tommib
Jag förstår inte varför du skulle byta till direktverkande el. Om något så kan du ju byta till en elpanna som Stadsbonden föreslår, du har ju redan rören (även om det är ett enrörssystem).

Vi stod i ett liknande läge när vi flyttade in i vårt hus. Hade en grymt ineffektiv gammal kombipanna med en pelletsbrännare i. Brännaren var i gott skick och funktionsduglig, men allting sackades ner av pannan som var ineffektiv, liten vattenvolym, obefintlig styrning och ett askutrymme från helvetet.
Valde mellan att sätta in bergvärme och att byta bara pannan mot något mer effektivt med shuntstyrning osv. När vi räknade på det, samt de följder som en konvertering skulle bli för ett självdragshus så gick det inte att försvara en bergvärmeinstallation ekonomiskt, inte i det området som vi bor i alla fall. Således har vi en ny pelletspanna numera som vi är riktigt nöjda med. Driftskostnaderna är ungefär som vi skulle haft med bergvärme, men investeringskostnaderna var ungefär en tredjedel av vad det skulle kostat oss att sätta in bergvärme.
Visst, under vinterhalvåret får jag skrapa ur min brännare varannan vecka, men det är ovanligt behändigt att elda med pellets. När något strular så har jag kunnat fixa det själv alla gånger utom vid ett tillfälle.

Den KWh som inte används är nog den smartaste lösningen, satsa pengarna på att minska din energiförbrukning. Elen kommer inte på l.s bli billigare så att minska energiförbrukningen är det säkraste sättet att investera för framtiden. Jag slår gärna ett slag för solvärmen också, där är din investering oberoende av bränsle eller elpriser framåt, du vet idag vad det kostar om 15 år.

• Gilla
p.lundgren
  • Laddar…
Jag hade kört på luft-luft eller luft-vattenvärmepump. Har bergvärme som förväntas bytas ut om ett par år (30-50 000 kr för enheten). Kommer använda mig av luft-vatten efter det. Liknande situation som du och jag känner inte att jag vill inte ha return of investment efter 80-90% av livstiden.

Men varför skippa hålet och köpa en stor luftkylare, för värmepumpen är väl densamma?

Protte

Tack för många givande svar. Precis den sortens diskusion jag efterfrågade!

larsbj: Självdrag, förutom badrum (mekanisk fläkt). Har nu läst lite om problem som kan uppstå vid byte från skorstensbaserat till bergvärme. Men vår bergvärme sattes in redan 1997 och både källaren och vinden är snustorra idag, så jag vet inte hur det kommer sig att vissa får problem och vissa inte.

hempularen: Troligtvis räknar jag fel. Det var bara en mycket grov uppskattning. Ganska dum också, skulle räknat på elpanna istället. Samtidigt kan jag inte läsa av någon data från nuvarande bergvärmepump, så COP för det systemet är också okänd. Jag vet bara hur mycket el jag förbrukar (och det inkluderar ju hushållsel). Ingen aning hur många kW värmepumpen skickar ut i radiatorerna+varmvattenberedaren. Svårt att säga hur mycket borrhålet bidrar med därmed. Däremot har vi en helt OK förbrukning i dag med 15-16MWh/år.

bakterie: Övervägt att sätta in vedkamin, inte minst med tanken på att elavbrott inträffar relativt ofta i vårt område.

Jehu: Det var billigt du kom undan. Jag har faktiskt också en offert på Nibe 1255, 3-12kW. 78.000 kr för pumpen, 20.000 kr till för arbete, inkl ROT. Ingen borrning, utan användande av befintligt hål. Daikin har jag inte hittat någon leverantör på i mitt område (södra Halland). Får undersökas närmare.

Lime113: Sneglar också på luft/vatten. Det som avskräcker något är 1) det verkar inte vara så mycket billigare i inköp och installation än bergvärme (speciellt om jag väljer att inte borra nytt utan nyttja befintligt), 2) strömavbrott inträffar, ofta på vintern, och jag är rädd för att utedelen kan frysa på ett olämpligt sätt då, samt 3) känslan är att huset skulle "tappa" i värde, det verkar som köparna värderar bergvärme högst.

Håller med flera skribenter angående att problemet med feldimensionerat borrhål knappast försvinner när en inventerstyrd värmepump sätts in. Räcker inte hålet till så kommer elen gå in istället. Men då slipper jag problemet med att det fryser till.

Samtidigt är det otroligt svårt att räkna på hur mycket mer el som kommer gå åt. Men det kan knappast bli så mycket värre än med nuvarande, då det under de kallaste dygnen i januari-februari förbrukade cirka 125kWh/dygn. Elpatronen gick hela tiden (dock inte alla stegen som tur var, jag hade ett "botten" i elförbrukningen på 3-4 kW de dygnen).

Lime113 skrev:
Jag hade kört på luft-luft eller luft-vattenvärmepump. Har bergvärme som förväntas bytas ut om ett par år (30-50 000 kr för enheten). Kommer använda mig av luft-vatten efter det. Liknande situation som du och jag känner inte att jag vill inte ha return of investment efter 80-90% av livstiden.
Det måste ju vara billigare att byta ut värmepumpen i en befintlig bergvärmeanläggning jämfört med att installera en ny luft-vatten-vp. Att byta till luft-luft kan aldrig vara ett alternativ, det är en nödlösning man tar till om det inte finns vattenburet värmesystem.

Har läst vad TS har skrivit och missade litet saker. Dock så ser jag att vi sitter i samma situation.
Jag har bergvärme som levererar ungefär 6 kW. Hålen är i klenaste laget och min panna har också ungefär 5 år kvar.

En ny bergvärmeenhet för mig är ca 50 000 kr om jag biffar upp till en 9 kW. Då behöver jag nyborrade hål vilket jag gissar på går på 30-70’ kr. Samtidigt vet jag av nuvarande erfarenhet att denna utrustning inte kommer hålla för alltid (även om hålen nog kommer att stå sig.

Mitt hus är i sten, tvåplan på ca 200 m^2. I tvättstugan i källaren finns en mindre luft-luft pump för att få bort fukt och sprida värme på bottenvåningen. Den är ett bra komplement.
På övervåningen kommer jag bygga in ett uterum på ca 30 m^2. Då sätter jag nog en stor luft-luft pump där (storlek 9) som kan stötta övervåningen men även kyla   

Ett alternativ för mig är att seriekoppla en luft-vatten pump för att få upp effekten över 6 kW. Bergvärmen använder elpatronen alldeles för mycket under vintern 
Skulle bergvärmen gå sönder imorgon så är frågan om jag inte hade ersatt den med en biffig luft-vatten pump, det är ett alternativ. Ett annat är att ersätta bergvärmen och göra som ovan. Däremot att borra nya hål och investera ca 100-130’ i utrustning och hål känns avlägset för mig.

Viktigare analys är följande tycker jag
Luftvärmepumpar har svårt att leverera under -15°C, det är då bergvärmen fortsätter att tuffa. I Sverige hade vi medeltemp 2014/2015 kallaste månad -3°C. Visst vi har några -20°C dagar om året, men de dagarna kan man köra på elpatron eller köra olje/pellets/vedpanna (om den finns kvar). Så länge du inte har något dåligt gjort och om hålen finns kvar så står det ju kommande köpare fritt att sätta in bergvärme inom några år.

PS. Ni som dissar luft-luft pumpar. Kyla är väldigt skönt när temperaturen går över 25°C. Det får ni varken från bergvärme eller luft-vatten pump. Tänk på det ;)

O
Jag tror inte att det är någon skillnad i värde på huset, om man väljer Luft/vatten eller bergvärme.
Det som däremot avskräcker är direktverkande el.... Jag betalade förra året 95000:- efter rot för min luft/vatten pump.
För min del var inte bergvärme något fungerande alternativ.

• Gilla
Lime113
  • Laddar…
Jag betalade våren 2014 91 papp för paket med NIBE 1226-8 och 150 meter hål i Göteborg. Ring runt och kolla upp vad det kostar. Sedan får jag väl som vanligt säga att sätt in en kamin. Det är få dagar du kommer att behöva mer än de 5kW eller så som hålet kan ge och då kan du toppa med kamin. Men som sagt ring först runt ordentligt och kolla.

Bergvärme har än bättre kyla än luftvärmepump, om kylbaffel finns, men kyla? Vi har varmare på jul/nyår än på midsommar, sen vänder det!

Vi har 5år gammal välisolerat hus, med Nibe 750 flvp, mycket skeptisk till denna lösning i Norrland, då den behöver massor av luft, men sänker vent på vintern när det blir kallare, 148kvm inkl vv, vent och uppvärmning så förbrukar endast Niben 4500-5000kwh, och totalt inkl HH el strax under 8000kwh, sen solceller som producerar 7500kwh..

Men frågan är när Niben går sönder om några år vad man ska hitta på?

Lime113 skrev:
Har läst vad TS har skrivit och missade litet saker. Dock så ser jag att vi sitter i samma situation.
Jag har bergvärme som levererar ungefär 6 kW. Hålen är i klenaste laget och min panna har också ungefär 5 år kvar.

En ny bergvärmeenhet för mig är ca 50 000 kr om jag biffar upp till en 9 kW. Då behöver jag nyborrade hål vilket jag gissar på går på 30-70’ kr. Samtidigt vet jag av nuvarande erfarenhet att denna utrustning inte kommer hålla för alltid (även om hålen nog kommer att stå sig.

Mitt hus är i sten, tvåplan på ca 200 m^2. I tvättstugan i källaren finns en mindre luft-luft pump för att få bort fukt och sprida värme på bottenvåningen. Den är ett bra komplement.
På övervåningen kommer jag bygga in ett uterum på ca 30 m^2. Då sätter jag nog en stor luft-luft pump där (storlek 9) som kan stötta övervåningen men även kyla   

Ett alternativ för mig är att seriekoppla en luft-vatten pump för att få upp effekten över 6 kW. Bergvärmen använder elpatronen alldeles för mycket under vintern 
Skulle bergvärmen gå sönder imorgon så är frågan om jag inte hade ersatt den med en biffig luft-vatten pump, det är ett alternativ. Ett annat är att ersätta bergvärmen och göra som ovan. Däremot att borra nya hål och investera ca 100-130’ i utrustning och hål känns avlägset för mig.

Viktigare analys är följande tycker jag
Luftvärmepumpar har svårt att leverera under -15°C, det är då bergvärmen fortsätter att tuffa. I Sverige hade vi medeltemp 2014/2015 kallaste månad -3°C. Visst vi har några -20°C dagar om året, men de dagarna kan man köra på elpatron eller köra olje/pellets/vedpanna (om den finns kvar). Så länge du inte har något dåligt gjort och om hålen finns kvar så står det ju kommande köpare fritt att sätta in bergvärme inom några år.

PS. Ni som dissar luft-luft pumpar. Kyla är väldigt skönt när temperaturen går över 25°C. Det får ni varken från bergvärme eller luft-vatten pump. Tänk på det ;)
Varför inte köpa en ny bergvärme vp av ungefär lika storlek som du redan har då räcker borran till och det lär inte gå många kw i elspets om den inte är grymt underdimensionerad.

Lime113 skrev:
Jag har aldrig varit med om att det har varit så varmt i Sverige att jag haft behov av ac i hemmet. Men det är ju en fråga om personlig preferens.

smurfen72 skrev:
Varför inte köpa en ny bergvärme vp av ungefär lika storlek som du redan har då räcker borran till och det lär inte gå många kw i elspets om den inte är grymt underdimensionerad.
Ungefär som att köra två pumpar i serie? Som sagt jag tror mina hål är underdimensionerade (för 6 kW och inte 9-12). Eller är det något jag missar?

f91jsw skrev:
Jag har aldrig varit med om att det har varit så varmt i Sverige att jag haft behov av ac i hemmet. Men det är ju en fråga om personlig preferens.
Haha definitivt en fråga om preferens :) Värmerekord i Göteborg men jag börjar ju klaga någon gång kring 25-26°C ;)

Som larsbj är inne på är det intressant att veta om TS har mekanisk frånluft. Det är då möjligt att köpa till en frånluftsmodul till VP som återvinner energin ur frånluften till att värma brine.

Dessa moduler är bara lönsamma i just det fall som TS har så därför är det ytterst intressant.

• Gilla
larsbj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.