2ha åker lär väl man väl inte ens få en mille för även om det skulle vara klass 1 jord, klämmer man in tio tomter däremot bör man ju få mellan fem och tio mille även för 20 000m2 medioker mark
 
F fribygg skrev:
2ha åker lär väl man väl inte ens få en mille för även om det skulle vara klass 1 jord, klämmer man in tio tomter däremot bör man ju få mellan fem och tio mille även för 20 000m2 medioker mark
får man såna priser i Trelleborg
 
M maria01 skrev:
får man såna priser i Trelleborg
För välbelägen klass ett jord bör man få >400tkr/ ha precis som i Östergötland
 
  • Gilla
Dalolle
  • Laddar…
C
hsd hsd skrev:
Ekonomiskt är det fördel för lantbruksfastighet
Mja, det är inte bara plus. I synnerhet inte om man inte bedriver någon lantbruksverksamhet. Framför allt är det bara ett fåtal aktörer som ger lån på lantbruksfastigheter och sen är det ju viss utmaning att deklarera.
 
F fribygg skrev:
För välbelägen klass ett jord bör man få >400tkr/ ha precis som i Östergötland
klämmer man in tio tomter däremot bör man ju få mellan fem och tio mille

det jag tänkte på
 
C cpalm skrev:
Mja, det är inte bara plus. I synnerhet inte om man inte bedriver någon lantbruksverksamhet. Framför allt är det bara ett fåtal aktörer som ger lån på lantbruksfastigheter och sen är det ju viss utmaning att deklarera.
har själv ägt 2 stycken lantbruksfastigheter och det var inget problem med vanligt huslån
 
  • Gilla
skogaliten
  • Laddar…
Nissens
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Ett hus och två hektar mark = en hästgård. Förmodligen i Skåne också. Jag känner en distinkt doft av pengar!
Skojar du? I Halland går gränsen för hästgård vid minst 7 Hektar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Visserligen kostar två hektar skånsk åkermark också pengar, men det slår knappast mervärdet i att huset ligger på en hästgård.
Varifrån har du fått 2 Hektar?
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Dalolle och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Skojar du? I Halland går gränsen för hästgård vid minst 7 Hektar…
På mäklar-lingo brukar gränsen för hästgård vara ungefär vad som helst som är liiite större än en normal villatomt och ligger på landet-isch. Kan du vända en V70 på fastigheten får du plats med en hästhage, typ.
Nissens Nissens skrev:
Varifrån har du fått 2 Hektar?
Trådstarten.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Nissens
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
På mäklar-lingo brukar gränsen för hästgård vara ungefär vad som helst som är liiite större än en normal villatomt och ligger på landet-isch. Kan du vända en V70 på fastigheten får du plats med en hästhage, typ.
Märkligt. För typ 15 år sedan hade jag planer på att stycka av till något som skulle bli en hästgård, men jag fick nej eftersom kravet var 7 Hektar…

Hästar behöver definitivt mer än två hektar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Trådstarten.
Jo, men jag menade var du hittat att två hektar räcker till en hästgård…
 
  • Haha
maria01
  • Laddar…
K
M maria01 skrev:
klämmer man in tio tomter däremot bör man ju få mellan fem och tio mille

det jag tänkte på
 
  • Forumdiskussion om att sälja tomter för ekonomisk vinst, där en användare påpekar att Lantmäteriet och solfångare har nekat detta för en granne.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
maria01
  • Laddar…
Jag skulle börja med att sälja som paket, många drömmer om får, häst, trädgårdsodling, crossbana fält med hampa osv.

De objekten är inte så många och rättköpare kan nog betala en slant om de dyker upp.

I värsta fall får du ändra strategi senare.

Det finns "hästgård" i min närhet som är i denna storlek. Då sammarbetar man med grannar och hästarna roterar, men långa perioder står det 3-4 hästar i en hage. Så har det varit från och till i ca 40år.
 
  • Gilla
BaltzarH och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jo, men jag menade var du hittat att två hektar räcker till en hästgård…
Det är en befintlig fastighet med 2 ha åker enligt trådstarten.
"Hästgård" är mäklarspråk precis som andra intet förpliktigande uttryck som "lantkök" och "sekelskifteskänsla". "Hästgård" är inte ett ord som förekommer i fastighetsbildningslagen.
 
  • Gilla
oscar_uppsala och 6 till
  • Laddar…
2 hektar är precis lagom för "stadslantisar" som vill ha lantligt hus med en hage och är beredda att betala.
 
  • Gilla
skogaliten och 3 till
  • Laddar…
Min "hästgård" hade/har 3800kvm tomt. Dock stall och hingsthage. Förra ägarna hade hästar=hästgård. Mäklare... 🤯
 
  • Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
D Dalolle skrev:
Min åkermark ligger angränsande till grannbonden. Är det bäst avyttra marken, 2 ha åker, genom fastighetsreglering först och sedan sälja bostadshuset? Eller skall man sälja det ihop som lantbruksfastighet?
Vi avyttrade bostadshuset separat, detta då vi inte fick några bra bud på helheten,

Så min lärdom är finns det efterfrågan på helheten?
Om så inte är fallet kommer du få dåligt betalt för åkermarken
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.