt hål på ett annat ställe på tomten. Så att du får ett hål som klarar ditt effektbehov och storlek på pumpen. 250 kvadrat och en lite större pump så ska du ha minst 160 meter. Ja, 190 - 200 djupt är lämpligt.jacobwod skrev:Visst är det så, går inte att säga emot. Men att enbart utöka det aktiva borrdjupet och behålla en 20 år gammal pump som läcker lite här och var (menförvisso fungerar) känns inte heller bra.
Men jag måste kanske inse att det är borrning som krävs och att ingen inventerpump i världen kan jobba med ett aktivt borrdjup på 80 meter för att värma 250 kvm?
OK, problemet är inte som jag fattat det, ventilation eller att få ut värmen i huset. Utan det är intaget av värme utifrån. Man kan se ett värmesystem som två system. Den första kretsen är den där du tar värme från berget, marken, uteluften. Du kyler ner och skickat ut kylan. Den andra kretsen är när du ska få ut ditt varma vatten, eller varma luft i huset. Det är via luft eller via vattenburen värme. TS har problem med första kretsen, att få in tillräckligt med värme. Därför är det ingen mening med att börja jobba med att få ut värmen i huset, genom luftkanaler osv. Man får lösa ursprungliga felet först.roland53 skrev:
Vad är det som läcker? Är det kylmediat som läcker (freonet)? ja, då tappar du snabbt effekten på kompressorn, MEN en kyltekniker kan läcksöka och täta och eventuellt vid behov toppa upp köldmediat.jacobwod skrev:
Är det på brinesidan inne i aggregatet? Ja, det går väl också att täta!!?? Förmodligen enklare än på freonsida.
Är det själva slangen ner i borran som läcker? Då måste du ju byta alt. täta dessa läckor oavsett om du byter till nytt aggregat eller behåller det gamla?
Jag skrev inte FTX system utan bara mekanisk frånluft. Alltså i princip ett förstärkt självdragssystem där luftintag till huset kvarstår som idag och utluften får en hjälp av en fläkt, i princip som TS har i badrummet idag, men där luften går via fläkt vvx och ut.Lolight skrev:OK, problemet är inte som jag fattat det, ventilation eller att få ut värmen i huset. Utan det är intaget av värme utifrån. Man kan se ett värmesystem som två system. Den första kretsen är den där du tar värme från berget, marken, uteluften. Du kyler ner och skickat ut kylan. Den andra kretsen är när du ska få ut ditt varma vatten, eller varma luft i huset. Det är via luft eller via vattenburen värme. TS har problem med första kretsen, att få in tillräckligt med värme. Därför är det ingen mening med att börja jobba med att få ut värmen i huset, genom luftkanaler osv. Man får lösa ursprungliga felet först.![]()
Läs tex här www.nibe.se/produkter/Tillbehor/NIBE-FLM/
På köpet blir luftomsättning och luftkomforten betydligt bättre än med självdrag.
Redigerat:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Sedan skrev jacobwod i ett tidigt inlägg att det frös och blev bekymmer, det är väl inte så att brinevätskan fryser?
Att vattnet i borrhålet fryser är ju inte bra men ställer det till med problem? Som jag skrev tidigare, det finns mycket energi att hämta i själva frysningen.
Protte
Att vattnet i borrhålet fryser är ju inte bra men ställer det till med problem? Som jag skrev tidigare, det finns mycket energi att hämta i själva frysningen.
Protte