136 497 läst ·
307 svar
136k läst
307 svar
Är 12 000 rimligt för installation av tvättmaskin?
Vi anlitade en vvs-firma för att installera en tvättmaskin. Det var semestertider och svårt att få tag på hantverkare så blev en firma jag inte anlitat tidigare. Vi pratade om arbetskostnad och kostnad för servicebil osv som lät ok, sen sa han att ”materialkostnad tillkommer” vilket jag förstod då det behövdes rör, ballofix och tvättmaskinsavlopp som hantverkaren skulle tillhandahålla. De sakerna i sig är ju inte så dyra i handeln.
Sedan får jag en faktura som är daterad fem dagar innan den faktiskt mejlades till mig, och som har en förfallotid fem dagar senare (på en söndag).
På fakturan är arbetskostnaden 3000 kr (med rot på 1500). Bil är 800. Okej.
Materialkostnaden är 8 400 kr (ex. moms så med moms över 10k). De har bland annat debiterat 1 338 för tvättmaskinsavlopp, 2000 för en tappventil och 1318 för kopparrör (en dragning på 80 cm).
Totalt är fakturan på 12 000.
Är detta skäligt? Materialkostnaden känns helt sjukt hög jämfört med vad produkterna kostar i handeln. Förstår att hantverkare har tillägg på material men flera hundra procent mer?
Sedan får jag en faktura som är daterad fem dagar innan den faktiskt mejlades till mig, och som har en förfallotid fem dagar senare (på en söndag).
På fakturan är arbetskostnaden 3000 kr (med rot på 1500). Bil är 800. Okej.
Materialkostnaden är 8 400 kr (ex. moms så med moms över 10k). De har bland annat debiterat 1 338 för tvättmaskinsavlopp, 2000 för en tappventil och 1318 för kopparrör (en dragning på 80 cm).
Totalt är fakturan på 12 000.
Är detta skäligt? Materialkostnaden känns helt sjukt hög jämfört med vad produkterna kostar i handeln. Förstår att hantverkare har tillägg på material men flera hundra procent mer?
Redigerat:
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
nä det är inte skäligt. Det är typ ocker.........
En tappventil med backventil kostar ca 1400kr på nätet. Så det är då inte flera hundra procent påslag på den.Jessisand skrev:
Vi anlitade en vvs-firma för att installera en tvättmaskin. Det var semestertider och svårt att få tag på hantverkare så blev en firma jag inte anlitat tidigare. Vi pratade om arbetskostnad och kostnad för servicebil osv som lät ok, sen sa han att ”materialkostnad tillkommer” vilket jag förstod då det behövdes rör, ballofix och tvättmaskinsavlopp som hantverkaren skulle tillhandahålla. De sakerna i sig är ju inte så dyra i handeln.
Sedan får jag en faktura som är daterad fem dagar innan den faktiskt mejlades till mig, och som har en förfallotid fem dagar senare (på en söndag).
På fakturan är arbetskostnaden 3000 kr (med rot på 1500). Bil är 800. Okej.
Materialkostnaden är 8 400 kr (ex. moms så med moms över 10k). De har bland annat debiterat 1 338 för tvättmaskinsavlopp, 2000 för en tappventil och 1318 för kopparrör (en dragning på 80 cm).
Totalt är fakturan på 12 000.
Är detta skäligt? Materialkostnaden känns helt sjukt hög jämfört med vad produkterna kostar i handeln. Förstår att hantverkare har tillägg på material men flera hundra procent mer?
Om ni inte har kommit överens om ett pris så ska du enligt konsumenttjänstlagen betala ett ”skäligt pris”. Priserna låter som listpriset hos grossist, och det är inte vad hantverkaren betalar.
Be om att få underlag i form av kvitto eller faktura på inköp material. Du får vara beredd på att acceptera ett påslag på den faktiska materialkostnaden, men det bör vara runt 15-20% om ni inte kommit överens om något annat.
Be om att få underlag i form av kvitto eller faktura på inköp material. Du får vara beredd på att acceptera ett påslag på den faktiska materialkostnaden, men det bör vara runt 15-20% om ni inte kommit överens om något annat.
Beror ju lite på vad TS fått för ventil.GoC skrev:
Bauhaus säljer Trio Perfektas ventil för 299 kr:
https://www.bauhaus.se/tappventil-trio-perfekta-med-vaggfaste-inkl-plugg-g15
Hornbach säljer Mora för 912 kr:
https://www.hornbach.se/p/tappventi...backventil-g1-2-krom-massing-400289/10639681/
Låter som TS råkat ut för den klassiska materialpåslagsblåsningen. Skulle inte förvåna mig om det står på fakturan att TS fått rabatt på materialet också.
Fattar jag dig rätt.. nej, en kund har inte rätt att se kvitton som hantverkaren får från grossistE Eby90 skrev:Om ni inte har kommit överens om ett pris så ska du enligt konsumenttjänstlagen betala ett ”skäligt pris”. Priserna låter som listpriset hos grossist, och det är inte vad hantverkaren betalar.
Be om att få underlag i form av kvitto eller faktura på inköp material. Du får vara beredd på att acceptera ett påslag på den faktiska materialkostnaden, men det bör vara runt 15-20% om ni inte kommit överens om något annat.
Det stämmer, enligt Konsumentverket har kund rätt att begära en specificerad faktura men inte kräva att se kvitton från inköp.V Vector skrev:
Fakturan är ju specificerad så att det står exempelvis kopparrör 1 318 kr. Det står dock inte längd på rör. 1 318 kr är en jäkla längd rör… (även med påslag) och här handlar det om en dragning på 80 cm.
Även om man får se faktura på inköpspriser kan man bli blåst. System med 1. faktura men uppblåsta inköpspriset, 2. kreditfaktura och slutligen en 3. faktura med rabatterade inköpspriser verkar förekomma bara för att ha "något att visa upp".
Jag skulle reklamera alla dagar i veckan. Gör ett överslag på vad det borde kosta genom att jämföra med ex Rinkaby, lägg på 15-20% på det och betala in det beloppet. Bestrid resterande belopp.
Jag skulle reklamera alla dagar i veckan. Gör ett överslag på vad det borde kosta genom att jämföra med ex Rinkaby, lägg på 15-20% på det och betala in det beloppet. Bestrid resterande belopp.
En kund har inte rätt, men en kund kan ju alltid säga att han vill se kvitto/faktura för att snällt betala och inte bråka. Sedan får hantverkaren välja vilken väg denne vill gå. Varken hot eller juridik, utan bara förklara att man inte kan se att summan är rimlig och inte tänker betala utan mer info.V Vector skrev:
Om du lägger upp bild på faktura med artikelnummer/RSK-nummer, artikelnamn och pris blir det enklare att hjälpa dig.
Rätt och rätt, kunden ska betala ett skäligt pris. Det enklaste sättet att komma fram till ett rimligt pris är att hantverkaren tar vad denne har betalt plus ett rimligt påslag.V Vector skrev:
Vill hantverkaren inte specificera sin materialkostnad och kund och hantverkare inte är överens om vad som är rimligt kan TS vända sig till ARN. Eller betala vad TS anser skäligt och bestrida resten.
Medlem
· Halland
· 4 433 inlägg
