7 755 läst ·
7 svar
8k läst
7 svar
Aqua temp poolstyrningsapp - finns det utökad funktionallitet?
Min poolvärmepump från Gullberg Jansson har wifikoppling och appen Aqua temp kopplad till sig.
Men har någon hittat lite utökad funktionallitet i denna något sparsmakade app?
Med dagens elpriser skulle man ju till exempel gärna schemalägga vilka tider värmepumpen ska gå så man kör den när det är billigt. Visst går det att sätta på och av timme för timme - men det är onekligen drygt och jag skulle åtminstone klicka i timme för timme.
Så - känner någon till om det finns någon alternativ app / styrning via hemautmation / api styrt från lokal server eller något annat vettigt bättre alternativ?
Med dagens elpriser skulle man ju till exempel gärna schemalägga vilka tider värmepumpen ska gå så man kör den när det är billigt. Visst går det att sätta på och av timme för timme - men det är onekligen drygt och jag skulle åtminstone klicka i timme för timme.
Så - känner någon till om det finns någon alternativ app / styrning via hemautmation / api styrt från lokal server eller något annat vettigt bättre alternativ?
Har samma fundering för min pump inför nästa säsong. Jag har dock noterat att det finns en lösenordsskyddad del i appen men inte bemödat mig med att försöka ta mig in där än. Gissar i alla fall att man kan hitta fler parametrar därA avdpos skrev:Min poolvärmepump från Gullberg Jansson har wifikoppling och appen Aqua temp kopplad till sig.
Jag tog faktiskt och mejlade Gullberg&Jansson som gjort min pump och klagade lite / önskade utveckling.N nilsmag skrev:
Radan första person som svarade sa att någon form av bättre styrning och elpriskoppling (som jag inte ens frågade om) är under utveckling. Så något håller de nog på med. Hoppas bara att det är mjukvaruutveckling och inte"köp en pryl till". Men visst. Kostar en mackapär som hjälper mig styra poolens värme en rimlig summa kommer jag köpa den..
Hej!A avdpos skrev:Min poolvärmepump från Gullberg Jansson har wifikoppling och appen Aqua temp kopplad till sig.
På G&J poolvärmepumparna finns det en ingång på kontroller kortet: DI01 Extern On/Off Switch (digital ingång). Den är byglad by default mellan GND & DI01. Utgångarna mäter 5V.
Använd ett relä med Dry Contacts såsom Shelly 1 / Shelly 1 Plus. Shelly Uni har även den Dry Contacts.
Pumpens elektronik såsom display osv är på (startar efter strömavbrott) men pumpen startar inte förrän byglingen sluts med reläts NC.
https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=17156.0
// J
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 887 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 887 inlägg
Precis, ett relä som sluter dessa två anslutningar startar pumpen. Det är mycket viktigt att reläets båda sidor är isolerade från 230V då denna styrning är 5V. Jag styr min G&J med en vanlig Wiserpuck.J jayal1972 skrev:Hej!
På G&J poolvärmepumparna finns det en ingång på kontroller kortet: DI01 Extern On/Off Switch (digital ingång). Den är byglad by default mellan GND & DI01. Utgångarna mäter 5V.
Använd ett relä med Dry Contacts såsom Shelly 1 / Shelly 1 Plus. Shelly Uni har även den Dry Contacts.
Pumpens elektronik såsom display osv är på (startar efter strömavbrott) men pumpen startar inte förrän byglingen sluts med reläts NC.
[länk]
// J
Pumpen är alltid på, men i viloläge som när rätt temperatur uppnåtts. Pumpen startar när reläet sluter.
Kul att vi väcker upp frågan igen - jag har inte löst mitt problem.J jayal1972 skrev:
Jag är inte elektriker någonstans utan programmerare - så jag hänger inte helt med i vad reläerna ska göra.
Värm upp till temp X⁰ finns ju redan som grundfunktion i min pump.
Det jag skulle vilja ha är wifistyrd schemaläggning. Typ "om klockan är 22-06, värm till X+2⁰" och "om klockan är 07-09 eller 17-20, var alltid avstängd". Dvs styra efter timtaxan på el.
Förstod inte om ditt förslag jayal skulle kunna göra något sådant.
Nuvarande wifistyrning på pumpen är temperatur och on/off.
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 887 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 887 inlägg
Tänk så här. Utan wifi, appar och annat så kommer pumpen att gå tills börvärdet uppnås och då stanna.
De två positionerna på plinten som vi båda refererar till har idag en kort kabel, en bygel, som kortsluter dem.
När bygeln kortsluter fungerar det som jag beskriver överst. Men om du tar bort bygeln pausar du värmepumpen, den vill värma om vattnet är för kallt, men kan bara göra det när bygeln kopplar samman dessa två anslutningar.
Om du ersätter bygeln med ett relä, en bygel som du kan fjärrstyra, så kan du tillåta att pumpen endast värmer vid tider du bestämmer.
De två positionerna på plinten som vi båda refererar till har idag en kort kabel, en bygel, som kortsluter dem.
När bygeln kortsluter fungerar det som jag beskriver överst. Men om du tar bort bygeln pausar du värmepumpen, den vill värma om vattnet är för kallt, men kan bara göra det när bygeln kopplar samman dessa två anslutningar.
Om du ersätter bygeln med ett relä, en bygel som du kan fjärrstyra, så kan du tillåta att pumpen endast värmer vid tider du bestämmer.
A avdpos skrev:Kul att vi väcker upp frågan igen - jag har inte löst mitt problem.
Jag är inte elektriker någonstans utan programmerare - så jag hänger inte helt med i vad reläerna ska göra.
Värm upp till temp X⁰ finns ju redan som grundfunktion i min pump.
Det jag skulle vilja ha är wifistyrd schemaläggning. Typ "om klockan är 22-06, värm till X+2⁰" och "om klockan är 07-09 eller 17-20, var alltid avstängd". Dvs styra efter timtaxan på el.
Förstod inte om ditt förslag jayal skulle kunna göra något sådant.
Nuvarande wifistyrning på pumpen är temperatur och on/off.
Hej igen
Förlåt, glömde om möjligt att nämna att I Shelly reläerna finns möjlighet till schemaläggning och automatisering
Klicka här för att svara