7 292 läst ·
19 svar
7k läst
19 svar
Är 78000 rimligt för byte av FTX-aggregat?
Köp aggregatet och delarna själv och anlita en montör ? Beroende på hur din isolering av kanaler ser ut är nog priset lite högt men är ändå lite jobb .
Köpte nytt aggregat till husbygge förra året, systemair save VTR300 då ingick alla rör, isolering, aggregat, imkåpa, kombihuv, skruvar mm för 65k. 160kvm villa.
Du gör allt själv för kanske 40 max
Köpte nytt aggregat till husbygge förra året, systemair save VTR300 då ingick alla rör, isolering, aggregat, imkåpa, kombihuv, skruvar mm för 65k. 160kvm villa.
Du gör allt själv för kanske 40 max
Spirorör är väl inte allt för dyra och det är väl det enda som trådskaparen inte behöver så mycket av.A AnnaAnka skrev:Köp aggregatet och delarna själv och anlita en montör ? Beroende på hur din isolering av kanaler ser ut är nog priset lite högt men är ändå lite jobb .
Köpte nytt aggregat till husbygge förra året, systemair save VTR300 då ingick alla rör, isolering, aggregat, imkåpa, kombihuv, skruvar mm för 65k. 160kvm villa.
Du gör allt själv för kanske 40 max
Så 40k kan vara ganska reellt när man inkluderar alla ”tillbehör” så som ljuddämpare, kombihuv, aggregat, upphängningar, isolering, en del spiro och småkrafs.
Det är lätt att säga att ett aggregat kostar i runda slängar 25k och det är det som är priset.
Det hederliga uttrycket ”många bäckar små” bör dock tillämpas.
Så sant så!A Antemoo skrev:Spirorör är väl inte allt för dyra och det är väl det enda som trådskaparen inte behöver så mycket av.
Så 40k kan vara ganska reellt när man inkluderar alla ”tillbehör” så som ljuddämpare, kombihuv, aggregat, upphängningar, isolering, en del spiro och småkrafs.
Det är lätt att säga att ett aggregat kostar i runda slängar 25k och det är det som är priset.
Det hederliga uttrycket ”många bäckar små” bör dock tillämpas.
Jag tycker nog iof att man tagit i en del på jobbet som nämns. Men är man så är ju inte ventilation något jättesvårt om det bara är från befitnltiga kanaler ´till aggregat att kapa in sig. Att däremot isolera alla rör, och om då redan befintlig lösull ligger på vinden , då snackar vi andra priser och mycket mer jobb.
En indikation på vad som är rimligt.
Inte bara då installation utan även fullständig uppmätning av luftflöden och undertryck i bostaden.
Vanligt att det senare tillkommer senare, är min uppfattning. Eller så skiter man i det, med senare problem som följd.
Alltså det går bara inte att lyfta in ett annat aggregat och hoppas på att det blir bra.
Varje hus är individuellt.
Inte bara då installation utan även fullständig uppmätning av luftflöden och undertryck i bostaden.
Vanligt att det senare tillkommer senare, är min uppfattning. Eller så skiter man i det, med senare problem som följd.
Alltså det går bara inte att lyfta in ett annat aggregat och hoppas på att det blir bra.
Varje hus är individuellt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden