4 421 läst ·
105 svar
4k läst
105 svar
Är avyttring av mark före själva bostadshuset bäst?
har själv ägt 2 stycken lantbruksfastigheter och det var inget problem med vanligt huslånC cpalm skrev:
Skojar du? I Halland går gränsen för hästgård vid minst 7 Hektar…SågspånPappspikEternit skrev:
Varifrån har du fått 2 Hektar?SågspånPappspikEternit skrev:
Redigerat:
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 642 inlägg
På mäklar-lingo brukar gränsen för hästgård vara ungefär vad som helst som är liiite större än en normal villatomt och ligger på landet-isch. Kan du vända en V70 på fastigheten får du plats med en hästhage, typ.Nissens skrev:
Trådstarten.Nissens skrev:
Märkligt. För typ 15 år sedan hade jag planer på att stycka av till något som skulle bli en hästgård, men jag fick nej eftersom kravet var 7 Hektar…SågspånPappspikEternit skrev:
Hästar behöver definitivt mer än två hektar…
Jo, men jag menade var du hittat att två hektar räcker till en hästgård…SågspånPappspikEternit skrev:
Jag skulle börja med att sälja som paket, många drömmer om får, häst, trädgårdsodling, crossbana fält med hampa osv.
De objekten är inte så många och rättköpare kan nog betala en slant om de dyker upp.
I värsta fall får du ändra strategi senare.
Det finns "hästgård" i min närhet som är i denna storlek. Då sammarbetar man med grannar och hästarna roterar, men långa perioder står det 3-4 hästar i en hage. Så har det varit från och till i ca 40år.
De objekten är inte så många och rättköpare kan nog betala en slant om de dyker upp.
I värsta fall får du ändra strategi senare.
Det finns "hästgård" i min närhet som är i denna storlek. Då sammarbetar man med grannar och hästarna roterar, men långa perioder står det 3-4 hästar i en hage. Så har det varit från och till i ca 40år.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 642 inlägg
Det är en befintlig fastighet med 2 ha åker enligt trådstarten.Nissens skrev:
"Hästgård" är mäklarspråk precis som andra intet förpliktigande uttryck som "lantkök" och "sekelskifteskänsla". "Hästgård" är inte ett ord som förekommer i fastighetsbildningslagen.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 294 inlägg
2 hektar är precis lagom för "stadslantisar" som vill ha lantligt hus med en hage och är beredda att betala.
Vi avyttrade bostadshuset separat, detta då vi inte fick några bra bud på helheten,D Dalolle skrev:
Så min lärdom är finns det efterfrågan på helheten?
Om så inte är fallet kommer du få dåligt betalt för åkermarken

