Hej, min golvvärme ska hållas 40 grader enligt tidigare ägare. Det gjorde den Då jag tillträdde 1 april - nu håller den stadigt 50 grader både ut och in (antar att ingen värme går till uppvärmning på grund av mildare väder). Men, hur ställer jag ned värmen?
Är vredet som sitter på rörledningen det man kallar "shunt" - och till för det? (Bild 1)
Jag har också ett skåp där centralen för GV sitter. Är det där jag ska pilla istället? (Bild 2)
Är vredet som sitter på rörledningen det man kallar "shunt" - och till för det? (Bild 1)
Jag har också ett skåp där centralen för GV sitter. Är det där jag ska pilla istället? (Bild 2)
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 823 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 823 inlägg
Röd markering är där du ställer in maxtemperaturen för GV. Däremot så måste du stoppa in dyk-proben längre in i fördelaren (grön markering) för att termostaten ska kunna fungera korrekt.hela den tjocka koppardelen ska va inne i fördelaren/shunten
I övrigt borde du koppla in en by-pass eller ta bort ställdon på minst en slinga för att låta pumpen jobba snällare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I övrigt borde du koppla in en by-pass eller ta bort ställdon på minst en slinga för att låta pumpen jobba snällare.
Tack så mycket för ett så utförligt svar!U Utsliten och utdömd skrev:Röd markering är där du ställer in maxtemperaturen för GV. Däremot så måste du stoppa in dyk-proben längre in i fördelaren (grön markering) för att termostaten ska kunna fungera korrekt.hela den tjocka koppardelen ska va inne i fördelaren/shunten
[bild]
Kan jag justera dyk-proben själv eller måste jag ringa VVS?
Orkar du förklara vad by-pass/ställdon innebär för pumpen?
På första bilden så syns att du har en panna och den delen med markering 1 - 10 är en shunt för att
öka/sänka värmen i systemet ut i huset. du ska ställa alla termostater på max och justera i shuten till rätt
väeme i huset. Termosterna i olika rum ska bara justera upp eller ner tempen i varje rum.
Den vita på bild 2 , är en maxtermostat, för att inte GV får för hög värme på sig.
Nu är det inte ekonomiskt att justera shunten manuellt, du bör skaffa en shuntreglering som förändrar
värmen automatiskt efter utetempen. Nu får du gå och ställa om shunten manuellt, kanske flera gånger per dygn, när tempen ute åker JOJO.
När tempen är bra i husets rum, så ställs termostaterna på vad du anser behövs och normalt för ditt hus.
öka/sänka värmen i systemet ut i huset. du ska ställa alla termostater på max och justera i shuten till rätt
väeme i huset. Termosterna i olika rum ska bara justera upp eller ner tempen i varje rum.
Den vita på bild 2 , är en maxtermostat, för att inte GV får för hög värme på sig.
Nu är det inte ekonomiskt att justera shunten manuellt, du bör skaffa en shuntreglering som förändrar
värmen automatiskt efter utetempen. Nu får du gå och ställa om shunten manuellt, kanske flera gånger per dygn, när tempen ute åker JOJO.
När tempen är bra i husets rum, så ställs termostaterna på vad du anser behövs och normalt för ditt hus.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 823 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 823 inlägg
Har han en shunt eller framlednings reglering från pannan behövs ingen servostyrning till golvvärmeshunten*.J jonaserik skrev:På första bilden så syns att du har en panna och den delen med markering 1 - 10 är en shunt för att
(*Finns undantag när gv och radiatorer sitter i olika hus, men förser framledningen samma hus så räcker det med paralellförskjutning av GV framledning).
TS shunt saknar trestegsventil och om man ska montera automatreglering behövs hela shunten bytas till annan modell. Troligen helt i onödan.
ja du kan skjuta in den manuellt, sitter en liten sättskruv som låser fast den från sidan. Bara lossa skruven och skjuta inP Plinkarn87 skrev:
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 823 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 823 inlägg
Din cirkulationspump till GV är inställd på konstant varvtal och går direkt till eluttaget. Så stänger alla slingorna så kommer pumpen storkna, det blir för högt mottryck och inget flöde. Kommer göra att pumpen blir varm, slits snabbare och drar mer el.P Plinkarn87 skrev:
Där har du fel. Det är en 4 - vägsshunt och är monterad direkt på pannan. IN och UT från pannan går genom shunten. OM du tittar lite närmare så är det 2 kanaler som går ner mot pannan.U Utsliten och utdömd skrev:
Den sortens shuntar är monterade direkt och det är rör till botten och rör från toppen in i pannan.
Går utmärkt att montera en shuntautomatik på den och kan vara vilken snikmodell som helst, då det är gängöron
på shunten.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 823 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 823 inlägg
Tolkade det som du menade GV shunten, eftersom du först skrev om pannan, sen GV och sen shunten.J jonaserik skrev:Där har du fel. Det är en 4 - vägsshunt och är monterad direkt på pannan. IN och UT från pannan går genom shunten. OM du tittar lite närmare så är det 2 kanaler som går ner mot pannan.
Den sortens shuntar är monterade direkt och det är rör till botten och rör från toppen in i pannan.
Går utmärkt att montera en shuntautomatik på den och kan vara vilken snikmodell som helst, då det är gängöron
på shunten.
sorry
OK ingen är bäst. Men som en notis i det stora hela. Det är en ESBE -shunt med gängöron där och då går det att sätta en snik av shunt ( brukar finnas adapptrar i paketet )U Utsliten och utdömd skrev:
Nu har ESBE slutat att sälja shuntar med gängöron, detta för att på deras nya shuntar , så går det inte att sätta någon annan motor än deras egna. Allt för att trassla till det, för att tjäna så mycket pengar som möjligt.
Det finns fortfarande shuntar med gängöron att köpa på nätet, så alla som ska sätta in en ny shunt, köp en med gängöron, annars är det kört och det måste bli en ESBE-motor, som kostar mer.
Klicka här för att svara