21 472 läst ·
145 svar
21k läst
145 svar
Är bergvärme ekonomiskt försvarbart i mitt fall?
Man återladdar borrhålet med i bästa fall några 1000kwh. Det motsvarar alltså Solinstrålningen på 2-3 kvadratmeter (som ändå sker). I en riktigt dimensionerad anläggning är det inte ekonomiskt försvarbart att varesig installera återvinningen eller att återladda borrhålet. Om någon kan uppvisa en positiv kalkyl på det så är jag intresserad att ta del av den
.
I fall med för korta borrhål kan kalkylerna se annorlunda ut naturligtvis, eftersom avlastningen vintertid kan vara det får anläggningen att inte frysa ihop.
I fall med för korta borrhål kan kalkylerna se annorlunda ut naturligtvis, eftersom avlastningen vintertid kan vara det får anläggningen att inte frysa ihop.
Att ha ett frånluftsaggregat (fläkt) är numera obligatoriskt (i nya hus) och fläktens energianvändning får man dras med oavsett om den värmda luften går rakt ut eller om värmen tas till vara.smurfen72 skrev:
Det som tillkommer i direkt kostnad för återvinningen är en mindre cirk.pump.
Men det finns ju i regel ingen gratislunch, det finns alltid en hake ...
Din slutsats är förmodligen riktig men tråden handlar om en underdimensionerad anläggningmexitegel skrev:Man återladdar borrhålet med i bästa fall några 1000kwh. Det motsvarar alltså Solinstrålningen på 2-3 kvadratmeter (som ändå sker). I en riktigt dimensionerad anläggning är det inte ekonomiskt försvarbart att varesig installera återvinningen eller att återladda borrhålet. Om någon kan uppvisa en positiv kalkyl på det så är jag intresserad att ta del av den.
Japp, men du gjorde själv jämförelsen med din egen anläggning. Är den också underdimensionerad så är det naturligtvis relevant för tråden annars inte.roland53 skrev:
Och att ge lite allmän upplysning om tingens ordning skadar inte för att andra läsare på byggahus ska ha bra motargument när bergvärmesäljarna går på som värst...
Som jag skrev tidigare gör frågeställningen i Värmepumpsforum.com så finns det en mängd av personer med mycket goda kunskaper som kan ge tips och råd och troligen slipper man undan många av dom som bara tror sig veta.
Att 2 grader skulle ge 4% låter mycket. När jag räknade på det på mitt system. Så gav mellan tummen och pekfingret, en brine temp skillnad på om det var +5 eller 0 grader en merkostnad på ca 400 kr per år, i elförbrukning. Inte mycket men något. I detta fallet är problemet inte att få ett så effektivt system som möjligt, utan att systemet inte fungerar så bra som ett normalt system ska göra.roland53 skrev:Ja, i min anläggning så vill jag påstå att brinetempen skiljer sig 3-8 grader beroende på årstid. (södra sverige)
Att 2 gr varmare brinetempen skulle innebära sänkt förbrukning på 4 % kan du gärna få utveckla lite mer, men inte att förglömma i sammanhanget är att varmare brinetempen, oavsett temp, innebär kortare kompressortid och därmed längre livslängd, detta bör man ha bakhuvudet även om det är svårt att sätta ett pris på det i kronor och öre vid investeringstillfället.
Även jag hade de första 2 åren problem med att Brine försvann. Felet var spräckta muttrar mot kompressorn. Det blir is mot kompressorn inne i pumpen och detta kan spräcka muttrarna vilket ger ett litet läckage som knappt märks.
Om man har bergvärme vp med frånlufts agg så är man inte beroende av att ha full snurr på venten för att få vp att lämna ok effekt som man är på en flpv därför går det inte jämföra systemen. Som jag skrev tidigare hade jag valt ftx om möjligheten fanns. Min återvinning höjer brine med ca 0.4 grader direkt när den startas så även med helt nytt vatten i borran så kommer tempen höjas så mycket. Om man har en borra med mycket rörligt vatten kommer inte brine tempen sjunka och då finns ingen anledning till att försöka höja den heller men man kan ju installera återvinning för att som jag gjorde få bättre luft inne.elmont skrev:Dessutom slipper man kallraset som nästan alltid finns med frånluftsaggregat, jag har två söner med likvärdiga hus i det ena FTX och i det andra frånlufts VP och det är ingen tvekan på skillnader i luftkvaliteten. Men det upplever man naturligtvis inte om man bor i "systemet" för då tycker man att det är bra oavsett hur det är.
Om det du skriver innebär att du påstår att dom olika ventilationssystemen är likvärdiga så tror jag att det är ett försök från dig att rättfärdiga dit val i första hand och att objektiviteten kanske kommer lite längre ner på skalan.
Ps
Och sedan handlade det lite om ev rörligt grundvatten, har man det så ger en frånluftsmodul i princip inget, med ett FTX har ju det ingen som helst betydelse.
Man ställer väl knappast in ventilationen för att det ska passa ev VP, den återvinning som man kan göra beror naturligtvis på det ventilationbehov som föreligger och kan man sedan ev återvinna en del så är det bara ett plus i kanten.
Nja med flvp är man tvungen till ett visst flöde om vp ska lämna rätt effekt och det gäller även på vintern med torr luft med annan vent kan man låta ventbehovet styra hur mycket vent man ska ha. Finns en del som provat att dra ner på vent på vintern med minskad effekt som följd främst om man har de lite kraftigare flvp som finns numera. Det vore kanske önskvärt med lite bättre styrning på även villa aggregat så dom reglerar efter hur luften är inte ett fast flöde.elmont skrev:
Frånluftvärmepumpar har väl inte driftstid 24/365 ?mexitegel skrev:
Oftast går återvunnen värme till tappvarmvatten, och när detta är tillräckligt varmt alt. ingen avtappning så stoppar Flvp och då blir det inte mycket återvinning av frånluften när Flvp står stilla !!??
Tidigare förslagen (nibe) FLM återvinner värmen från frånluften 24/365 dvs även sommartid då det inte behövs uppvärmning av huset utan helt enkelt är det uteluften som det återvinns värme ifrån när det strömmar genom huset.
Men borran återladdas....
tråden är aktuell för underdimensionerade VP finns det gott om....sk experter dimensionerade anläggningar efter 80% av husets energibehov....de duktiga sa att då kör vi pumpen bäst....för start o stopp sänkte gamla kolvkompressorer..
Spetsarna tar vi med elpatronen...så slipper vi listeria....
Nu ser vi facit!
Underdimensionerade borrhål....som inte passar nästa generation vp...
Snacken kring frysningen av borrhålet och klämning av icke trycksatt slang :
OBS frysning kan inte ske i ett med fritt grundvatten cirkulerande hål det hålet håller som mitt +6grader celsius året om
Att försöka ladda ett sådant hål är omöjligt och onödigt
snacket i denna tråden gäller en speciell anläggning som drabbats av experterna...
underdimensionerat borrhål med problem...
Dåligt fungerande pump...
enrörssystem...
värme per krona...
dvs ett värme/VP system designat av ekonomer o dårar!
Det klokaste är nu att tänka om....
Nu ser vi facit!
OBS frysning kan inte ske i ett med fritt grundvatten cirkulerande hål det hålet håller som mitt +6grader celsius året om
snacket i denna tråden gäller en speciell anläggning som drabbats av experterna...
enrörssystem...
värme per krona...
Vanliga frånlufts vp går nog i stort sett dygnet runt under uppvärmnings säsongen.roland53 skrev:Frånluftvärmepumpar har väl inte driftstid 24/365 ?
Oftast går återvunnen värme till tappvarmvatten, och när detta är tillräckligt varmt alt. ingen avtappning så stoppar Flvp och då blir det inte mycket återvinning av frånluften när Flvp står stilla !!??
Tidigare förslagen (nibe) FLM återvinner värmen från frånluften 24/365 dvs även sommartid då det inte behövs uppvärmning av huset utan helt enkelt är det uteluften som det återvinns värme ifrån när det strömmar genom huset.
Men borran återladdas....
Att dimensionera för 80% av max effekten är inte så tokigt om man vill komma billigt undan. I dag dimensionerar många för 100 % effekt täckning vilket i många fall leder till dålig drift av vp som tex många start stop samt drift långt över börvärde om man inte går hela vägen och ser till att kompressorn får bra förutsättningar är en lägre dimensionering bättre.byggarätt skrev:tråden är aktuell för underdimensionerade VP finns det gott om....sk experter dimensionerade anläggningar efter 80% av husets energibehov....de duktiga sa att då kör vi pumpen bäst....för start o stopp sänkte gamla kolvkompressorer..
Nu ser vi facit!
enrörssystem...
värme per krona...